Nu trebuie confundată ziua de odihnă cu Duminica, cu serbarea Învierii Domnului. Evenimentul istoric al învierii s-a petrecut în toiul Paștilor iudaice, cînd se consuma „pîinea pascală” și „mielul pascal”. Și creștinii au serbat Paștile: și crucii (înainte de înviere, chiar la 14 Nisan) și învierii (după trei zile). Nu înseamnă că evenimentul mozaic a schimbat „minunea învierii” sau „ciclul primăverii” a născut sărbătoarea creștinilor! Sinodul I Ecumenic (325) de la Niceea, la care a participat ca ortodox Marcu, episcop de Tomis (Constanța de azi), a hotărît: Paștile creștinilor sînt legate de Învierea Domnului și data va fi fixată ținînd cont de datele astronomice: în prima duminică după Lună plină, după Echinocțiul de primăvară și dacă s-ar întîmpla în aceeași zi cu Paștile mozaic să se amîne cu o săptămînă. Biserica creștină se numea în primele veacuri Biserica Învierii, Biserica Pogorîrii Sfîntului Duh în ziua învierii.
Lasă un răspuns