• cererile pentru îmbunătățirea infrastructurii rurale nu mai pot fi onorate imediat
Anumite componente din Programul SAPARD încep să fie depășite de volumul mare de cereri de finanțare. Pînă în acest moment, doar măsura 2.1 – „Îmbunătățirea și dezvoltarea infrastructurii rurale” este în această situație, dar nu este exclus ca și pe alte axe să se ajungă în situații similare. Este cazul în special la măsura 3.1 – „Investițiile în exploatațiile agricole”, care va fi, probabil, asaltată de solicitări din partea producătorilor agricoli. Pe moment, consiliile locale rurale caută să obțină finanățările SAPARD pentru îmbunătățirea infrastructurii, pentru că alocările nu presupun contribuții ale solicitantului, așa cum se întîmplă la societățile comerciale.
Drumurile comunale, cap de afiș la cererile de finanțare
Dintre cele trei submăsuri de susținere financiară, cea mai solicitată este aceea care privește modernizarea și reabilitarea drumurilor comunale. Primăriile rurale sînt, de regulă, sărace, așa că posibilitatea de a obține bani pe care nu trebuie să-i mai returneze a făcut ca numărul cererilor să crească de la o lună la alta. Măsura 2.1 are un plafon maxim de 1.000.000 de euro pe proiect, din care 75% vin de la Uniunea Europeană, iar restul – de la bugetul național. Aceste proporții au fost stabilite prin acordul bilateral care a introdus programul SAPARD în România, așa că nu sînt de discutat. Cert este că numărul mare al proiectelor a făcut ca alocările bugetare pe 2002 să se epuizeze rapid. Pentru sesiunile din august și septembrie anul trecut pe această componentă, cererile se depun în fiecare lună. Nu mai puțin de 25 de primării din județul Bacău au obținut peste 22 de milioane de euro pe toate cele trei submăsuri. La aceste proiecte au fost deja semnate contractele de finanțare, iar la primele au început și licitațiile pentru execuția lucrărilor respective.
Pentru sesiunea din octombrie, lucrurile s-au modificat puțin. Unele proiecte au fost aprobate și vor intra în alocare financiară pentru 2002. Altele au fost declarate eligibile, dar contractele vor fi semnate după ce se va definitiva acordul de finanțare pe 2003. „Punctajul pentru fiecare solicitare se dă după mai multe criterii – spune primarul din Tîrgu Trotuș, Ioan Anton, al cărui proiect pentru alimentarea cu apă a satului cu același nume este eligibil, dar pentru 2003. Se ține cont de numărul de locuitori, de cît de urgent este proiectul, dacă este sau nu zonă defavorizată și de multe altele. Oricum, odată finanțarea aprobată, banii vor veni, cu siguranță, mai devreme sau mai tîrziu”.
Comuna Căiuți a obținut deja bani pentru canalizare
Dintre comunele din județ care au depus cereri de finanțare, doar proiectul de realizare a unui sistem centralizat de canalizare și a unei stații de epurare depus de Consiliul local Căiuți a intrat în alocarea financiară pe 2002. Suma cerută se apropie de maxim, adică este de 969.000 de euro. Proiectele pentru drumuri și alimentările cu apă potabilă vor primi bani pe 2003. Din cele 302 de proiecte pe submăsura „Drumuri comunale” declarate eligibile la nivel de țară, patru sînt din județul Bacău. Primăria din comuna Strugari a solicitat aproape 998.000 de euro pentru a reabilita drumul comunal Iaz – Pietricica. Edilii din Palanca au solicitat și ei aproape 992.000 de lei pentru modernizarea rutei Palanca – Ciugheș – Cădărăști – Pajiștea. Pentru reabilitarea drumului Tamași – Horgești s-a cerut o finanțare de 991.000 de euro, iar primăria din comuna Berzunți a solicitat 841.000 de euro pentru modernizarea drumurilor locale.
Trebuie remarcat că și alimentările cu apă în sistem centralizat încep să prezinte interes pentru edilii locali. Deși vor primi ceva mai tîrziu banii, șase primării au obținut finanțări pentru rețele de apă și de incendiu. Finanțările cerute sînt ceva mai mici decît maximul permis. Astfel, Primăria Urechești a avut un proiect de 759.000 de euro – pentru alimentarea cu apă potabilă și de incendiu a întregii comune – declarat eligibil. Edilii din Secuieni au solicitat și ei 676.000 de euro pentru o lucrare nouă cu aceeași finalitate. Pentru comuna Ștefan cel Mare s-au obținut 460.000 de euro în același scop. Primăria din Tîrgu Trotuș a cerut cei 524.000 de euro doar pentru satul cu același nume, întrucît celelalte două au alimentare centralizată la apa potabilă. Edilii din Cotofănești au solicitat și 380.000 de euro pentru satul Borșani. În sfîrșit, edilii din Sascut au optat pentru reabilitarea și extinderea rețelei de alimentare în Sascut Tîrg, Sascut Sat, Schineni și Bălcuța. După cît se știe pînă acum, contractele vor fi semnate abia peste cîteva luni, după semnarea acordului de finanțare. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns