Dupa ce presedintele Consiliului Judetean a anuntat rezultatul licitatiei pentru concesionarea Aeroportului Bacau, am incercat, prin forte proprii, sa obtin citeva informatii despre firmele care au achizitionat caietul de sarcini. Sa ne reamintim faptul ca au aratat interes pentru afacere opt firme (patru din strainatate, patru din Romania). In final, oferta completa a depus doar societatea Blue Air Transport Aerian SA Bucuresti, companie cunoscuta drept operator de curse internationale. Urmeaza ca in maxim zece zile sa se stabileasca daca oferta este conforma cu cerintele licitatiei. Deja au aparut controverse pe marginea posibilei concesionari catre Blue Air. Exista pareri conform carora ar fi fost mult mai indicate alte firme participante in competitie. Personal, ma indoiesc… Nu este Blue Air un mare concern aeronautic international, dar macar are habar de domeniul de activitate pe care ar trebui sa-l administreze in urmatorii 35 de ani.
Principala conditie a licitatiei a fost obligativitatea ca in primii trei ani sa fie investite 43 de milioane de euro pentru reabilitarea pistei si modernizarea aerogarii. Bani multi, profituri mici! De aici au aparut si diversele zvonuri. Aeroportul detine aproximativ 240 de hectare de teren. Unii s-au gindit la mari proiecte imobiliare. De aceea, poate, au existat propuneri pentru mutarea aiurea, prin lunca Siretului, a Aeroportului si eliberarea de sarcini a suprafetei. Sint convins ca exista persoane cu multa initiativa care ar face orice pentru blocarea semnarii contractului cu Blue Air, deoarece patronul acestei companii, Nelu Iordache, declara, in urma cu doua – trei luni, ca isi doreste un aeroport pentru firma sa. Oportunitatea concesiunii din Bacau a aparut la fix! Daca toate chestiunile tehnice vor fi depasite, vom avea primul aeroport comercial din Romania aflat in administrare privata. Restul sint doar supozitii…
„Investitorii straini” care au achizitionat caietul de sarcini, dar nu au mai depus oferte, sint extrem de… interesanti. A fost o firma inregistrata in Isle of Man (un paradis fiscal foarte discret), specializata – printre altele – in preluarea de foste unitati militare dezafectate din Europa de Est si vinzarea terenurilor catre dezvoltatorii imobiliari; a mai aparut si o firma din Israel cu foarte bune relatii la nivelul guvernelor din Est, cunoscuta mai ales pentru proiectele din domeniul sistemelor de securizare; era si o companie vieneza implicata in proiecte guvernamentale de reabilitare a infrastructurii (lucreaza la reparatiile caii ferate dintre Campina si Breaza); si, nu in ultimul rind, ar mai fi societatea actionarilor care administreaza Aeroportul Torino. Nu stiu daca aceste patru companii straine au experienta si forta pentru a duce la bun sfirsit repunerea in parametri de eficienta economica a Aeroportului Bacau. Probabil ca dupa propriile lor analize au ajuns la concluzia ca nu vor face fata cerintelor si au renuntat. In asemenea conditii, Blue Air este singura sansa pe care o avem. Macar exista semnalele ca se doreste a se pune pe picioare un aeroport, nu un complex imobiliar sau comercial. Vom vedea ce ne rezerva viitorul, totul depinzind de modul in care se va redacta contractul de concesiune (daca se va ajunge la aceasta etapa…).
[email protected] a zis
CATI OAMENI, ATATEA PARERI
De multe ori sunt intrebat de ce nu mai scriu. Pentru ca inca nu am terminat de citit ce-a scris pan-acum Stefan RADU si ceilalti boieri. La Multi Ani 47!
Chestia cu Aeroportu’ este la ordinea zilei si la noi la Suceava, dar banuiesc si in alte zone ale tarii. Atata timp cat TAROM compensa pierderile de pe rutele interne cu profiturile foarte mari de pe rutele externe long courier, treaba mergea binisor.
Iata diferenta intre managementul unui aeroport si poteca prin padure a Dlui Prefect de Bacau [desi tot o prostie]. Palaria este prea mare pentru un judet. Poate niste aeroporturi regionale ar rezolva problemele transferului de proprietate.
Dar