• singurul elicopter din Moldova care va participa la operații de căutare, salvare și evacuare în caz de calamități sau misiuni umanitare se află la Baza Aeriană Bacău • elicopterul a fost dotat cu aparatura medicală și este deservit de doi paramedici care au făcut cursuri de medicină de urgență la SMURD
Baza aeriană Bacău deține un elicopter care, pe lîngă armament, a fost dotat de curînd și cu altfel de utilități: aparatură medicală care să le permită medicilor sau chiar personalului militar calificat să asigure supraviețuirea unui pacient pînă la unitatea spitalicească cea mai apropiată. Elicopterul poartă inscripția MEDEVAC, de la „medicină” și „evacuare”, și este dotat cu un defibrilator, aspirator de secreții, electrocardiograf, cinci tuburi de oxigen, truse medicale de prim ajutor, dispozitiv de prindere a perfuziilor și trei tărgi. „La bordul elicopterului MEDEVAC va exista întotdeauna un paramedic, un om din personalul nostru care a făcut cursuri postliceale sanitare de medicină de urgență la Brașov, alături de medicii SMURD. MEDEVAC are ca principale misiuni căutarea, salvarea și evacuarea, în cadrul acțiunilor umanitare, ori în cazul producerii unor catastrofe sau calamități naturale”, ne-a declarat comandorul Virgil Ristea, comandantul Bazei Aeriene Bacău.
Solicitarea unui elicopter nu se poate face oricum și pentru orice. În primul rînd, accesul într-un astfel de mijloc de transport se face doar cu aprobarea Ministerului Apărării Naționale, iar cererea trebuie să fie întemeiată. „Ministrul apărării este cel care dă acceptul de acces pentru toate persoanele care nu aparțin forțelor armate române, iar pentru cazurile de urgență accesul la bord este dat de către șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Române. În condițiile în care ar fi cu adevărat nevoie de ajutorul nostru, cel mai simplu este ca solicitarea să fie adresată prefectului județului, în calitate de reprezentat al guvernului în teritoriu, care, la rîndul lui, cere aprobarea de la București. În aceste condiții, aprobarea de acces la bord poate veni și în două minute”, a mai precizat Virgil Ristea. Un singur factor ar mai putea împiedica zborul după toate aceste aprobări: vremea. Dacă vizibilitatea și plafonul sînt sub limitele permise, un elicopter nu se va ridica de la sol, oricine ar fi dat ordinul. Cu toate acestea, cînd s-a impus, așa cum a fost cazul cu ultimele viscole din Moldova, MEDEVAC a zburat la limitele baremelor meteo. „Două echipaje de intervenție s-au deplasat la Iași, pentru evacuare aeromedicală. Cele mai mari probleme le-am avut cu orientarea, pentru că toate indiciile, șosele, cursuri de apă sau căi ferate, erau acoperite de zăpadă. Am fost nevoiți să ne ghidăm doar după indicațiile aparaturii de bord. În astfel de situații zboară doar personalul cu state vechi de zbor, pentru că se pune problema aterizărilor și decolărilor unde nu te mai poți orienta pe ceea ce-ți indică aparatura de bord, ci strict pe experiență”, ne-a spus cpt.cdor. Ovidiu Corobană, comandantul escadrilei de elicoptere a Bazei Aeriene Bacău. „Este destul de dificil să te decizi cu siguranță asupra unui loc de decolare pe un teren pe care nu-l cunoști și unde nu există nici un indiciu de orientare. Dacă la toate acestea se mai adaugă și nămeți de 3 – 4 patru metri, care sînt spulberați de palele elicopterului, este mai mult decît dificil să decizi unde așezi aparatul”, ne-a spus și comandorul Victor Berca.
Cu o astfel de situație s-au confruntat echipajele MEDEVAC chiar la ultima intervenție, într-o localitate ieșeană Focuri. „Aici, nămeții ajungeau la cinci metri înalățime. Numai că am colaborat foarte bine cu autoritățile locale, care au curățat un teren de sport, iar după aceea l-au și marcat, dînd foc la niște cauciucuri. Evident că în această situație ne-a fost mult mai ușor să aterizăm. Nu același lucru ni s-a întîmplat la Horlești, o altă localitate din Iași, de unde aveam de luat bolnavi de rinichi care trebuiau duși la dializă. Aici, am fost nevoiți să aterizăm pe un drum. În stînga aveam o rîpă, iar în dreapta aveam nămeți de cinci metri”, ne-a mai spus comandorul Coroabă. Piloții de elicoptere au ținut să precizeze că tot efortul lor ar fi în zadar, dacă nu ar avea în spate echipele tehnice care să verifice toată aparatura de bord și să pregătească elicopterele de zbor. „Ei trebuie să facă toate aceste operațiuni, indiferent de condițiile meteo, iar efortul fizic pe care îl depun este foarte mare. Însă, indiferent de vreme, cînd a fost vorba să ne ridicăm în aer nu m-am îndoit niciodată de profesionalismul colegilor mei de la echipele tehnice”, a încheiat Coroabă. Cu toții sînt de acord însă că efortul lor nu mai contează în condițiile în care au de salvat copii a căror viață depinde de aparatele de dializat sau de existența unui incubator, în cazul bebelușilor născuți prematur. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns