• ca să scape basma curată, șefii ISJ spun că directorii școlilor din județ au scos prea tîrziu toate posturile titularizabile • încă mai sînt foarte multe necunoscute în tot acest scandal • la limba română, de exemplu, dascălii băcăuani au pierdut 30 de posturi titularizabile
Ziua de ieri, a patra din epopeea repartizării pe post a profesorilor, a fost ceva mai liniștită, în condițiile în care rezultatele celei de-a doua repartizări computerizate s-au anunțat de abia aseară, după ora 20.00. E foarte probabil însă, ca pentru Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bacău să fi fost liniștea dinaintea furtunii, atît timp cît dedesubturile „titularizării 2003” încep să iasă la iveală. Surse demne de încredere din interiorul ISJ ne-au confirmat că decizia de a efectua prima repartizare după listele cu posturi vacante întocmită în luna iunie nu aparține atît Ministerului Educației, cît Inspectoratului Școlar. Chiar dacă aceasta a fost cauzată de o greșeală a oficialilor MECT și, implicit, acceptată de aceștia, hotărîrea pare să fi fost a ISJ-ului. De altfel, Daniel Tomoni, purtătorul de cuvînt al Ministerului Educației ne-a declarat că „repartiția trebuia făcută după opțiunile din luna august. Nu pot să cataloghez ceea ce s-a întîmplat la Bacău și nu știu să mai existe o situație similară în țară”. Tărășenia are și o explicație. „Toată vara s-a știut că lista cu posturi publicată în iunie, înainte de concurs, poate fi modificată, inclusiv din punct de vedere al statutului posturilor. Așa se face că unele catedre au devenit netitularizabile din titularizabile, și invers. Pe 3 septembrie trebuia să se trimită toată lucrarea la minister și, pe 1 septembrie, același minister ne-a trimis nota prin care se interzicea schimbarea statutului posturilor titularizabile publicate ca atare în luna iunie. Ori, era practic imposibil ca, într-o singură zi, adică pe 2 septembrie, peste 2000 de oameni să-și refacă fișele de opțiuni, astfel încît să aibă posibilitatea să prindă ca titularizabile posturile care, peste vară, au devenit netitularizabile. Așa s-a ajuns la decizia de a lua în calcul pentru prima repartizare computerizată fișele de opțiuni completate în luna iunie, în funcție de lista cu posturi vacante afișată pe 17 iunie. Adică cu 30 de zile înainte de desfășurarea concursului, așa cum prevede legea. Catedrele apărute în vară au fost luate în calcul pentru cea de-a doua repartizare computerizată, ceea ce a reglat situația din mers, candidații neavînd de pierdut, pentru că dacă doreau un post apărut peste vară, puteau să-și depună o nouă fișă de opțiuni. Această situație a avut însă, la bază o greșeală a ministerului, care nu a spus nici o clipă, de-a lungul verii, că posturile titularizabile publicate în iunie nu-și pot schimba statutul”, ne-au declarat sursele amintite. Faptul că, prin apariția posturilor ivite în lunile iulie și august la cea de-a doua repartizare computerizată, profesorii nu au avut de pierdut nimic este însă, doar un calcul teoretic. În realitate, lucrurile stau altfel. Și asta pentru că pe lista publicată în august se regăsesc, în comparație cu lista din luna iunie, mult mai multe posturi titularizabile, care, datorită prevederilor aceleiași note venită de la MECT pe 1 septembrie, devin automat netitularizabile. De exemplu, numai la limba română diferența dintre numărul posturilor titularizabile publicate în iunie și cel al catedrelor vacante din luna august este de peste 30 în favoarea ultimei liste. Cu alte cuvinte, candidații de la limba română au pierdut nu mai puțin de 30 de șanse de titularizare.
Extrem de interesant este însă, faptul cum de au apărut atît de multe catedre titularizabile în numai două luni sau cum de altele au dispărut pur și simplu. Oficialii Inspectoratului Școlar arată, acum, cu degetul spre directorii de școli, care, spun aceștia, sînt singurii răspunzători de comunicarea catedrelor vacante către ISJ. „Noi nu avem cum să știm ce se petrece în fiecare școală. Unii directori de licee, în special de grupuri școlare, au motivat schimbările intervenite în statutul posturilor prin nesiguranța formării claselor”, ne-a declarat unul dintre inspectorii de personal din cadrul Inspectoratului Școlar. Dacă explicația stă, cît de cît, în picioare în cazul liceelor, al școlilor de arte și meserii și chiar al claselor întîi, nu același lucru se poate spune și despre gimnazii. Pentru că e greu de crezut, dacă nu imposibil, că un director de școală care nu are anumite interese nu știe la sfîrșitul anului școlar ce posturi titularizabile, adică valabile cel puțin patru ani, are vacante. Inspectorul general Ghiroghi Iorga spune că „directorii care au greșit din acest punct de vedere, nu mai au ce căuta în funcții”. Nu înțelegem, însă, de ce Inspectoratul Școlar a trebuit să aștepte scandalul titularizărilor pentru a-și pune la punct subalternii.
Altfel, aseară tîrziu, după ora 22.00, la ISJ urmau să fie afișate rezultatele celei de-a doua repartizări computerizate. Dascălii care nu vor primi catedră nici de data asta sau cei care, nemulțumiți de repartizare, vor renunța la post, pot participa la cea de-a treia repartizare, care va avea loc astăzi și mîine, în ședință publică găzduită de amfiteatrul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”, după un program pe care îl publicăm alăturat. (Eduard CUCU)
Data/ora Discipline
11 septembrie
* orele 15 – 17 limba română, limbi străine, istorie, geografie, discipline socio-umane, institutori limbi străine
* orele 17 – 19 religie, psihopedagogie, învățămînt special, consiliere școlară
12 septembrieă
* orele 9 – 11 desen, muzică, educație fizică, institutori educație fizică
* orele 11-13 fizică, chimie, biologie
* orele 13 – 15 discipline tehnice, educație tehnologică
* orele 15 – 17 educatoare
* după ora17,00 învățători
Lasă un răspuns