• în primele opt luni ale anului, Protecția Consumatorului a aplicat amenzi de 2,3 miliarde de lei • cele mai multe nereguli au fost la vînzătorii de alimente • inspectorii OJPC au încheiat 50 de procese verbale de distrugere a produselor expirate în valoare de 677 milioane de lei • băcăuanii care au făcut reclamații la OJPC au fost despăgubiți de patroni cu circa 200 milioane de lei
Agenții economici care vînd produse alimentare se joacă cu sănătatea băcăuanilor. Controalele inspectorilor de la Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC) din Bacău au scos în evidență cele mai multe nereguli la vînzătorii de alimente. În urma verificărilor s-au găsit produse expirate, stricate, mîzguite și care au fost retrase imediat din circuitul alimentar. „În primele opt luni ale acestui an au fost efectuate 1.649 de controale. La un număr de 1.425 de agenți economici s-au găsit abateri și au fost sancționați în consecință. Cele mai multe deficiențe s-au găsit la comercianții de produse alimentare, 642 de unități fiind amendate”, ne-a declarat Sorin Elisei, director executiv la OJPC Bacău. Analizele de laborator au confirmat că multe alimente de pe rafturi sau din vitrinele frigorifice sînt expirate. Inspectorii de la Protecția Consumatorului au recoltat 143 de probe de alimente și 80% dintre ele au fost declarate improprii consumului uman. Ca urmare, alimentele în cauză au fost distruse. De la începutul anului și pînă în luna august inclusiv s-au încheiat 50 de procese verbale de distrugere a alimentelor, fie că a fost vorba de carne de pui, carne tocată, pastă de mici, pește, înghețată sau produse de cofetărie. Valoarea alimentelor distruse este de 677 de milioane de lei. Organele de control au dispus în aceste opt luni și închiderea temporară a 73 de agenți economici care fabrică anumite produse sau le importă din cauza abaterilor de calitate a produselor, lipsa igienei și lipsa autorizațiilor necesare pentru desfășurarea activității. La acestea se adaugă alte zece unități economice, baruri sau magazine, care au fost închise temporar pentru că nu funcționau legal sau condițiile igienico-sanitare lăsau de dorit. Patronii prinși cu nereguli au primit amenzi în valoare de 2,3 miliarde de lei.
Consumatorii au recuperat 200 de milioane de lei
Băcăuanii care au fost nemulțumiți de produsele pe care le-au cumpărat au sesizat sau reclamat acest aspect la Protecția Consumatorului. Nu mai puțin de 309 persoane au făcut reclamații la Protecția consumatorului din Bacău de la începutul anului și pînă acum. Dintre aceste reclamații, 167 au fost întemeiate, iar 101 neîntemeiate. Au fost și 41 de sesizări care nu au putut fi soluționate, pentru că petenții nu și-au dat adresa, numele, ce produs reclamă sau nu aveau dovada că au cumpărat acel produs de la agentul economic pîrît. „Este bine că primim sesizări, dar mulți petenți nu cunosc încă faptul că o reclamație se face însoțită obligatoriu de dovada plății: chitanțe sau facturi. A crescut și numărul reclamațiilor anonime sau fără adresă, pe care nu avem cum să le soluționăm”, a precizat directorul Elisei. În urma verificării reclamațiilor, petenții și-au recuperat banii sau au primit produse în schimb. Valoarea despăgubirilor este de circa 200 de milioane de lei. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns