• concurenții de la faza județeană a olimpiadei de limba engleză au avut de trecut, printre altele, o probă bazată pe ascultarea unei casete de tip „Cambrige” • cei care promovează un test de acest nivel pot emigra oriunde în lume • formatul olimpiadei este o premieră absolută și a fost decis de către MEC
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a desemnat reprezentanții județului Bacău la faza națională a olimpiadei de limba engleză în cursul săptămînii trecute. În număr de patru, aceștia au fost aleși în urma unui concurs care, cel puțin la nivel public, nu a făcut valuri, dar care a șocat, inclusiv pe specialiști, prin duritatea sa. De altfel, profesoara Lucia Țîmpău, inspector de specialitate în cadrul ISJ, nu a avut nici o reținere în a-i caracteriza pe cei patru calificați la „naționale” drept „copii de vis. Vorbesc engleza mai bine decît mulți profesori. Sînt dotați de la natură pentru limbi străine și literatură”. O caracterizare absolut normală pentru niște elevi de liceu care, pentru a accede la etapa națională a olimpiadei, au trebuit să treacă de o probă scrisă, o probă de ascultare a unei casete de nivel „Cambrige” și rezolvarea unor cerințe formulate pe baza casetei în cauză și o probă de conversație. Gîndit și pus în practică de către oamenii Ministerului Educației și Cercetării, formatul olimpiadei județene de limba engleză este o noutate absolută, care te face, însă, să te întrebi dacă ministeriabilii au dorit să nască un concurs școlar sau un test de emigrare, în condițiile în care cei care promovează un test de nivel „Cambrige” pot emigra oriunde în lume.
Punctaje crescute sau scăzute cu peste un punct după contestații
Proba scrisă a olimpiadei județene a adus cu sine și primele nemulțumiri, din cei 201 concurenți aliniați la starul concursului, nu mai puțin de 45 depunînd contestație. Reverificarea lucrărilor scrise a dus la modificarea a nouă note, dintre care patru au fost crescute sau scăzute cu cel puțin un punct, recordul deținîndu-l un elev de clasa a X-a, care s-a trezit, după contestații, cu nota 7,40, în condițiile în care nota inițială a fost de 9,40. „Și eu am fost mirată de diferențele de peste un punct, dar colegii care au corectat mi-au explicat că acestea nu au lipsit nici în cazul altor județe și sînt cumva explicabile atît timp cît elevii au avut de întocmit un eseu a cărui evaluare presupunea un oarecare subiectivism”, ne-a declarat inspectoarea Lucia Țîmpău.
Cea mai cîștigată în urma contestațiilor a fost, însă, Mihaela Boca, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național „Ferdinand I”. Recorectarea tezelor scrise i-a adus acesteia o creștere de 1,60 puncte a notei inițiale, ceea ce, practic, a trimis-a la „naționale”. Ca și în cazul celorlalte diferențe de peste un punct între nota inițială și cea pusă după contestații, inspectoarea Țîmpău susțiune că și-a exprimat nedumerirea, dar „nu am avut ce să spun, mai ales că la proba de ascultare și cea de conversație, Mihaela Boca a mers foarte bine. Pe de altă parte, nu exclud nici posibilitatea ca unii profesori să-i fi recunoscut scrisul și să o fi depunctat inițial, atît timp cît unii profesori au susținut, ce-i drept voalat, că Mihaela nu ar mai merita să meargă la olimpiada națională, pentru că a fost în ultimii doi ani și nu a făcut prea multe. Oricum, asta e doar o bănuială și nu pot acuza pe nimeni cît timp nu am dovezi”. Cert e că Mihaela Boca și-a dovedit valoarea în timpul probelor de ascultare a casetei și a celei de conversație, pe care le-a terminat cu 96, respectiv 98 de puncte din 100 posibile. Per total, acesta a ocupat, cu 97 de puncte, poziția a doua a clasamentului județean, fiind devansată, cu un singur punct, doar de Delia Hîncu (clasa a XII-a, Liceul „Grigore Moisil” Onești). Celelalte două locuri calificante la etapa națională au fost ocupate, în ordine, de către Adela Almasi (clasa a X-a, Liceul „Dimitrie Cantemir” Onești) și Mara Ionescu – Ambrozie (clasa a IX-a, Colegiul Național „Ferdinand I”). (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns