• angajații și administrația se acuză reciproc • concurența face zile negre societății
Privatizarea din anul 1998 a SC Onetrans SA Onești, firma de transport public local din Onești, se pare că a fost de la început sortită eșecului. Încă de la acea vreme, Consiliul Local a propus preluarea societății, numai că diverse persoane au refuzat categoric acest lucru. Faptul că în scurt timp, pe piață, a mai apărut un concurent – Transmoldova SA – a făcut ca disputa pe diverse rute să fie din ce în ce mai aprigă. Toate acestea au fost, la un moment dat, coroborate cu diverse probleme interne, pe care directorul societății, Petrică Gabor, le recunoaște cu nonșalanță: „Cum să ne mai gîndim la profit, atît timp cît o bună parte din angajați dau dovadă de lipsă de interes, în pofida sancțiunilor pe care le-am aplicat? Se întîrzie în curse, se refuză anumite curse pe diverse trasee, ba mai mult de atît, am avut cazuri în care șoferilor li s-au reținut permisul de conducere pentru consum de alcool. Avem un șofer pe care, la un moment dat, l-am sfătuit să-și scrie demisia, să o semneze, dar să nu-i pună data. Acel om are șapte sancțiuni în mai puțin de doi ani și jumătate. Nu pot să-l dau nici afară, pentru că pe Valea Trotușului este o criză acută de șoferi categoria «D», și-mi rămîne autobuzul fără om”. În interiorul societății domnește, momentan, o stare de acalmie, care nu se știe cît va ține, atît timp cît relația dintre administrație și sindicat este destul de tensionată. Lucru pe care, în afara sindicaliștilor, nu-l recunoaște nimeni. Faptul că, mai nou, sindicaliștii au o conducere nouă, alimentează această stare conflictuală. Mai mult de atît, odată cu instalarea noii conduceri, au apărut, cum era firesc, și alte revendicări. „Mi se cere să asigur o călătorie în siguranță, în general pe traseul Onești – Dumbrava, unde se știe că sînt foarte mulți romi”, spune directorul Gabor. Cum pot face așa ceva, atît timp cît societatea acumulează datorii de aproape un sfert de miliard de lei pe lună pierderi? Și de la cine vin aceste cereri? De la actualii conducători ai sindicatului, oameni care au destule bube în cap”.
Unul dintre sindicaliști, mai revoluționar din fire, ne-a declarat: „Dacă tot se plătește acel bilet la urcarea în autobuz, probabil că se impune asigurarea unei oarecare siguranțe pe timpul călătoriei. Nu trebuie uitat faptul că nu cu mult timp în urmă, un șofer, împreună cu taxatoarea care îl insoțea, au fost bătuți crunt de mai mulți țigani care au refuzat să plătească biletele de călătorie. Ca o măsură la cele întîmplate, la scurt timp după acest incident, angajații firmei de transport au fost însoțiți pe toată durata călătoriei de cîte un gardian public. Doar pentru trei luni, pentru că bugetul Onetrans nu a mai permis acest „lux”, a mai spus sindicalistul
Apariția maxi-taxi-urilor i-a scos treptat de pe piață
La foarte scurt timp după aceste întîmplări, orașul a fost „invadat” de apariția maxi-taxi-urilor, care, practic, au spulberat societății Onetrans orice șansă de redresare economică, prin prețurile mai mici practicate, confort și multe altele, pe care „bătrînele” autobuze ale societății nu le puteau oferi. Și pentru acest aspect, directorul Petrică Gabor are o explicație: „Este o fraudă grosolană. De cîte ori ați circulat cu aceste mijloace de transport, vi s-au dat bilete? Credeți că sînt declarate toate încasările? Știți că motorina o cumpără la negru? Faptul că sînt prea corect în viață, m-a făcut să nu apelez la astfel de tertipuri, și probabil de asta și pierdem!”. Nu ne dă nimeni dreptul nici de a confirma, nici de a infirma cele spuse de directorul uneia dintre societățile de prestigiu (cîndva) ale Oneștiului, însă cert este că dacă nu se va face ceva concret pentru salvarea acesteia, Onetrans va deveni în scurt timp ceva de domeniul trecutului. (Tiberiu BĂȘTIC)
Lasă un răspuns