Modernizarea avionului MiG-21 MF a fost o necesitate stringentă pentru Armata Română, care la începutul anilor ’90 s-a trezit în situația să nu dețină nici o armă aeriană cu care să poată face față potențialilor inamici. Flota aeriană românească era bazată în special pe aparate MiG 21 nemodernizate. Toate erau atît de uzate din punct de vedere tehnic și moral, încît ar fi fost o pradă mai mult decît ușoară pentru un aparat de producție vestică, adică avioanele care intraseră deja în componența majorității flotilelor din lume. Cum achiziționarea de avioane noi ar fi fost o povară prea greu pentru bugetul apărării, s-a decis modernizarea avioanelor existente, fiind pus accentul în special pe aparatele MiG-21 MF. Edificatoare pentru performanțele inițiale slabe ale aparatului MiG-21 MF este comparația făcută de specialiști, din punct de vedere al platformei de zbor, cu aparatele americane F-18 și F-16C, cele mai răspîndite în armatele vestice:
• manevrabilitatea: MiG-21 MF – nota șase; F-16C – nota nouă; F-18 – nota zece:
• viraj: MiG-21 MF – nota cinci; F-16C – nota nouă, F-18 – nota nouă;
• raportul tracțiune/greutate: MiG 21 MF – nota cinci; F-16C – nota nouă; F-18 – nota opt;
• raza de acțiune – MiG-21 MF – nota doi; F-16C – nota zece; F-18 – nota opt;
Se observă că între aparatul rusesc și cele americane există diferențe majore, în timp ce F-16C și F-18 sînt sensibil egale la majoritatea capitolelor. Dintr-un singur punct de vedere, vechiul MiG-21 MF depășește clar aparatele americane. Este vorba despre dimensiunea avionului, unde MiG-21 MF este notat cu zece, în timp ce F-16C a primit nota șase, iar F-18 nota cinci. Dimensiunile reduse ale aparatului MiG-21 MF îl fac greu detectabil de radare, ceea ce este un avantaj major într-o luptă aeriană.
Notele însumate ale criteriilor enumerate mai sus arată că cel mai performant aparat dintre cele trei exemple este F-16C, care a primit pe ansamblu nota nouă, urmat de F-18, cu nota opt, iar la distanță destul de mare se află MiG-21 MF, care a obținut doar nota cinci.
Avionica, punctul forte al MiG-21 LanceR
Modernizarea avionului MiG-21 MF, pusă în practică la Aerostar, în colaborare cu Elbit Systems Israel, a însemnat un salt enorm în calitatea avionului. Dintr-un avion care ajunsese practic unul de agrement, aparatul s-a transformat într-o armă redutabilă, capabilă să se bată de la egal la egal cu avioanele fabricate în vest, ba chiar să le întreacă la multe capitole. De menționat însă că platforma avionului MiG-21 LanceR a rămas aceeași, adică structura fuselajului, aerodinamica și motorul, întrucît dacă și aceste elemente ar fi fost modernizate, costurile ar fi urcat atît de mult, încît mai rentabilă era cumpărarea unor aeronave noi direct din Occident. Bătrînul avion rusesc a primit însă la Aerostar o infuzie din tehnica cea mai bună pe plan mondial, care l-au readus în atenția specialiștilor din întreaga lume.
Cele mai importante îmbunătățiri au fost făcute la partea de avionică, adică echipamentele care îl ajută pe pilot la dirijarea aparatului, comunicarea cu alte avioane și cu bazele de la sol, sistemul de radar, etc. Revenim la comparația cu cele două aparate des uzitate în Occident, F-16C și F-18, și vă prezentăm mai jos notele pe care specialiștii le-au acordat celor trei aparate, din punct de veder al avionicii:
• intergrare avionică și armament: MiG 21 LanceR – nota șapte; F-18 – nota șase; F-16C – nota șase;
• display (ecrane pe care piloții monitorizează parametrii avionului sau ai cîmpului de luptă): MiG-21 LanceR – nota nouă; F-18 – nota opt; F-16C – nota opt; de menționat la acest capitol că aparatul MiG-21 LanceR a fost primul avion de luptă care a beneficiat de un ecran de bord color cu cristale lichide, care, între timp, s-a generalizat și la avioanele de producție vestică.
• contramăsuri (metode prin care avionul poate, de exemplu, genera ținte false și induce astfel în eroare un avion inamic asupra poziției sale în cîmpul de luptă; măsura este necesară pentru a scăpa de rachetele urmăritorului) – toate cele trei aparate, MiG-21 LanceR, F-16C și F-18, au fost cotate egal, cu nota opt;
• sistemul de radar: MiG-21 LanceR – nota opt, F-18 – nota opt, F-16C – nota șapte;
• sisteme de navigație: MiG-21 LanceR – nota zece; F-18 – nota opt; F-16C – nota șapte;
Media obținută din cumularea notelor primite de cele trei aparate la performanțele de avionică arată clar că bătrînul MiG-21 MF, transformat după modernizare în MiG-21 LanceR, și-a depășit contracandidații din armatele vestice amintiți mai sus: MiG-21 LanceR a obținut media 8,5, F-18 a obținut media 7,7, iar F-16C a obținut media 7,3. Nu în ultimul rînd, trebuie amintit la același capitol dotarea pilotului cu o cască ultraperformantă, întîlnită și la avioanele din Armata americană, care compensează mult din manevrabilitatea redusă a avionului rusesc. Astfel, pilotul urmărește direct pe vizorul căștii poziția țintelor și, la o simplă întoarcere a capului, ghidează armamentul în acea direcție, fără să mai fie nevoit să efectueze viraje pentru a lua ținta în obiectiv. Ca urmare, cîmpul în care MiG-21 LanceR poate lansa rachete a crescut substanțial, de la 13 grade la avionul nemodernizat, la 120 de grade în prezent, adică atît cît este cîmpul vizual al pilotului.
Americanii bat MiG-21 LanceR la armament
Cu toate că Aerostar și Elbit Systems au adus îmbunătățiri remarcabile părții de armament, ridicîndu-l cu multe clase peste ceea ce era capabil vechiul MiG-21 MF, avionul de vînătoare MiG-21 LanceR nu reușește la acest capitol să își întreacă „rivalii” din armatele vestice, ci, doar pe alocuri, să se apropie de aceștia. Iată și notele pe care specialiștii le-au acordat părții de armament acelorași trei aparate prezentate pînă acum:
• rachete cu rază mare de acțiune: MiG-21 LanceR – nota cinci; F-18 – nota opt, F-16C – nota cinci;
• tun și rachete cu rază scurtă de acțiune: toate cele trei aparate au primit nota opt;
• precizia bombardamentului la sol la o distanță de 600 de kilometri: MiG-21 LanceR – nota cinci; F-18 – nota șapte; F-16C – nota șapte;
• precizia bombardamentului la sol la o distanță de 200 de kilometri: MiG-21 LanceR – nota cinci; F-18 – nota opt, F-16C – nota șapte.
Mediile obținute de cele trei aparate la capitolul armament plasează în fruntea ierarhiei avionul F-18, cu media opt, urmat de F-16C, cu media șapte, și la urmă avionul MiG-21 LanceR, cu media șase.
Specialiștii au realizat, de asemenea, și o comparație globală între cele trei tipuri de avioane, care arată astfel:
• interfața om-mașină (aparatura care facilitează răspunsul avionului la comenzile pilotului) – MiG-21 LanceR – nota nouă; F-18 – nota opt; F-16C – nota nouă;
• misiuni aer-aer (capacitatea de luptă cu aeronave inamice) – MiG-21 LanceR – nota șapte, F-18 – nota opt, F-16C – nota opt;
• misiuni aer-sol (capacitatea de a ataca ținte la sol și precizia tirului) – MiG-21 LanceR – nota șase; F-18 – nota șase; F-16C – nota șapte;
• armament – MiG-21 LanceR – nota șase; F-18 – nota opt; F-16C – nota șapte;
• avionică – MiG-21 LanceR – nota 8,5; F-18 – nota 7,8; F-16C – nota 7,3;
• platforma – MiG-21 LanceR – nota cinci; F-18 – nota opt; F-16C – nota nouă;
Lasă un răspuns