Cap. I – Noțiuni introductive
1. Definiție
Proiectul este un ansamblu optim de acțiuni coordonate și combinate în mod logic, rațional, coerent, organizat și eficient, conform unei succesiuni de activități prevăzute, într-un timp prevăzut, pentru atingerea unor obiective determinate, obținerea unor rezultate identificabile și măsurabile, cât mai aproape posibil de așteptările și intențiile inițiale.
2. Etapele proiectului
Aceste faze pot fi detaliate mai mult sau mai puțin și vor fi reduse la un număr de patru mari faze, distincte, succesive din punct de vedere teoretic, astfel:.
– Faza de concepere și eșalonare a proiectului în sine;
– Faza de decizie și stabilire a mijloacelor;
– Faza de implementare;
– Faza de lichidare și evaluare.
3. Elementele proiectului
3.1. Titlul proiectului – trebuie să scoată în evidență rezultatele proiectului, să fie clar, concis și ușor de reținut.
Titlul trebuie întotdeauna:
– Să trezească curiozitatea, să fie descriptiv;
– Să scoată în evidență rezultatele proiectului nu metodele folosite;
– Să nu depășească mai mult de zece sau patrusprezece cuvinte.
3.2. Rezumatul proiectului
Este o scurtă prezentare clară, concisă a propunerii în care trebuie evidențiat faptul că problema declarată există și că trebuie soluționată acum și nu altădată.
Punctele cheie ale rezumatului sunt:
– Cauzele care au condus la problema abordată, argumentarea necesității;
– Scopul și obiectivele;
– Activitățile;
– Bugetul;
– Durabilitatea proiectului.
3.3. Justificarea proiectului – Declararea și descrierea lui – este un anunț care descrie o situație sau un complex de situații critice sau o nevoie socială , economică, cultural-educațională, care afectează anumite persoane, grupuri sau anumite condiții într-un loc anume sau într-un timp anume.
Necesitatea proiectului pe care îl propuneți trebuie temeinic documentată pentru a fi justificată .
Rezultă că inițiatorul proiectului urmărește umplerea unei lacune dintre situația prezentă și stadiul care se preconizează a fi atins .
3.4.Scopul proiectului
– Reprezintă stadiul în care va ajunge problema proiectului ca urmare a realizării acțiunii.
– Ce intenționează să realizeze Proiectul, de exemplu, rezultatul dorit.
– De obicei, scopurile au un caracter general și subiectiv, atemporal și se adresează unor nevoi importante ale comunității.
3.5. Obiectivele proiectului
Sunt rezultatele care trebuie obținute pentru atingerea scopului propus.
– Obiectivele sunt o declarație referitoare la rezultatul/produsul dorit într-un interval de timp diferit.
Obiectivele sunt:
– axate pe rezultate;
– concrete și cuantificabile;
– legate de timp.
Trebuie să existe cel puțin un obiectiv pentru fiecare proiect.
3.6. Activitățile
Sunt mijloace de atingere a obiectivelor.
Solicitantul trebuie să enunțe fiecare activitate, să specifice responsabilul pentru activitatea respectivă, să precizeze necesarul de resurse, să descrie secvențele în timp și modul în care activitățile se întrepătrund.
3.7. Indicatori ai performanței
Durabilitatea proiectului – se descrie cum va finanța aplicantul proiectul dupa sfârșitul perioadei de finanțare (unde este cazul).
3.8. Rezultatele așteptate ale proiectului
Reprezintă schimbările în bine, beneficiile.
3.9. Grupul țintă – uneori poate să coincidă cu beneficiarul proiectului , reprezintă persoanele sau categoria de persoane căreia i se adreseaza proiectul.
3.9.1. Beneficiarul – reprezintă persoanele sau categoria de persoane care vor avea de câștigat de pe urma implementării proiectului.
3.10. Durata desfășurării proiectului
3.11. Metodologia – descrierea metodelor de implementare (indicatori calitativi și cantitativi).
3.12. Bugetul proiectului
– include resursele umane, materiale, financiare, informaționale și de timp estimate a fi utilizate pentru realizarea proiectului.
3.13. Surse de finanțare preconizate
– surse proprii
– surse atrase
3.14. Parteneri ai proiectului
– este un avantaj în obținerea de fonduri datorită plusului de credibilitate adus.
3.15. Finanțarea viitoare / durabilitatea proiectului – descrie cum va finanța aplicantul proiectul după sfârșitul perioadei de finanțare (dacă este cazul)
Trebuie evidențiat faptul că derularea în continuare a proiectului, datorită contactelor pe care le puteți dezvolta, va putea fi susținută financiar din alte surse și după finalizarea respectivei finanțări .
3.16. Grupul de lucru (echipa de lucru a proiectului)
Reprezintă echipa care se angajează la derularea eficientă a proiectului (coordonator de proiect, coordonator financiar, șef de proiect)
Persoanele ce fac parte din echipa de lucru vor semna și pe semnătura șefului de proiect se va aplica ștampila instituției – aplicantului /solicitantului
Cap. II – Cererea de Finanțare
II.1. Formularul de cerere de finanțare este prezentat în anexa nr. 1 la Nomele Metodologice și cuprinde următoarele elemente:
1. Numele solicitantului (aplicantului):
2. Descriere
1.1 Titlu
1.2 Perioada desfășurării
1.3 Locul de desfășurare
1.4 Participanții
1.5 Scopul și obiectivele proiectului
1.6 Bugetul proiectului
II. 2. Declarația de Parteneriat și Declarația Solicitantului
Se va completa de solicitant și de fiecare partener în cazul în care solicitantul are partener, Declarația solicitantului și Declarația de parteneriat sunt prezentate în Anexa nr. 6, respectiv 7 la Normele Metodologice.
Parteneriat
Un parteneriat este o relație esențială între două sau mai multe instituții, ce presupune împărțirea responsabilităților în derularea proiectului finanțat de Consiliul Județean (Descriere partener conform anexei nr.10 la Normele Metodologice).
Consiliul Județean solicită tuturor partenerilor (inclusiv solicitantului principal) să recunoască această împărțire a responsabilităților, consimțind și la principiile de bună practică a parteneriatului.
Principii de bună practică a parteneriatului
1. Toți partenerii trebuie să fi citit cererea de finanțare și să fi înțeles care va fi rolul lor în derularea proiectului și suma cu care va participa la finanțarea proiectului;
2. Solicitantul trebuie să se consulte în permanență cu partenerii săi și să-i informeze detaliat asupra evoluției proiectului;
3. Toți partenerii trebuie să primească copii ale rapoartelor – narative și financiare – înaintate Consiliului Județean;
4. Modificările esențiale aduse proiectului (activități, parteneri) trebuie să fie consimțit de parteneri înainte de a fi înaintate Consiliului Județean.
Înainte de depunerea cererii de finanțare se verifică dacă:
– Propunerea de parteneriat este semnată de solicitant și toți partenerii;
– Declarația de parteneriat este semnată de solicitant și toți partenerii;
– Bugetul și sursele de finanțare preconizate sunt prezentate în formatul din cererea de finanțare;
– Declarația solicitantului este semnată și ștampilată.
– Formularul de solicitare a subvenției este corect completat, semnat și ștampilat.
Cap. III – Programele sportive de utilitate publică pentru care se acordă subvenții
Proiectele acțiunilor pentru care se solicită finanțare trebuie să se regăsească în mod obligatoriu în programele sportive de utilitate publică.
A. Promovarea sportului de performanță
1. Scop: valorificarea aptitudinilor individuale într-un sistem organizat de selecție, pregătire, competiție, pentru ameliorarea rezultatelor sportive, realizarea de recorduri sau obținerea victoriei.
2. Obiective:
a) dezvoltarea activității sportive pe plan local, național sau internațional, după caz;
b) asigurarea reprezentării pe plan local, național sau internațional, după caz.
B. Sportul pentru toți
1.Scop: practicarea sportului pentru sănătate, educație, recreere, ca parte integrantă a modului de viață în vederea menținerii stării de sănătate a individului și societății.
2.Obiective:
a) atragerea populației pe toate vârstele în activități de practicare a sportului pentru sănătate și recreere;
b) menținerea și valorificarea tradițiilor în domeniul sportului.
C. Întreținerea, funcționarea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale sportive
1. Scop: asigurarea condițiilor optime pentru pregătirea și desfășurarea activităților de pregătire și competiționale.
2. Obiectiv: întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei sportive la nivelul cerințelor.
Cap. IV – Criterii de selecție
1. Eligibilitatea solicitanților
– trebuie să fie în situația de a putea realiza activitățile solicitante;
– să aibă sediul înregistrat în România;
– să fie direct responsabil de pregătirea și managementul proiectului și să nu acționeze ca intermediar;
– să aibă surse de finanțare stabile și suficiente pentru a participa la finanțarea proiectului;
– să aibă experiență și să poată demonstra capacitatea lor de a gestiona activitatea proiectului.
2. Parteneriate și eligibilitatea partenerilor
Instituțiile/organizațiile care solicită finanțarea proiectului pot acționa individual sau cu alte organizații partenere.
Partenerii solicitanților trebuie să satisfacă aceleași criterii de eligibilitate ca și solicitanții.
3. Eligibilitatea costurilor
Doar costurile eligibile pot fi luate în considerare pentru cofinanțare. Bugetul reprezintă atât o estimare a costurilor, cât și un maxim al costurilor eligibile. Solicitantul trebuie să ia în considerare faptul că aceste costuri eligibile trebuie să fie costuri reale și nu pot lua forma unor sume globale.
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie să îndeplinească următoarele condiții :
– Să fie necesare pentru derularea proiectului;
– Să fie efectuate pe durata proiectului și după aprobarea de către ordonatorul principal de credite;
– Să fi fost efectuate în realitate, să fie înregistrate în documentele contabile ale solicitantului sau ale partenerilor solicitantului ;
– Să fie identificabile și verificabile și să fie susținute de documente originale ;
– Solicitantul și partenerii nu pot fi și prestatori de serviciu.
4. Decontarea cheltuielilor
Pentru justificarea cheltuielilor se prezintă documentele însoțite de adresa de înaintare, care se completează conform modelului din anexa nr. 4.
1. Costuri de personal
– Foaie colectivă de prezență vizată de conducerea instituției, pentru personalul care figurează în realizarea proiectului prin respectarea liniei bugetare ;
– Copie dupa statele de plată ;
– Copie dupa ordinele de plată ce reprezintă virarea tuturor impozitelor la bugetul de stat, asigurări sociale etc.
Salariile și costurile aferente nu trebuie să le depășească pe cele practicate în mod obișnuit de către beneficiar.
– contractele de muncă înregistrate la inspectoratul teritorial de muncă.
2. Pentru deplasări :
– pentru cazare:
a) factura fiscală, semnată și ștampilată de unitatea prestatoare,
care cuprinde informații privind: denumirea acțiunii, perioada, numărul de persoane, numărul de zile, valoarea/zi/persoană, valoarea totală;
b) diagrama de cazare, semnată, ștampilată și înregistrată de
unitatea prestatoare, care cuprinde informații privind: numele și prenumele, numărul camerei, numărul de zile, cost/zi/persoană, valoarea totală.
– pentru transport :
a) bilete de tren pentru transportul pe calea ferată, în condițiile prevăzute de dispozițiile legale, fără a se putea depăși drepturile de această natură care se pot acorda salariaților instituțiilor publice, și tabel cu participanții care au beneficiat de contravaloarea biletelor de transport, semnat și ștampilat.
b) bilete pentru transportul cu mijloace de transport auto în comun, la tarifele stabilite pentru aceste mijloace;
c) bonuri fiscale de combustibil, pentru transportul cu autoturisme proprietate personală, efectuat cu aprobarea prealabilă a ordonatorului de credite, în condițiile prevăzute de dispozițiile legale pentru salariații instituțiilor publice;
d) bilete pentru transportul cu avionul și pentru transportul pe căile de navigație fluvială, efectuat cu aprobarea prealabilă a ordonatorului de credite;
e) situația cu participanții care au beneficiat de contravaloarea biletelor de transport (anexa 11)
f) factura fiscală și foaia de parcurs pentru transportul cu mijloace de transport auto închiriate, potrivit dispozițiilor legale.
3. Costuri materiale
– Documentele justificative pentru decontarea cheltuielilor privind
închirierea de bunuri și servicii sunt:
a) factura fiscală;
b) contract de închiriere sau nota de comandă fermă.
– Documentele justificative pentru decontarea cheltuielilor pentru
achiziții de materiale consumabile sunt:
a) factura fiscală;
b) avizul de însoțire a mărfii;
c) nota de recepție și constatare de diferențe, cod 14-3-1A, a bunurilor intrate în gestiunea instituției beneficiare a subvenției;
d) bonul de consum.
– Documentele justificative pentru decontarea cheltuielilor pentru
realizarea de tipărituri, multiplicări, inscripționări și altele asemenea sunt:
a) factura fiscală;
b) avizul de însoțire a mărfii;
c) nota de recepție și constatare de diferențe, cod 14-3-1A, a bunurilor intrate în gestiunea instituției;
d) bonul de consum;
e) un exemplar din materialul multiplicat/imprimat.
– Achizițiile publice de bunuri și servicii se efectuează cu respectarea prevederilor legale, pe baza de oferte analizate și adjudecate de către comisia constituită în acest scop pe baza de :
– Contracte sau formulare de comandă ;
– Facturile, chitanțele sau dovezile ale plăților efectuate ce se referă
la proiect sunt cele cuprinse în Catalogul formularelor tipizate comune pe economie cu regim special de tipărire, înseriere și numerotare, prevăzut în anexa nr. 1A la Hotărârea Guvernului nr. 831/1997, care atestă bunurile livrate, lucrările executate și serviciile prestate; se detaliază pe categorii de cheltuieli.
4. lista de participanți: se întocmește conform modelului din anexa nr. 5 și se prezintă indiferent de categoriile de cheltuieli decontate;
5. documentele care împuternicesc coordonatorul de proiect de tineret pentru decontarea cheltuielilor;
5. Unde se trimit cererile de finanțare
Cererile de finanțare și anexele trebuie depuse în trei exemplare la Registratura Consiliului Județean Bacău și vor fi înaintate spre analizare Comisiei de evaluare și selectare a programelor sportive.
6. Termenul limită pentru depunerea cererii de finanțare.
În vederea organizării competiției de selecționare, pentru a primi finanțare, documentațiile se depun în termen de 90 de zile de la data aprobării legii bugetului de stat.
7. Documentația solicitanților va conține următoarele:
a) Cererea de finanțare conform anexei nr. 1 la Normele Metodologice.
