• toți transportatorii care folosesc autovehicule de marfă cu masa mai mare de 16 tone sau microbuze cu mai mult de opt locuri în trafic interjudețean trebuie să-și doteze mașinile cu tahografe
Debutul anului 2004 a fost unul cît se poate de agitat pentru patronii firmelor de transport care utilizează autivehicule de marfă cu masa de cel puțin 16 tone sau microbuze cu mai mult de opt locuri care sînt folosite pentru trafic interjudețean. Și asta pentru că, potrivit noilor reglementări din domeniu, toate mașinile ce intră în cele două categorii trebuie dotate, în cel mai scurt timp, cu tahografe. Adică aparate care indică în principal, prin înregistrare pe o diagramă specială, kilometrii reali parcurși. În plus, autovehiculele de marfă și cele destinate transportului de persoane cu o masă mai mare de zece tone trebuie să aibă și limitatoare de viteză. În caz contrar, aceștia nu primesc licență de transport, ceea ce echivalează, practic, cu dispariția lor de pe piață.
Potrivit ordinului Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului prin care se legiferează obligativitatea tahografelor și a limitatoarelor de viteză, acestea ar fi trebuit montate pînă la 1 ianuarie 2004, dar termenul nu a putut fi respectat dintr-un motiv pur romănesc: lipsa, pînă în octombrie 2003, a metodologiei de autorizare a firmelor care doresc să monteze tahografe. Precizăm că, în conformitate cu același ordin, tahografele sînt recunoscute doar dacă sînt montate de firme autorizate în acest sens de Registrul Auto Român (RAR). Acum, în județ există o singură societate din Onești autorizată să monteze tahografe, plus un punct de lucru deschis în Bacău de o firmă din Cluj Napoca. Inginerul Mihai Larion, șeful reprezentanței locale a RAR, spune că, în următoarele zile, acestora li se vor adăuga alte două societăți, una din Comănești și una din Bacău, dar chiar și așa cererea venită din partea transportatorilor este mult prea mare, în condițiile în care aceștia nu-și pot permite să tragă pe dreapta nici măcar o zi. De altfel, nebunia din domeniu a fost recunoscută oficial. „Obligativitatea montării tahografelor dă foarte mari bătăi de cap firmelor de transport. Din punctul nostru de vedere, dăm licență de transport tuturor celor care au certificatul de agreere eliberat de RAR, dar marea problemă ține de numărul foarte redus al firmelor autorizate să monteze tahografe. În plus, pe unele mașini de proveniență românească nu se pot monta tahografe. Anul trecut i-am avertizat pe unii transporatori să-și vîndă mașinile de acest tip, dar nu ne-au ascultat. Acum vor să o facă, dar nu le mai cumpără nimeni”, ne-a declarat Valeriu Avram, șeful reprezentanței locale a Autorității Rutiere Române.
În aceste condiții, situațiile limită nu au întîrziat să apară. „Cei de la «Agricola Internațional» ne-au sunat vineri să ne anunțe că luni (astăzi, n.r.) vin cu 40 de mașini pentru certificarea tahografelor. Pînă la urmă, am decis să trimitemnoi un specialist la ei, pentru că prezența a 40 de mașini deodată ne-ar fi blocat toată activitatea”, ne-a declarat Mihai Larion.
Legea nu i-a uitat nici pe transportatorii care folosesc microbuze cu cel puțin opt locuri în traficul județean sau pe cei care cară marfă cu mașini cu masa mai mare de 7,5 tone. Aceștia mai au însă, răgaz pînă pe 31 decembrie 2004 pentru a-și dota autovehiculele cu tahografe, în timp ce autovehiculele pentru transport marfă cu masa cuprinsă între 3,5 și 7,5 tone trebuie dotate cu tahografe pînă cel mai tîrziu sfîrșitul anului 2005. În ceea ce privește termenul limită pentru montarea limitatoarele de viteză pe autovehiculele destinate transportului de persoane cu masa mai mare de zece tone utilizate în traficul județean, precum și cele destinate transportului de marfă cu masa mai mare de zece tone, acesta a fost fixată pentru 1 ianuarie 2006. Există însă, și excepții. Astfel, mașinile armatei, protecției civile, pompierilor, serviciilor de ambulanță și cele ale forțelor de apărare a ordinii publice, autovehiculele folosite pentru încercări științifice, cele din transportul public în comun și cele care, din construcție, nu pot depăși 90 de kilometri pe oră nu trebuie dotate, obligatoriu, cu limitatoare de viteză. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns