• Costică Suvac a plecat astă noapte spre Germania, via București, pentru a participa la Campionatul Mondial de Navomodele • „Am făcut rost de bani cît să nu murim”, descrie Suvac mărimea fondurilor necesare deplasării • celălalt reprezentant al Bacăului la „mondiale” este dublul campion național Florin Cheșcu, favorit la o medalie de aur
Navomodelistul Costică Suvac și-a luat în spinare navomodele și a plecat cu noaptea în cap (la ora 3.00) spre gară pentru a prinde trenul spre Capitală. De acolo, el va lua un autocar către Germania pentru a participa la cea mai importantă competiție a anului, Campionatul Mondial. Peste două zile, el va face „joncțiunea” cu celălalt reprezentant al Sport Club Municipal Bacău, Marius Cheșcu, în țara lui Goethe, reîntregind astfel echipa care s-a impus la „naționalele” din 2002. Peste aproximativ două săptămîni vom afla cît de mult i-au apreciat cei cinci arbitri ai Campionatului Mondial de Navomodele, 13-20 iulie, la Hanovra, pe cei doi modeliști băcăuani, Marius Cheșcu (campion european în 2001, dublu campion național anul acesta) și Costică Suvac (medaliat cu bronz la „mondialele” din 1999 de la Barcelona și la „europenele” din 2001, campion național). Cei doi băcăuani fac parte din lotul național al României, aproximativ zece sportivi, care se vor reuni în Germania, la concurs, pentru că fiecare dintre ei și-a rezolvat cum a putut problema transportului. Conducerea clubului băcăuan a făcut serioase eforturi pentru ca lui Suvac și lui Cheșcu să li se asigure deplasarea iar bugetul este unul minimal. SCM Bacău suportă contravaloarea transportului, pe teritoriul țării și în afară, precum și diurnele. Federația Română de Modelism va asigura cazarea, începînd cu noaptea premergătoare începerii competiției, taxele de participare a sportivului și de înscriere pentru fiecare model etc. „În pofida eforturilor făcute s-au strîns bani cît să nu murim. Eu o să ajung în Germania cu o zi mai devreme decît ceilalți și nu știu cum o să mă descurc pînă cînd intrăm în perioada stabilită de cazare. Probabil o să dorm în autogară sau în gară. Pe 12 mă voi întîlni cu Cheșcu care o să mă ajute cu transportul machetelor. Bani de taxi nu am. Ar fi fost binevenită o cît de mică sponsorizare, măcar pentru o noapte de cazare”, spune Suvac.
Suvac va concura cu „Scharnorst” și „Hood”
Duminică noaptea, spre disperarea vecinilor, Costică Suvac a făcut ultimele retușuri la cele două machete ale sale: „Le-am spus celor de jos și de alături să mă mai suporte un pic pentru că urmează să plec”. Ieri după amiază, cu cîteva ore înainte de plecare, navomodelistul terminase de asamblat ultima piesă de pe macheta cuirasatului german „Scharnhorst”, hidroavionul. Piesa amintită, cu care Suvac a luat „aurul” la „naționale”, este considerată de către acesta drept cea mai bună realizarea a sa de pînă acum. Cuirasatul german, navă corsar, construită în 1937 și scufundată în 1943, a rămas în istorie prin celebra incursiune din portul francez Dunquerque (1940), cînd a scufundat trei crucișătoare și a avariat un cuirasat al aliaților. HMS (Her Majesty’s Ship) „Hood” este cea de a doua lucrare pe care se va baza băcăuanul. Macheta, realizată între 1996 și 1999, reprezintă nava amiral a flotei britanice din perioada interbelică, una construită în 1920 și scufundată în 1941. A fost considerată cea mai frumoasă navă a flotei britanice. Doar documentațiile pentru cele două machete au costat 802 lire, 450 „Scharnhorst” și 352 „Hood”. Pentru a ajunge să le pună în valoare, Costică trebuie să treacă mai întîi pe la Federație pentru a se pune în regulă cu toate actele necesare.
Marius Cheșcu a lansat semnalul: „Tora, Tora, Tora!”
Macheta navei „Yamato”, „amiralul” flotei japoneze din cel de al doilea război mondial, scufundată în 1945 de aviația americană în portul Okinawa și considerat cel mai puternic vas de luptă din toate timpurile (270 metri lungime, 63.000 de tone, prevăzută cu tunuri de 460 mm), va fi piesa de rezistență a lui Marius Cheșcu. Cu aceasta, Cheșcu speră să „scufunde” machetele celorlalți participanți, dar nu depinde doar de el sau de valoarea lucrării. Suvac crede despre modelul colegului său că „este o bijuterie pe care o cotez cu 95 la sută șanse la cîștigarea titlului mondial la clasa C2 (n.r., nave de război). Macheta este construită la scara 1:300 și îl va însoți pe campionul european la cel mai important examen din viața amîndurora. Cealaltă machetă a lui Cheșcu este „Dreft”, copie a navei de linie cu vele olandeze construită în 1782. Modelul, de clasa C1, este realizat la scara 1:75 din lemn de păr american.
Comisia care va aprecia modelele este formată din cinci arbitri iar printre aceștia nu există nici un român întrucît nu există în țară la noi nimeni cu licență „Naviga”, a Federației Internaționale de Navomodele. Există pericolul ca unii dintre arbitri să fie părtinitori dacă există conaționali participanți la concurs cu machete echivalente ca valoare. La acest capitol pot fi înfrînți cei doi băcăuani sau ceilalți români din lot. În cazul unei nedreptăți, regulamentul interzice sportivului să comenteze rezultatul. Eventualele contestații, a căror șansă de reușită este precum a celor din cazul examenelor școlare, pot fi depuse doar de reprezentanți ai Federației.
Cheșcu va pleca spre Germania pe 11 iulie cu propria sa mașină. Ambilor băcăuani le dorim mult succes și îi așteptăm încărcați cu aur. (Marius AMBROZIE)
Lasă un răspuns