b) curriculum vitae al coordonatorului de proiect;
c) curriculum vitae al personalului implicat în realizarea acțiunii;
d) copie de pe hotărârea judecătorească de înființare, definitivă și irevocabilă;
e) copii de pe statut și actul constitutiv, precum și modificările aduse acestora;
f) copii de pe hotărârile judecătorești rămase definitive și irevocabile, prin care s-au admis modificări ale statutului și ale actului constitutiv;
g) copie de pe situația financiară pe anul anterior (31 decembrie 200__), înregistrată la organul fiscal competent, cu excepția celor înființate în anul în curs;
h) copie de pe dovada de sediu ;
i) documentația privind fundamentarea devizului general al proiectului ;
j) dovada existenței surselor de finanțare proprii sau oferite de terți :
– contracte de sponsorizare, parteneriat ;
– scrisori de intenție ;
– alte forme de sprijin financiar ferm din partea unor terți ;
k) ultimul extras de cont ;
l) declarația partenerilor ;
m) declarația solicitantului ;
n) alte documente relevante privind activitatea semnificativă a solicitantului ;
o) dovada afilierii la federațiile sportive naționale de specialitate.
Proiectele nu se transmit prin fax sau e-mail.
Proiectele respinse nu se returnează.
Proiectele se selectează pe baza punctajului de apreciere, conform anexei nr.3.
8. Criteriile de acordare a subvențiilor
1. Pentru a fi selectat, un proiect trebuie să totalizeze un punctaj de minimum 21 puncte, punctaj acordat pe baza cuantificării calificativelor prevăzute in anexa nr. 3.
Fiecare membru cu drept de vot al comisiei acordă pe formularul de apreciere prevăzut în anexa nr. 3 un punctaj care se calculează prin însumarea calificativelor cuantificate.
Nerealizarea punctajului minim de 21 puncte elimină proiectul din concurs.
Proiectele selectate primesc finanțare în ordinea descrescătoare a punctajului, în limita creditelor bugetare repartizate în acest sens prin hotărâre a Consiliului Județean.
Punctajul final al proiectului se calculează ca medie aritmetică a punctajelor acordate de toți membrii cu drept de vot ai comisiei.
8.1. Condițiile și criteriile eliminatorii, fără punctaj, sunt următoarele:
a) nerespectarea de către instituția care solicită subvenția a contractelor anterioare semnate cu Consiliul Judetean, respectiv dacă nu au respectat termenele pentru depunerea deconturilor la acțiunile finanțate anterior, nu au îndeplinit angajamentele de mediatizare, au modificat proiectul sau au înregistrat alte carențe semnalate de rapoartele de evaluare;
b) neasigurarea contribuției proprii;
c) neprezentarea situației financiare pe anul anterior, în copie, înregistrată la organul fiscal competent.
În condițiile în care proiectul nu îndeplinește unul dintre criteriile prevăzute mai sus, acesta este eliminat din concurs.
8.2. Criterii și condiții minimale de finanțare a structurilor sportive de drept privat, sunt următoarele :
a) să facă dovada afilierii la federațiile sportive naționale și / sau la asociațiile județene pe ramura de sport;
b) să prezinte raport de activitate pentru anul anterior, din care să rezulte structura organizatorică a clubului, numărul de sportivi legitimați, rezultatele sportive obținute în competițiile oficiale, obiectivele de performanță stabilite pentru o perioadă definită, care va fi înregistrat și avizat la direcția pentru sport județean;
c) să facă dovada depunerii în termenele prevăzute de lege a situației financiare pe anul anterior la organele fiscale competente, cu excepția cluburilor nou înființate;
d) să facă dovada că dispune de cadre tehnice (profesori de educație fizică și sport, antrenori, instructori sportivi) calificate în condițiile legii, la activitățile pentru care se solicită finanțarea;
e) să facă dovada că pe parcursul derulării activitătii a desfășurat acțiuni pentru promovarea spiritului de fair-play, combaterea, prevenirea violenței și a dopajului în sport;
f) să dovedească că deține și alte surse de finanțare necesare desfășurării activităților pentru care solicită finanțare;
g) să nu fie în litigiu cu Consiliul Județean.
8.3. Criteriile și condițiile minimale de finanțare a asociațiilor județene pe ramuri de sport, sunt următoarele:
a) să facă dovada afilierii la federația sportivă națională de specialitate;
b) să facă dovada depunerii în termenele prevăzute de lege a situației financiare pe anul anterior la organele fiscale competente, cu excepția acelora înființate în anul în care se solicită finanțarea;
c) să prezinte raport de activitate pentru anul anterior, din care să rezulte numărul de concursuri organizate în anul anterior, numărul de arbitri și instructori sportivi, precum și alte date necesare pe anul anterior;
d) să facă dovada atragerii și altor surse de finanțare necesare desfășurării activităților pentru care se solicită finanțarea;
e) să nu se afle în litigiu cu Consiliul Județean Bacău.
9. Procedura evaluării și a selecționării:
Evaluarea și selecționarea solicitanților se face de către o comisie de evaluare și selecționare.
9.1. Organizarea Comisiei de evaluare și selecționare
Comisia de evaluare și selecționare a solicitanților care pot primi subvenții de la bugetele locale, se organizează prin hotărâre a Consiliului județean.
Comisia de evaluare și selecționare trebuie să fie formată din minimum 5 persoane.
Ședințele sunt conduse de un președinte, ales dintre membrii comisiei prin vot deschis.
Președintele va desemna dintre membrii comisiei, după consultarea prealabilă a acestora, secretarul comisiei.
Fiecare membru al comisiei va semna o declarație de imparțialitate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9 la Normele Metodologice.
Comisia hotărăște prin votul majorității membrilor.
9.2. Evaluarea și selecționarea
Comisia de evaluare și selecționare analizează dacă documentațiile primite conțin toate elementele solicitate. Documentațiile incomplete vor fi returnate persoanelor juridice care le-au depus, în vederea completării.
Vor fi supuse evaluării numai solicitările care întrunesc criteriile de selecționare solicitate. Toate cererile selecționate, în urma trierii, sunt supuse evaluării pe baza punctajului de evaluare prezentat.
Pentru fiecare solicitare de subvenționare comisia de evaluare și selecționare întocmește un raport.
Comisia de evaluare și selecționare înaintează nota de prezentare cu documentele privind solicitanții, selecționate și propunerile de acordare a subvențiilor, ordonatorului principal de credite, în vederea supunerii aprobării prin hotărâre a Consiliului Județean.
În termen de 15 zile de la data aprobării, solicitanții vor fi anunțați în scris despre rezultatul selecției, precum și fondurile propuse a fi alocate.
Contractul se încheie între Consiliul județean și beneficiarul subvenției, selecționat conform anexei nr.2 la Normele Metodologice.
La contract se vor anexa cererea de finanțare, prevăzut în anexa nr. 1 la Normele Metodologice.
Dacă în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatului, beneficiarul subvenției nu se prezintă pentru încheierea contractului de finanțare, se consideră că oferta ordonatorului principal de credite nu a fost acceptată, iar proiectele în cauză se elimină de la finanțare.
10. Raportul tehnic și financiar
Beneficiarul subvenției care a primit subvenții are obligația să întocmească și să transmită organului de la care au primit subvenția, la termenele și în condițiile stabilite prin dispozițiile legale în vigoare, un cont de execuție privind modul de utilizare a subvenției, rapoarte intermediare și finale, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 8 la Normele Metodologice.
– Un raport tehnic și financiar se va depune cel târziu în 5 zile de la terminarea proiectului la sediul Consiliului Județean.
– Raportul financiar final trebuie să reflecte limitele individuale de buget.
– Raportul final trebuie să conțină o descriere detaliată a condițiilor în care proiectul a fost derulat, informare asupra pașilor făcuți, o declarație a tuturor costurilor eligibile, plus un sumar întreg al veniturilor, cheltuielilor și plăților.
11. Plăți
Nici o cheltuială nu se va face înainte sau după datele limită eligibile pentru finanțare.
– Subvențiile se acordă, pentru finanțarea parțială a unui program ori proiect, în baza unui contract încheiat între Consiliul județean și beneficiarul subvenției selecționat pe baza criteriilor prevăzute .
– Subvenția se acordă în tranșe aferente realizării programului sau proiectului sportiv, potrivit contractului prevăzut în anexa nr. 2 la Normele Metodologice.
Subvenția pentru o tranșă aferentă unei etape următoare a programului sau proiectului cultural se acordă numai după justificarea utilizării tranșei anterioare. În acest sens, personalul din compartimentul de audit al Consiliului Județean va verifica modul de utilizare a avansului sau tranșei anterioare. De asemenea, compartimentul audit va specifica dacă partenerii au finanțat proiectul cu sumele prevăzute în bugete. În cazul în care partenerii nu au contribuit cu sumele prevăzute, compartimentul de audit va specifica cu cât se diminuează contribuția Consiliului Județean Bacău pentru tranșa următoare. Verificările vor fi astfel efectuate încât virarea tranșei următoare să poată fi efectuată în timp util. În urma verificărilor efectuate personalul întocmește un raport privind utilizarea contribuției financiare alocate de Consiliul Județean și va înștiința Direcția Buget Finanțe pentru alocarea sau nu a tranșei următoare.
– În cazul rezilierii contractului ca urmare a neîndeplinirii clauzelor contractuale, beneficiarul subvenției este obligat să returneze ordonatorului principal de credite sumele primite, cu care se reîntregesc creditele bugetare ale acestuia, în vederea finanțării altor programe și proiecte.
– Pentru sumele restituite ca urmare a rezilierii contractului beneficiarii subvențiilor datorează dobânzi și penalități de intârziere, conform legislației privind colectarea creanțelor bugetare, care sunt venituri ale bugetelor locale.
– Dacă costurile eligibile la sfârșitul operațiunii sunt mai mici decât cele estimate în bugetul de venituri și cheltuieli, beneficiarul se obligă să returneze Consiliului Județean în termen de 20 zile a oricaror sume plătite în plus față de valoarea finală plătibilă.
– În cazul în care, partenerii nu finanțează proiectul cu sumele prevăzute în buget (contract ), Consiliul Județean va reduce proporțional contribuția la finanțarea proiectelor.
– Suma totală a fi cheltuită se referă numai la cheltuieli eligibile care au fost incluse și aprobate în buget.
12. Înregistrări în conturi în cadrul proiectului
– Beneficiarul trebuie să asigure înregistrarea contabilă exactă și regulată, precum și funcționarea transparentă a unui cont separat deschis la Trezorerie pentru implementarea proiectului altul decât cel pentru activitatea de bază.
– Beneficiarul trebuie să păstreze documentele originale timp de cinci ani după data de terminare a proiectului și vor fi ușor accesibile și ordonate pentru verificare.
– Execuția bugetului proiectului aprobat este supus verificarii de către Serviciul audit al Consiliului județean și controlul Curții de conturi, responsabilii financiari răspunzând pentru legalitatea, realitatea, eficiența și eficacitatea acțiunii. Serviciul de audit al Consiliului Județean va întocmi un raport de audit final privind utilizarea sumelor provenite din contribuția financiară a Consiliului Județean.
De asemenea instituția beneficiară însăși este responsabilă față de Consiliul Județean în ceea ce privește realizarea proiectului.
– Documentele justificative de cheltuieli se certifică de către conducătorul Instituției beneficiare a subvenției privind realitatea, regularitatea și legalitatea operațiunilor consemnate și sunt vizate de persoana împuternicită să exercite controlul financiar-preventiv propriu, conform Ordinului Ministerului finanțelor publice nr. 123/2001 pentru aprobarea Normelor Metodologice privind cadrul general al atribuțiilor și exercitării controlului financiar-preventiv propriu.
13. Publicitatea
Orice publicitate a beneficiarului în orice formă și prin orice mediu, inclusiv Internet, trebuie să fie însoțită de următoarele « Acest proiect a fost realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Bacău.
Lasă un răspuns