– analistii americani avertizeaza insa ca utilizatorii se expun la un risc foarte mare cind isi pun datele personale pe site – o persoana din 12 de pe glob e pe Facebook – intr-un timp redord, la numai 26 de ani, presedintele si fondatorul Mark Zuckerberg a ajuns pe locul 35 in topul celor mai bogati americani, cu o avere estimata la 6,9 miliarde de dolari
Costinela BREAHNA, New York
Popularitatea tot mai mare de care se bucura in ultima perioda Facebook face ca valoarea afacerii pornite in urma cu mai putin de zece ani in campusul de la Hardvard sa atinga sume astronomice. Dar, chiar si asa, analistii nu se feresc sa critice cea mai populara retea de socializare din istoria lumii, iar cele mai aspre comentarii se leaga de insecuritatea informatiilor personale postate de utilizatori pe paginile personale si care cu putin efort ar putea fi accesate de toata lumea.
In ultima perioda, posturile de televiziune americane au inceput sa prezinte materiale documentare legate de Facebook, intitulate sugestiv “Obsesia facebook”. Unul dintre primele episoade aduce in prim plan un interviu acordat de Mark Zuckerberg, presedintele si fondatorul companiei, in aprilie 2004, postului de televiziune CNBC. “Este imposibil sa anticipez amploarea afacerii. Cind m-am lansat speram la 400 -500 de oameni. Acum avem peste 100.000. Cine stie unde vom ajunge”, spunea Zuckerberg in primul an al lansarii. In 2002, interesat de cum socializeaza lumea din jur si colegii de facultate, Mark Zuckerberg, pe atunci student la Harvard, a adunat laolalta fotografiile colegilor de la Harvard si le-a pus pe site, iar aceasta a fost considerat primul pas in dezvoltarea retelei de succes. Facebook a fost lansat oficial pe 12 februarie 2004, pe cind fondatorul sau avea numai 19 ani. Acuzat de trei colegi de clasa ca le-a furat idea de social network, Zuckerberg si Facebook au fost actionati in instanta, acesta fiind mai tirziu de accord sa plateasca despagubiri in valoare de 65 de milioane de dolari.
Cinci sute de milioane de fani
La numai sapte ani de la lansare, Facebook are peste jumatate de milliard de utilizatori, mai multi decit intreaga populatie a Statelor Unite ale Americii, fiind considerate una dintre povestile de succes ale Americii secolului 21. Facebook face parte din viata de zi cu zi a milioane de oameni, de toate virstele si din toate categoriile sociale si profesionale. Este folosit de politie ca sa gaseasca criminali in serie si de oamenii de rind ca sa intre in contact cu cei dragi sau cu prieteni de la care nu mai aveau un semn de foarte multi ani. Datele companiei arata ca saptaminal sunt peste un million de noi utilizatori, iar jumatate din cei aproximativ 500 de milioane care au cont il folosesc zilnic. “Practic, unul din 12 oameni de pe planeta e pe Facebook”, spune unul dintre manageri.
Facebook a depasit ca valoare Compania Ford
Popularitatea crescinda de care se bucura compania se refleta si in valoarea de piata. De-a lungul celor sapte ani de la lansare ofertele de a cumpara firma au venit in valuri. Friendster (2004 – 10 milioane), Viacom (2006 – 800 de milioane), Yahoo (2006 – un miliad) si Microsoft (2007 – 15 milarde) sunt citeva dintre companiile ale caror oferte au fost declinate de Mark Zuckerberg. Valoarea Facebook a fost estimata recent la 50 de miliarde de dolari, mai mare decat a Comnpaniei Ford, iar cu cei un million de noi utilizatori saptaminal, reteaua de socializare a depasit Google ca cel mai popular web site din Statele Unite ale Americii. Recent, presa de peste Ocean titra ca firma Goldman Sacks a investit 500 de milioane de dolari, dar Mark Zuckerberg detine controlul absolut al afacerii pe care a fondat-o. In topul 400 cei mai bogati americani realizat de revista Forbes in 2010, Mark Zuckerberg este, la numai 26 de ani, pe locul 35, cu o avere estimatea la 6,9 miliarde de dolari, detronind nume grele din SUA, ca Steve Jobs, presedintele Apple, sau creatorul de moda Ralph Lauren. Anul trecut, revista Times l-a numit pe fondatorul Facebook persoana anului.
Ingrijorari
Dar, la fel cum popularitatea retelei creste, la fel si ingrijorarile analistilor legate de condidentialitatea datelor personale cresc. Documentarele realizate de televiziunile americane pe tema “Obsesiei Facebook” incearca sa ii constientizeze pe americanii de rind de deschiderea la care accepta sa se expuna avind cont pe Facebook. Ei aduc drept exemplu cazul unei profesoare la un liceu din statul Massachusetts, utilizator Facebook. La 57 de ani si cu o cariera didactica de 30 de ani in spate, ea a venit intr-o zi nervoasa de la scoala si a scris pe pagina personala ca parintii elevilor sunt “aroganti si snobi”, crezind ca se adreseaza familiei si prietenilor. Numai ca intre timp Facebook schimbase setarile, asa ca mesajul postat a fost vazut de cei vizati. Profesoara a fost nevoita sa isi dea demisia si, ca urmare a impactului pe care Facebook l-a avut in viata ei, acum este nevoita sa traiasca din agoniseala pe care o pusese deoparte pentru pensie.
Opinia Facebook
Dar cazul nu este singular si in diferite colturi ale Americii au aparut grupuri de protestatari nemultumiti ca reteaua de socializare transforma date care inainte erau considerate private, in unele publice. “Noi toti avem anumite drepturi ca datele personale ne apartin. Iar Facebook vine acum pe la spate si expune toate aceste date, iar asta nu e ok”, spune unul dintre initiatorii miscarilor de protest din SUA, in documentarul “Obsesia Facebook”. La un moment dat, reteaua protestatarilor adunase impreuna peste sase mii de persoane care atrageau atentia asupra faptului ca directia in care se indreapta compania in priinta datelor personale, cum ar fi data nasterii, scollie absolvite, adresa, membri ai familiei etc nu este cea dreapta. Ba, mai mult, au existat speculatii ca firma ar fi vindut baza de date a utilizatorilor, incluzind virsta, sex, obiceiuri de consum, ce le place, unor firme de advertising, lucru negat de companie. In apararea sa, atunci cind vine vorba de sensibilul subiect al datelor personale, Facebook aduce ca argument intelegerea pe care utilizatorii o au cind deschid cont. ”Esti de accord sa fii pe Facebook, esti de accord sa renunti la confidentialitatea datelor”. Subiectul confidentialitatii datelor este unul foarte sensibil in Statele Unite ale Americii din doua aspecte. In primul rind, cind datele ajung la companiile de publicitate, cei expusi sunt bombardati in cutiile postale sau la adresele de mail cu sute de mesaje publicitare personalizate, iar asta nu poate fi decit disconfortabil. In al doilea rind, si mult mai grav, cind datele personale ajung la retele de traficanti de date informatizate, credit carduri pot fi solicitate in numele celor a caror identitate a fost furata sau bani pot fi sustrasi din conturile bancare ale victimelor. Mecanismul este foarte bine pus la punct si provoaca anual pagube de milioane de dolari, atingind cele mai sensibile sectoare ale economiei, de la spitale, banci, companii de asigurare sau computer personale.
Lasă un răspuns