• organele de control nu pot verifica decît superficial contestațiile consumatorilor nedreptățiți de costul utilităților • în aceste condiții, firmele pot factura consumuri după bunul lor plac
Nemulțumirea proprietarilor de apartamente din Asociația 2, care au de plătit la întreținere, numai pentru încălzirea dintr-o lună, 4,2 milioane de lei, a ridicat o problemă cel puțin bizară: consumatorii de utilități nedreptățiți nu au unde să-și caute dreptatea. Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului Bacău, autoritatea care are obligația legală de a interveni pentru a-i ajuta pe cetățenii care se consideră nedreptățiți, susține că nu poate face mai nimic în cazul acestei categorii de reclamanți. Pentru că nu mai știa unde să apeleze pentru a li se face dreptate proprietarilor care trebuie să plătească sume astronomice pentru același serviciu pentru care vecinii de la blocurile cu gigacalorimetre au de plătit de șase ori mai puțin, președintele Asociației păgubite s-a adresat OJPC Bacău. Nu mică i-a fost mirarea șefului cînd a aflată că plîngerea Asociației nu poate fi luată în calcul din cauză că asociația este persoană juridică, iar Protecția Consumatorului nu se ocupă de litigiile dintre două persoane juridice. Varianta care mai era de luat în calcul pentru ca Protecția Consumatorului să intervină era ca locatarii nedreptățiți să depună, în nume personal, plîngeri. Nici așa, însă, șansele lor de a li se face dreptate nu erau deloc mari. „Noi nu putem decît să verificăm dacă la asociație calculele sînt efectuate corect sau dacă nu s-au strecurat vreun fel de erori. Atunci cînd de la societățile furnizore de utilități există niște procese verbale sau niște facturi care atestă consumurile efecutate, noi nu mai avem ce face. Acele documente sînt emise în baza înregistrării unor aparate de măsurare – înregistrare, iar noi nu putem să nu ținem seama de ele”, ne-a declarat Maria Norocel, director adjunct al OJPC Bacău.
În aceste condiții, băcăuanii care au certitudinea că plătesc și facturile vecinilor, și pierderile din rețea, dar nu au cum să le dovedească organelor de control negru pe alb nedreptățile, pot să se lase păgubași. În România mileniului trei, în plină epocă a informatizării, analizele comparative nu mai au nici o valoare. Nu contează că nu ai căldură sau apă caldă suficientă, nu contează că vecinii suferă ca și tine. Dacă au avut bani să-și monteze gigacalorimetre sau apometre, au avantajul că plătesc doar cît consumă, nu și pierderile unei rețele de termoficare despre care toată lumea recunoaște că este depășită de zeci de ani. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns