• conform noii legi, se pot radia din oficiu vehiculele abandonate ori fără stăpîn
După intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, care a provocat confuzie în rîndurile conducătorilor auto, recent au intrat în vigoare și noile reglementări privind înmatricularea autovehiculelor. Ca element de noutate, de acum încolo orice mașină abandonată poate fi radiată din oficiu, fără ca proprietarul să fie înștiințat din timp. Noua lege aduce modificări și în ceea ce privește documentele, cuantumul și locul în care se achită taxele pentru înmatriculări sau radieri. De acum încolo, înmatricularea permanentă a autovehiculelor și remorcilor se face pe baza următoarelor documente:
– cerere din partea solicitantului, care cuprinde și declarația cu privire la modul în care a intrat vehiculul în proprietatea sa;
– fișa de înmatriculare completă, însoțită de dovada de plată a taxei de înmatriculare;
-cartea de identitate a vehiculului cu folie de securizare aplicată de RAR (original și copie);
– inspecția tehnică periodică în termen de valabilitate, însoțită de nota de identificare sau certificat de autenticitate eliberate de RAR (nu se mai efectuează verificare tehnică în vederea înmatriculării), cu excepția vehiculelor noi, aflate la prima înmatriculare;
-act de proprietate, copie și original;
-copie după asigurarea pentru cazuri de răspundere civilă;
-dovadă de plată a contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 265.000 lei, achitată la CEC sau BCR;
– dovada de efectuare a formalităților vamale pentru vehicule importate și documente de înmatriculare eliberate de autoritățile străine;
-contravaloarea plăcilor cu numărul de înmatriculare, care se achită la Trezorerie.
Pentru autovehicule, numărul preferențial costă 447.000 lei, cel fără preferință – 222.000 lei, iar pentru păstrarea numărului, se achită 100.000 lei. La remorci, taxele sînt următoare: număr preferențial -336.000 lei și fără preferință – 111.000 lei. Numerele temporare costă 222.000 lei pentru autovehicule și 111.000 lei pentru remorci.
Autovehiculele și remorcile se înmatriculează temporar dacă urmează să fie scoase definitiv din țară, dacă sînt de proveniență străină și sînt vîndute în sistem leasing.Pentru întocmirea actelor în vederea înmatriculării pot fi atribuite vehiculelor numai numere provizorii pe o perioadă de maximum 30 de zile, valabilitatea neputînd fi prelungită decît în cazuri bine întemeiate.
Conform noului cod rutier, radierea din circulație a vehiculelor se face de către proprietari, în termen de 30 de zile după ce mașina și-a schimbat proprietarul, la schimbarea domiciliului proprietarului într-o altă unitate administrativ-teritoriale decît cea unde vehiculul este înmatriculat, la scoaterea definitivă din țară a vehiculului, cînd vehiculul a devenit impropriu din punct de vedere tehnic, în cazul furtului, după 90 de zile de la data înregistrării plîngerii. Proprietarul vehiculului poate solicita radierea și atunci cînd nu mai dorește să-l păstreze în circulație, cu condiția depozitării acestuia în locuri ce nu aparțin domeniului public.
Radierea necesită prezentarea următoarelor documente:
-cerere de radiere tipizată;
-fișa de înmatriculare cu viza administrației financiare;
-trei exemplare de certificate de radiere;
-plăcuțele cu numerele de înmatriculare;
-certificatul de înmatriculare sau dovada de reținere a acestuia;
– actul de identitate al vehiculului;
-copie după actul de identitate al solicitantului.
Conform legii, se pot radia din oficiu vehiculele abandonate ori fără stăpîn. Totodată, pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare nu se mai declară la poliție, ci la autoritatea emitentă, care este Compartimentul „Permise auto și certificate de înmatriculare” din cadrul Serviciului de Evidență Informatizată a Persoanei (SEIP).
„Întrucît în situațiile de vînzare a vehiculelor înmatriculate s-a constatat că noii proprietari nu solicită radierea din circulație de pe numele fostului proprietar, în termen de 30 de zile de la data vînzării, recomandăm celor în această situație să se prezinte imediat la autoritățile competente. Asta, pentru a se evita cazurile în care noii proprietari refuză sau amînă radierea și reînmatricularea vehiculului. În acest fel, se evită situațiile din ce în ce mai des întîlnite, în care cumpărătorii revînd vehiculele altor persoane, împreună cu toate documentele, fără să solicite radierea acestora și fără a anunța fostul proprietar despre acest fapt”, ne-a declarat comisarul șef Ioan Matei, șeful Serviciului de Evidență Informatizată a Persoanei Bacău. (Florin CRĂCIUN)
Lasă un răspuns