În următorii 15 ani, Bacăul va fi legat de Iași prin Pașcani, tot pe acolo va putea ajunge la Târgu Mureș, pe autostradă, iar Moldova va avea o a doua străpungere spre Ardeal prin autostrada Brașov-Bacău. În teorie, vom avea și drumuri expres, aeroport modernizat și parte a unui centru multimodal. Totul însă are termene de realizare lungi și depinde în foarte mare măsură de calitatea guvernării.
Așa cum Ziarul de Bacău a anunțat săptămâna trecută, potrivit ultimei variante a Master Planului pe Transport, care a fost aprobată la Bruxelles, tronsonul de autostradă Bacău – Paşcani devine drum expres. În scenariul optimist, ar începe lucrările la autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, la care s-ar adăuga un drum expres Ploieşti – Bacău – Paşcani.
Pe lista de investiţii stabilită de Ministerul Transporturilor şi aprobată de Comisia Europeană, autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ se află pe poziţia a cincea, faţă de poziţia a patra, ocupată în prima variantă a masterplanului, redactată în februarie. Pentru realizarea celor 135 km ai autostrăzii a fost estimat un cost de 1,13 miliarde euro. Tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ a urcat pe locul 8, de pe locul 10 iniţial, înaintea autostrăzii Bacău – Braşov.
În prima variantă a masterplanului, între Paşcani şi Braşov urma să fie construită o autostradă, prin Bacău. Prin varianta finală însă, tronsonul Paşcani – Bacău, a fost retrogradat la statutul de drum expres, aflându-se pe locul trei în lista de priorităţi.
Ce spune Master Planul, despre soluțiile alese și „retrogradarea” unor proiecte?
În documentul aprobat la Bruxelles, se afirmă că au apărut unele modificări ale proiectelor la nivel individual, anume conexiunea directă între Bacău și Iași. Deoarece va exista o autostradă care va conecta Bacău și Iași ca parte a proiectului Bacău – Suceava iar Pașcani și Iași sunt conectate ca parte a proiectului Târgu Mureș – Iași, care oferă astfel o conexiune de calitate înaltă între Bacău și Iași via Pașcani. Dacă se adaugă și condițiile geologice dificile întâlnite pe traseul direct Bacău – Iași, atunci cea mai bună opțiune pentru conectarea acestor două orașe importante este traseul via Pașcani.
Masterplanul prevede şi reabilitarea drumului de importanță regională Iaşi – Vaslui – Bacău, în lungime de 151 km şi la un cost de 99,5 milioane euro (locul 8).
În document, apar șoseaua de centură a Bacăului, ca parte a drumului expres Bacău – Pașcani, șoseaua de centură a Oneștiului, ca parte a autostrăzii Brașov – Bacău, centura Buhușiului, din drumul expres Bacău – Piatra Neamț.
Se modernizează calea ferată și stația CFR Bacău
În privinţa căilor ferate, masterplanul include proiectul de reabilitare a sectorului Bucureşti – Buzău – Bacău – Paşcani – Iaşi. Conform documentului, se are în vedere modernizarea facilităților oferite în stații: București, Ploiești, Buzău, Râmnicu Sărat, Focșani, Mărășești, Adjud, Bacău, Roman, Pașcani, Dolhasca, Verești, Suceava, Făurei, Brăila, Galați, Târgu Frumos și Iași.
Vor crește nu numai viteza, ci și cadența, îmbunătățiri permise de materialul rulant nou. Intervalele de succesiune propuse sunt: București – Galați (0,5 trenuri pe oră), București – Iași via Bacău (0,5 trenuri pe oră), București – Suceava (0,5 trenuri pe oră), București – Focșani (0,5 trenuri pe oră) și Suceava – Iași (0,5 trenuri pe oră).
Aeroportul se modernizează. Se face și centru „multimodal”
Strategia din Master Plan include până în 2020 și proiecte de modernizare a infrastructurii aeroportuare din țară (Tulcea, Craiova, Bucuresti Otopeni, Timisoara, Cluj Napoca), precum și realizarea mai multor centre multimodale (Timișoara, București, Cluj Napoca, Bacău, Oradea).
În acest moment, Aeroportul Bacău are cel mai mare număr de pasageri din Regiunea Nord-Est.
Modernizarea aeroportului Bacău ar urma să coste peste 68 de milioane de euro. Proiectul include: Extindere terminal pasageri,Cale rulare terminal pasageri, Platformă staționare terminal pasageri, Reabilitare pistă, platformă de staționare, Dotarea cu echipamente de siguranță,
Master Planul pe Transport atribuie Consiliului Local realizarea unei platforme multimodale, care să contribuie la dezvoltarea economică a zonei:
Clasificarea aeroporturilor este: Aeroport Internațional Major, Aeroport Hub Internațional, Aeroport Regional, Aeroport Regional Mic. Aeroportul Bacău este clasificat ca aeroport Regional.
Matt a zis
Eu tot nu inteleg de ce e atat de liniste in privinta centurii Bacaului cand lucrarile trebuiau sa fi fost incepute dupa 49 de zile de la semnarea contractului…