• oamenii s-au împărțit în două, fiindcă unii vor să fie schimbat actualul preot, iar alții nu • sîmbătă, cînd a venit noul preot, localnicii s-au încăierat • cîțiva oameni îl acuză pe un consilier de la Episcopia Romanului că și-a dat sutana jos și a lovit cîțiva enoriași • Prea Sfințitul Ioachim Băcăuanul spune că a auzit de „mici incidente”, dar că nu știa de chestiuni atît de grave
Satul Fîntînele, comuna Hemeiuși, nu numără mai mult de o sută de locuitori, însă a devenit, de curînd, foarte cunoscut, după ce enoriașii de aici s-au încăierat din cauza religiei. Nu doar oamenii de rînd au apelat la forță. Unii localnici spun că și un preot a fost implicat într-o altercație.
Tărăboiul a izbucnit sîmbătă, cînd a fost anunțată instalarea unui nou preot în sat, prilej cu care a venit și Prea Sfinția sa Ioachim Băcăuanul, arhiereu vicar al Episcopiei Romanului. Tot atunci a venit la Fîntînele și preasfinția sa Tomozei, protopop al Protoeriei de nord. În satul Fîntînele a slujit pînă de curînd preotul Vătămănescu. Și sîmbătă a fost la slujbă, iar oamenii de prin aceste locuri păreau foart mulțumiți cu preotul lor. Numai că mai marii Episcopiei Romanului au decis să-l înlocuiască pe preotul din Fîntînele cu preotul Osoianu. Oamenii spuneau că motivul schimbării ține de faptul că în Fîntînele s-au construit mai mult case, iar mai marii bisericii au decis să înființeze o nouă parohie, iar, astfel, preotul Vătămănescu ar rămîne cu satele vechi, mai puțin Fîntînele, care va trece în grija preotului Osoianu. Lumea din sat, însă, n-a fost de acord cu această mutare. Dacă la început, conflictul era doar la nivel verbal, în sensul că oamenii amenințau că nu-l vor primi pe noul preot, cînd s-a trecut la punerea acestei măsuri în practică, s-a ajuns la violență fizică.
Preot acuzat că a lovit cîțiva enoriași
Vestea că a fi adus un preot nou a împărțit enoriașii în două tabere. Practic, unii oameni îl vor pe vechiul preot, iar alții pe cel nou. „În curtea bisericii erau cam 60 – 70 de oameni, care s-au împărțit în două tabere. La biserică era deja venit preotul Vătămănescu cu dascălul Florin. La un moment dat, în curtea bisericii a parcat o mașină din care a coborît un domn cu ochelari și bărbiță, îmbrăcat în preot (n.r. – Adăscăliței, consilier în Episcopia Romanului). Atunci, o femeie din sat, Malvina Păuleț, s-a dus la mașină, dar a fost lovită cu palma și s-a ales cu un picior în burtă de la acel bărbat. Omul s-a dezbrăcat de sutană, după care a mai îmbrîncit pe altcineva, amenințînd într-una”, ne-a povestit Adrian Mutică, unul dintre enoriași. Omul susțin că Ioachim și celelalte fețe bisericești au venit mai tîrziu și n-au văzut incidentul.
Tabăra care-l susține pe preotul Vătămănescu susține că acesta a adus în ultimii ani materiale de construcție pentru refacerea bisericii, care este de patrimoniu, dar că acestuia nu i s-au dat bani și n-a avut cu ce s-o refacă. „Nu am mai văzut așa ceva de cînd sînt. Oamenii au fost îmbrînciți și amenințați de preotul din mașină. Biserica stă să se dărîme și nouă ne trebuie un alt preot?! Prea-sfințitul a spus că nu va fi făcută biserica cît va fi Vătămănescu”, ne-a explicat Vasile Băbușanu, un alt localnic. De altfel, oameni din ambele tabere ne-au confirmat, ieri, că însuși Ioachim Băcăuanul le-ar fi promis enoriașilor că dacă va fi instalat noul preot se va reface biserica, iar dacă nu, ea va fi lăsată să se dărîme. Poate nu este lipsit de importanță că noul preot a cărui instalare se dorește este chiar consilierul Prea Sfințitului Ioachim Băcăuanul.
Polițiștii n-au intervenit
La fel de tensionați sînt și oamenii care îl vor pe preotul Osoianu. „Trebuia instalat preotul Osoianu Neculai. El a fost numit încă din 1 iunie, dar oamenii nu-l vor. El este rudă cu nevastă-mea, dar nu asta e important, important este că Vătămănescu nu a făcut nimic. Sînt cumpărate de mult materiale, dar mereu nu sînt fonduri. A venit preotul Osoianu și preotul Adascăliței, iar ultimul a luat bătaie de la un om de-aici, Mutică Aurel. Nu el i-a lovit pe oameni, ci oamenii pe el. Lumea nu-l vrea pe Osoianu pentru că este consilier juridic al Episcopiei de la Roman. Preasfințitul Ioachim Băcăuanul a spus: «Vă dau un om care să facă biserica. Nu vă costă nimic, cît va fi Vătămănescu nu veți primi nici un ban». Pînă la urmă, Vătămănescu e la parohie la Hemeiuși”, susține Mihai Trifan.
Deși incidentul a fost destul de grav, polițișii nu au intervenit. În timp ce-i criticau și pe polițiși, oamenii din sat mai pomeneau că la mijloc nu e ceva curat și că există un motiv de se urmăreșe aducerea unei nou preot.
Departe de numele celui ce va fi preot la Fîntînele, conflictul lasă loc deschis unor neînțelegeri pe viață între localnici. Dar un fapt la fel de important este și că o biserică de patrimoniu a fost lăsată în paragină.
Ioachim Băcăuanul spune că nu știe de incidente
Ioachim Băcăuanul susține că, de fapt, schimbarea preotului s-a datorat exclusiv stării jalnice a bisericii din satul Fîntînele. Doar din acest motiv, spune episcopul vicar, i-a luat preotulului Vătămănescu biserica din parohie și a încredințat-o preotului Osoianu. „Sîntem întristați de starea jalnică a bisericii. Este o biserică în coasta Bacăului și este un monument istoric care nu a fost îngrijit”, ne-a declarat Ioachim Băcăuanul. Cît privește conflictul de la Fîntînele, Ioachim recunoaște că au existat „mici incidente, care n-ar trebui să aibă loc în sînul credincioșilor”, ne-a spus episcopul. L-am înrebat dacă are știință despre faptul că un consilier din subordinea sa i-ar fi îmbrîncit pe enoriași, însă Prea Sfinția Sa ne-a explicat că „nu i s-a adus la cunoștință că ar fi existat un asemenea incident, deoarece nu a discutat încă cu nici unul dintre consilieri și protopopul locului”. Ioachim susține că această schimbare se impunea, deoarece el a aflat că în biserica de la Fîntînele se făcea foarte rar Sfînta Liturghie. (Ema FÎNTÎNARU)
pe raster
O biserică uitată
Biserica „Sfinții Voievozi” din Fîntînele este atestată documentar din
1700. Ctitorii ei sînt Lascăr Bogdan și Costache Cantacuzino
Pașcanul, lăcașul fiind construit pe temelia unei alte biserici care
data din secolul al IV-lea. Construcția păstrează stilul lui Ștefan cel
Mare și Sfînt, fiind zidită din cărămidă și acoperită de draniță. Pînă
de curînd, se mai păstra și pictura originală la catapeteasmă.
Anumite lucrări de reparații au fost începute, dar biserica arată și astăzi ca una părăsită. (E. F.)
Lasă un răspuns