• pentru a numi un guvernator, chiar și pe probleme economice, trebuie modificată Constituția, susțin unii parlamentari • stabilirea numelui guvernatorului va aduce, cu siguranță, noi dispute în interiorul PSD • din datele existente pînă în acest moment, guvernatorul se va stabili în orașul în care există și sediul Agenției de Dezvoltare Regională Nord Est, adică la Piatra Neamț
Regionalizarea României, un subiect controversat și care stîrnește patimi, în special etnice, revine în forță în actualitate. Guvernanții intenționează să numească un guvernator pentru fiecare regiune, dar nu unul cu atribuțiuni administrative, ci care să se ocupe exclusiv de gestionarea fondurilor de la Uniunea Europeană. De altfel, regiunile vor fi create, cel mai probabil, pe actuala structură a celor opt Agenții de Dezvoltare. După ce agențiile au fost acuzate că direcționează banii spre firmele partidului de guvernămînt, PSD susține că, prin această măsură, de numire a unui guvernator cu atribuții exlusiv economice, fondurile Uniunii Europene vor reuși să rezolve mai bine nevoile comunității. Decizia este, însă, considerată de unii ca un prim pas spre regionalizarea administrativă.
Agenția de Dezvoltare Regională Nord Est (ADRNE) a fost înființată acum aproximativ doi ani și a reușit pînă acum să atragă 70 de milioane de euro pentru 350 de programe derulate în cele șase județe arondate: Bacău, Iași, Vaslui, Suceava, Neamț și Botoșani. Aproximativ 60 % dintre bani au venit de la Uniunea Europeană, în timp ce restul sumei provine de la Guvernul României sau de la guvernele altor țări. Aproximativ 20 de milioane de euro s-au investit în proiectele de infrastructură mare, cinci milioane de euro – pentru proiectele de infrastructură mică, 8 milioane de euro sînt alocate proiectelor de servicii sociale și dezvoltarea resurselor umane, alte cinci milioane de euro vor pleca spre învățămînt, iar aproximativ 30 de milioane de euro sînt sau vor fi direcționate pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii.
Agenția de Dezvoltare este subordonată Consiliului pentru Dezvoltare a Regiunii Nord – Est, format din patru reprezentanți din fiecare județ: un reprezentant al primarilor de orașe, unul al primarilor de municipii, un delegat dintre primarii din mediul rural și președintele consiliului județean. Guvernul dorește acum ca deasupra acestui consiliu să existe un guvernator, care să coordoneze întreaga activitate și care să avizeze proiectele și să direcționeze finanțările venite de la Uniunea Europeană.
Să fie acesta un prim pas spre regionalizarea administrativă, atît timp cît aceasta este organizarea și în statele europene dezvoltate? Constantin Apostol, președintele Agenției de Dezvoltare Nord Est, crede că da. „În România va urma o perioadă de tranziție spre ceea ce există deja în Europa: regiunea administrativă. Este un lucru cert. Probabil acum se pregătește acea perioadă de tranziție. Acest lucru va presupune, însă, o modificare a Constituției”. Necesitatea regionalizării, inclusiv administrative, este promovată și de o parte a opoziției. Senatorul liberal Dan Constantinescu spune că reforma administrației publice ar trebui să cuprindă și formarea de euroregiuni. „Regiunile trebuie să fie entități administrative capabile să absoarbă și să gestioneze fonduri acordate de Uniunea Europeană în procesul de preaderare și de aderare. Acum, însă, lucrurile sînt puțin neclare. Cum poți desemna un guvernator, fie și numai cu atribuțiuni economice, al unei regiuni care, de fapt, nu există?”, spune Dan Constantinescu.
Nu toți parlamentarii opoziției sînt adepții regionalizării. Deputatul PNL Valeriu Gheorghe crede că formarea regiunilor administrative ar fi anormală, pentru că s-ar „mări suprafața birocratică. Dar noi nu avem nevoie de așa ceva, pentru că sîntem pe unul dintre primele locuri din Europa în ceea ce privește birocrația”. Deputatul Gheorghe este, însă, convins că, pe structura actualei regiuni de dezvoltare nord-est și cu un guvernator, „fondurile ar putea fi mai bine gestionate, sumele pentru dezvoltare, pentru investiții ar putea fi coordonate mai bine pe scheletul regiunii de dezvoltare. Există necesități de dezvoltare ale unei zone care trebuie analizate într-un întreg”.
Prefectul județului Bacău, Radu Cătălin Mardare, consideră și el că o organizare economică regională ar fi un avantaj pentru atragerea de fonduri. „În toate județele există proiecte, dar nu există proiecte de anvergură regională. Dacă ar fi un plus de coordonare și de coerență la nivel regional, și dezvoltarea s-ar face mai rapid. Guvernatorul ar urma să reprezintă o verigă de legătură cu guvernul, dar și cu instituțiile europene”, spune prefectul Mardare.
Guvernatorul va fi omul PSD, care va băga banii europeni în buzunarele firmelor clientelare?
Numirea unui guvernator care să gestioneze fondurile are, în opinia președintelui ADRNE Constantin Apostol, două mari avantaje. „Acum există doar un președinte onorific, care nu încheie nici un act juridic. Un guvernator ar putea reprezenta mai bine regiunea. El devine un element de negociere absolut necesar, în contextul în care anumite fonduri se negociază direct cu Uniunea Europeană. De altfel, acesta este și al doilea mare avantaj al regiunii: faptul că poate accesa fonduri structurale direct de la Uniunea Europeană, fără intervenția guvernului, dacă prezintă strategii viabile”, spune Constantin Apostol.
Președintele Consiliului Județean Bacău, Neculai Lupu, susține că numirea guvernatorului, doar cu atribuții economice, nu și administrative, va însemna o mai bună coordonare a proiectelor. „Este o verigă în plus, dar este necesară. Proiectele depuse la agențiile regionale vor fi doar avizate de guvernator, dar decizia de finanțare se va lua tot la București, de către reprezentanții Uniunii Europene”, spune Neculai Lupu.
Cei care au venit cu ideea numirii unui guvernator cu atribuții economice au justificat decizia printr-o mai bună gestionare a fondurilor. De faptul că banii vor ajunge, într-adevăr, acolo unde trebuie și nu în buzunarele clientelei PSD se îndoiesc reprezentanții opoziției. Senatorul Dan Constantinescu: „Mă tem că numirea unui guvernator va fi o măsură tipică a actualei guvernări de a-și subordona tot, în favoarea unor interese clientelare. În absența modificării Constituției, adică a unui cadru legal de desfășurare a activității acestui personaj ipotetic, nu poate constitui o garanție pentru gestionarea banilor veniți de la Uniunea Europeană. Poate că administrarea fondurilor va fi făcută corect sub aspectul cerințelor uniunii, dar nu știu dacă va fi asigurată și transparența. La aceste fonduri vor avea acces, ca și pînă acum, tot doar cei «inițiați». Nu va exista o concurență reală între firmele care accesează programe”.
Și deputatul Valeriu Gheorghe vede în guvernator un om al partidului de guvernămînt, care nu va face altceva decît să direcționeze banii spre firme clientelare. „Sînt convins că fondurile vor fi repartizate pe criterii politice. Nu am încredere în acest guvernator care nu va fi altceva decît o unealtă a PSD, pentru ca banii să ajungă unde trebuie, nu unde este nevoie de ei. Dacă va fi altfel, eu îmi voi cere scuze pentru ceea ce am spus acum. Și tare mi-aș dori să ajung să îmi cer scuze”, ne-a declarat deputatul Gheorghe.
Nici democrații lui Băsescu nu sînt mai optimiști. Deputatul Vasile Nistor crede și el că, pentru a putea numi un guvernator, trebuie mai întîi modificată Constituția. „Oricum, nu ne trebuie acum regionalizare. E clar că guvernatorul va fi numit pentru că vor să aibă omul lor și banii Uniunii Europene să nu intre decît în buzunarele care trebuie”, este concluzia lui Vasile Nistor.
Opoziția este pesimistă. Dar chiar și unii membri ai partidului de guvernămînt văd realitatea. Prefectul Cătălin Mardare: „Numirea guvernatorului este o opțiune bună. Cît privește suspiciunile privind modul în care sînt repartizate fondurile, acestea nu or să dispară niciodată. Mai ales în acest domeniu”
Cine va fi guvernatorul Regiunii Nord Est?
Guvernatorul urmează a fi numit de Guvern. Un lucru oarecum curios, atîta timp cît Agenția Regională de Dezvoltare Nord Est are o structură neguvernamentală. Neculai Lupu, președintele Consiliului Județean Bacău, spune că decizia are o explicație, atît timp cît „fondurile care vin de la Uniunea Europeană sînt o urmare a acordurilor încheiate între guverne. El va aviza programele, în numele Guvernului. În fond, politica economică se face pe baza unor decizii luate de Guvern. Numirea guvernatorului își va demonstra, cu siguranță, eficiența”.
Va stîrni numirea guvernatorului noi orgolii locale, așa cum s-a întîmplat atunci cînd s-a stabilit sediul FPP II Moldova sau sediul Agenției de Dezvoltare Regională Nord Est? Constantin Apostol spune că, cel puțin o problemă este rezolvată: locul unde va sta viitorul guvernator. În opinia sa, el nu poate avea altă „locație” decît orașul în care este și sediul Agenției de Dezvoltare Regională. În cazul nostru, Piatra Neamț. „Chestiunea care va naște discuții va fi cea privind persoana care va reprezenta regiunea”, crede Constantin Apostol, care a spus doar „să ajungem acolo și vom vedea”, atunci cînd l-am întrebat dacă se va înscrie în cursa pentru ocuparea acestui post.
Prefectul Cătălin Mardare crede că este foarte important ca guvernatorul să fie „o persoană care să se poată impune, să fie respectată de membrii consiliului”. El nu exclude varianta ca acesta să fie ales, deși i se pare mult mai normală numirea. Senatorul Dan Constantinescu are o altă opinie. El susține ideea unui guvernator, fie el doar cu atribuții economice, ales, și nu numit. O variantă care ar putea risipi îndoielile privind corectitudinea celui care va decide cum se vor împărți banii Uniunii Europene. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns