• Consiliul Județean este de acord să predea administrarea aeroportului, ca să scape de cheltuielile de miliarde la care este obligat
Aeroportul Bacău va trece din administrarea Consiliului Județean (CJ) Bacău în cea a Ministerului Apărării Naționale (MApN). Acesta din urmă se arată interesat să preia din nou Aeroportul Bacău, folosit în acest moment și de companiile civile, dar și de unitatea de aviație, pentru zborurile militare. Neculai Lupu, președintele CJ, ne-a declarat că „sîntem interesați să cedăm administrarea aeroportului, pentru că, în acest fel, scăpăm de unele cheltuieli costisitoare”. Preșdintele Lupu a precizat că, anual, CJ este obligat să cheltuie două miliarde de lei pentru paza obiectivului, bani care s-ar economisi dacă Aeroportul ar trece din nou în administrarea MApN, care ar fi obligat să asigure cu forțe proprii această activitate.
Administrarea Aeroportului pune mari probleme, în principal din cauza stării precare a pistei, dar și a lipsei fondurilor pentru asigurarea securității. Încă de acum patru luni, un raport al lui Ștefan Cristian Stanciu, directorul Regiei Autonome Aeroportul Bacău, releva că o catastrofă aviatică este posibilă la fiecare aterizare și decolare a aeronavelor de pe pista Aeroportului Bacău. Starea „critică” a pistei este dată de stratul de beton, care se exfoliază. Pista datează din 1954 și, de atunci, doar în 1980 s-au mai făcut reparații dar pe mai puțin de o treime din suprafața acesteia. Platforma de staționare a aeronavelor prezintă un grad avansat de uzură atît la stratul de rezistență (dale fisurate, crăpate), cît și la cel de uzură (exfolieri, găuri, ciupituri). În prezent, Aeroportul funcționează fără autorizație de exploatare, din cauză că nu s-au efectuat reparațiile capitale cerute de Autoritatea Aeronautică Civilă. Din cele 12.000 de dale ale pistei de decolare, 1.200 sînt în stare foarte gravă și pot produce accidente. Pentru reparații capitale ar fi nevoie de 300 de miliarde de lei, bani ce nu pot fi asigurați de la bugetul CJ, de unde s-au putut cheltui anul trecut numai 12 miliarde de lei, iar în 2004 se vor aloca tot cam atît.
O altă mare problemă este lipsa unui gard împrejmuitor, care să asigure securitatea pistei, măsură impusă de Autoritatea Aeronautică. Cel puțin zece miliarde de lei ar fi necesari pentru îngrădirea Aeroportului.
Pînă de curînd, problema fundamentală era de ordin juridic, adică trecerea pistei din patrimoniul național în patrimoniul public al județului Bacău. Inițial, MApN a fost de acord cu trecerea pistei în patrimoniul județului, dar toate demersurile au eșuat din cauza opoziției Ministerul de Justiție. Deoarece pista nu se află în proprietatea județului, nu se pot obține nici fonduri PHARE.
Trecerea pistei la MApN, ar rezolva și o altă mare problemă. Deși folosea pista Aeroportului, Armata nu plătea nimic pentru acest serviciu, din cauză că „nu au bani”, după cum a declarat Neculai Lupu. Dacă va prelua administrarea aeroportului, MApN va fi obligat să asigure fonduri pentru repararea pistei și asigurarea securității obiectivului. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns