• un MIG 21 LanceR al Bazei 95 Bacău a fost salvat de la prăbușire de luciditatea celor doi piloți • problema a fost pilotul automat, care a furnizat date eronate de navigație • piloții au zburat haotic zece minute, după care au reușit să preia controlul aeronavei
Baza Aeriană 95 Bacău a fost la un pas de a-și pierde încă un aparat de zbor, în urma unui incident care a avut loc în ziua de 8 iulie, dar care a fost dat publicității abia ieri, după aflarea primelor concluzii ale anchetei. În jurul orei 13,35, piloții căpitan comandor Valentin Tănase și căpitan Sorin Stan se aflau în misiune, într-un zbor de instrucție la bordul unui avion MIG 21 LanceR, cu dublă comandă, cînd au sesizat o funcționare defectuoasă a pilotului automat al aeronavei. „Încă de la decolare am observat un comportament anormal al pilotului automat. La 1.100 de metri altitudine, la 14 kilometri sud de oraș, pe albia Siretului, pilotul automat dădea comenzi contradictorii și avionul avea o mișcare longitudinală și laterală. Nu ne-am catapultat pentru că am crezut că mai puteam face ceva să redresăm aeronava. Și s-a dovedit că soluția a fost bine aleasă, pentru că am ajuns cu bine la sol. În momentul incidentului ne aflam în afara orașului și nu aveam muniție la bord”, spune căpitanul comandor Valentin Tănase. „Inițial, pericolul era să ne prăbușim, pentru că pierdeam din altitudine. Apoi, am crescut viteza și am căzut în extrema cealaltă, pentru că nu mai puteam controla avionul. Ne-am îndepărtat de sol, dar eram la limita contrabilității. În cele din urmă, am decuplat pilotul automat și am trecut pe comandă manuală, ca să putem aduce avionul pe sol în condiții optime. Nu am fost eroi. Am vrut doar să ne întoarcem întregi la familii”, a adăugat și căpitanul Sorin Stan.
Dereglarea pilotului automat a făcut ca aeronava să se miște haotic, iar piloții să nu poată ajunge la comenzi pentru a prelua controlul MIG-ului. Situația a durat circa zece minute, răstimp în care cei doi piloți s-au lovit de mai multe ori de interiorul carlingii. Într-un final, după eforturi considerabile, ei au reușit să deconecteze pilotul automat și să preia comanda aeronavei în derivă. „Practic, printr-un spirit de observație deosebit, cei doi au reușit să aducă aeronava intactă la sol, după ce au deculpat pilotul automat și au trecut pe comenzi manuale. Situația, deosebită a fost rezolvată în timp optim și a fost raportată la Statul Major General al Aviației”, ne-a declarat comandorul Virgil Ristea, comandantul Bazei Aeriene Bacău.
Comandorul Valentin Tănase avea la activ o mie de ore de zbor, iar căpitanul Stan avea 550 de ore și era la al doilea zbor în ziua respectivă. El tocmai se întorsese de la o specializare în Franța și își reluase antrenamentele pe avioane de tip MIG 21 LanceR. Pentru sîngele rece de care au dat dovadă în misiunea lor, șeful statului major al Forțelor Aeriene Române a hotărît, printr-un Ordin de zi, ca cei doi piloți să fie recompensați cu sume între 10 și 15 milioane de lei fiecare, circa jumătate din salariul lor. De menționat că avionul MIG 21 LanceR salvat de cei doi piloți costă cîteva zeci de miliarde de lei. (Dan MUNTEAN, Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns