Agricultorii care au nevoie de motorină pentru lucrările agricole nu mai găsesc produsul cu sulf la pompă, astfel încît trebuie să apeleze la motorina scumpă. În momentul introducerii obligativității utilizării carburanților fără sulf, motorina de tractor a fost – cel puțin teoretic – păstrată în circuit. Numai că realitatea este cu totul alta. În multe zone ale județului, carburantul respectiv nu se găsește, așa că agricultorii trebuie să alimenteze utilajele cu ceea ce găsesc. Drept urmare, cei care fac acum arături, însămînțări sau recoltări mecanizate cumpără motorină Euro 3. „Noi luăm ce carburant găsim, nu stăm să o căutăm pe cea de tractor. Dacă este vorba să facem sute de kilometri pînă la ea, ne lăsăm păgubași, pentru că înregistrăm pierderi, nu economii”, a spus patronul firmei Niconi, Nicolae Huiban. Drept urmare, utilajele agricole au devenit cam fără voie ecologice. Pe moment, efectele nu sînt prea mari. „În această toamnă, nu se vor vedea efecte drastice asupra prețului la lucrările agricole. Să vedem ce va fi din primăvară”, a declarat directorul adjunct al Direcției Agricole, Ghiță Burlui. Diferența de preț între motorina de tractor și cea Euro 3 este de aproximativ 2.000 de lei pe litru. Calculele arată că pentru efectuarea lucrărilor pe un hectar de teren acum – arat, discuit, însămînțat, fertilizat și recoltat – se consumă, în medie, cam 55-60 de litri de carburant. Deci utilizarea produsului Euro 3 scumpește lucrările cam cu 120.000 de lei pe hectar. În aparență, nu este mult, dar pe zeci, sute și mii de hectare, adică la cei care au exploatații agricole mari scumpirile se vor simți. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns