• ea le-ar fi interzis să se înscrie pe motiv că sînt mult prea slabi la învățătură, nu vor trece examenul și-i vor face clasa de rîs • diriginta spune că toate acuzele sînt miciuni și că elevii nu s-au înscris pentru că nu au avut curaj • la centrul de examen de la Sascut au apărut cîteva semne de întrebare referitoare la corectitudinea derulării examenului • o fetiță orfană din Tisa Silivestri – Secuieni cere ajutorul ISJ după ce a pierdut capacitatea din cauza unui cîine
Emoții, subiecte, note, comisii de concurs sau evaluare. Acestea sînt aspectele vizibile ale examenului de capacitate. Culisele acestuia sînt însă mult mai interesante. Opt elevi din Buhuși își acuză diriginta că le-ar fi sugerat să nu se înscrie la examen pentru a nu o face de rîs cu rezultatele lor slabe, Inspectoratul Școlar Județean va verifica astăzi, potrivit unor surse demne de încredere, unele acuze potrivit cărora concursul de la Sascut nu s-ar fi derulat în condiții foarte ortodoxe, în timp ce o elevă orfană din Tisa Silivestri – Secuieni cere sprijinul Inspectoratului Școlar după ce a pierdut Capacitatea din cauza unui cîine.
La Școala nr. 5 Buhuși, dintre cei 70 de elevi de clasa a VIII-a promovați, s-au înscris la examen doar 46. Dintre cei 24 de absolvenți care nu s-au înscris la capacitate, opt fac parte din clasa a VIII-a A, a cărei dirigintă a fost profesoara Luminița Agapin. Elevii spun că, încă din timpul ultimului semestru, cînd deja se conturau mediile anuale, profesoara Agapin a început să facă presiuni asupra lor să nu se înscrie la examenul de capacitate pentru că au medii mult prea mici, nu vor trece examenul și-i vor face clasa de rușine. Părinții celor care s-au regăsit în situația asta spun că și acum le este teamă să-și dea numele complete ca nu cumva să mai aibă necazuri la eliberarea certificatelor de absolvire. „Copilul meu nu este nici printre premianți, dar nici nu a rămas vreodată corigent în cei opt ani de școală. Are media 6,62 și diriginta nu avea de unde să știe dacă trece sau nu examenul de capacitate. Dar le-a spus de atîtea ori celor care nu au medii mari să nu se înscrie, încît băiatului i s-a făcut lehamite și a spus că renunță. Iar eu nu am îndrăznit să mă duc să-i cer socoteală în timpul școlii ,pentru că îmi era teamă că îi voi face probleme și mai mari copilului la încheierea mediilor”, ne-a declarat mama lui A.T.
„Mi-a spus să nu mă înscriu pentru că sînt prea slab și fac școala de rîs. Dar acum, dacă am mediile încheiate voi da examen la toamnă. Vreau să mă înscriu și să trec de asta. Și chiar dacă îl voi pica, voi trăi cu sentimentul că am am încercat cel puțin. Din cei opt elevi care eram în situația asta doar o colegă de-a mea O.M. nu s-a înscris pentru că pleacă în Italia și nu o mai interesează examenul de capacitate”, ne-a spus și A.T. Povestea este repetată aproape la indigo și de mama lui M.C. Numai că aici indignarea este mai mare, pentru că băiatul are media 7,13. „Venea copilul acasă, plîngea și nu știam ce se întîmplă. Pînă cînd nu a mai răbdat și mi-a spus că nici nu se mai duce la școală după ce i se întîmplase la ore. În ziua aceea avuseseră oră deschisă la limba română, iar profesoara, prietenă cu diriginta, a scos din clasă trei copii, printre care și pe al meu, și i-a înlocuit cu alții. Motivul invocat de profesoară a fost acela că ei sînt prea slabi, nu se vor descurca și a adus copii din altă clasă care să-i înlocuiască pe timpul orei deschise. Atunci am aflat și despre presiunile pe care le făcea diriginta asupra lor cu înscrierea la capacitate. N-am făcut scandal, pentru că l-a amenințat că-l lasă corigent și apoi repetent”, ne-a spus mama lui C.M. Un alt elev, cu media 6,48, N.H. ne relatează și el, cu destulă teamă de eventualale urmări, că diriginta le avertiza pe cei cu medii mici să nu se înscrie la examen. „Ne spunea că nu avem ce căuta printre elevii buni, că nu vom lua examenul. Nu m-am mai înscris. Eu o să merg la o profesională de mecanici auto. M-a durut însă ce s-a întîmplat la ora deschisă cînd profesoara de română ne-a înlocuit cu elevi de la alte clase. Poate că voi încerca la toamnă, dar nu mai am curaj”, ne-a spus, din ușă, băiatul.
De partea cealaltă, diriginta, Luminița Agapin, spune că nimic din ce spun copii și părinții lor nu este adevărat. „Cum să fi făcut eu așa ceva? Sînt cadru didactic de 30 de ani și iubesc copii. Am avut anul acesta o clasă de excepție, elevi numai de nota zece, am avut opt premii întîi la clasă. Nu cred că voi mai avea parte de așa elevi de acum înainte. Mi-ar fi plăcut să treacă toți capacitatea. Ar fi trebuit să fiu îngustă la minte, să risc, să fiu dată afară din învățămînt sugerîndu-le să nu se înscrie. Cred că i-am îndemnat de sute de mii de ori să aibă curaj, să se înscrie, să treacă de pragul acesta pentru că este ultima tren. Asta este misiunea mea de dascăl și chiar și celor care nu s-au înscris la capacitate le-am spus că vor regreta acest gest mai tîrziu. Nu știu ce i-a îndemnat să facă astfel de acuzații, dar nu sînt adevarate”, ne-a declarat Luminița Agapin, diriginta clasei a VIII-a A de la Școala nr.5 din Buhuși.
Semne de întrebare la Sascut
Al doilea caz ieșit din culisele Capacității a venit dinspre Sascut, unde, potrivit unor surse din interiorul Inspectoratului Școlar, un părinte ar fi lansat unele acuzații cum că examenul nu s-ar fi derulat în condiții tocmai ortodoxe. Părintele în cauză nu a dorit să stea de vorbă cu reprezentanții mass-media, însă am aflat că el susține că în timpul probei de limba română unii elevi ar fi primit cîteva indicații.
Inspectorul general adjunct Ana Marchiș și președinte al Comsiei județene de examen ne-a declarat că „nu știu nimic despre Sascut”, în timp ce profesorul Ioan Stoica, președintele centrului de examen în cauză, a respins categoric toate acuzațiile. „E adevărat că astăzi dimineață (ieri dimineață, n.r.) un părinte a acuzat faptul că fetița sa ar fi fost dezavantajată. Am verificat și am ajuns la concluzia că fetița greșise din vina ei, părintele susținînd că fetiței ar fi trebuit să i se dea unele indicații. Cît privește proba de limba română, am chemat la școală profesoarele de limba română din școală pentru a da unele explicații elevilor la începutul probei, dacă acest lucru ar fi fost necesar. Acestea au fost de părere că trebuie explicate unele cuvinte și asta au și făcut, însă informații în timpul examenului nu aveau cum să dea. Erau de față profesorii supraveghetori și, în plus, luni a fost la Sascut și doamna inspector Grigoriu”, ne-a declarat profesorul Stoica. Dacă acuzațiile părintelui sînt sau nu adevărate, rămîne de văzut. Cert e că astăzi, potrivit surselor amintite, un inspector din cadrul Inspectoratului Școlat se va afla la Sascut pentru a verifica acest lucru.
Strigăt de ajutor de la Secuieni
Al treilea caz special s-a petrecut la Tisa Silivestri – Secuieni și este, datorită „actorilor” principali, cel puțin impresionant. Inspectoratul Școlar a primit, luni după-amiază, o scrisoare prin care Andreea Vîntu i-a implorat pe cei de aici să o ajute. Orfană de ambii părinți, Andreea a fost crescută, de la doi ani, de bunica din partea tatălui, care, acum cîțiva ani, s-a dus în lumea celor drepți. De atunci, fetița se află în grija măicuțelor de la mănăstirea Stejaru din localitate, care au vegheat ca Andreea să învețe așa cum trebuie. Luni, ea se pregătea să mergă la proba de limba română a examenului de capacitate, dar a ajuns la Policlinica Spitalului Județean, după ce un cîine a mușcat-o de mîna dreaptă. Într-o clipă, visul Andreei de a lua Capacitatea și a merge la seminarul de la mănăstirea Agapia s-a spulberat. În disperare de cauză, micuța a apelat la oamenii de la Inspectoratul Școlar, dar, din păcate, aceștia nu prea au cum să o ajute. „Singura soluție pentru Andreea e să dea examenul de capacitate în toamnă. I-am sugerat să se ducă cu biletul medical de la Policlinică la seminarul de la Agapia, poate găsește înțelegere și cei de acolo îi rezervă un loc pentru la toamnă”, ne-a explicat profesorul Eugen Budău, inspector de limba română și membru al Comisiei județene de examen. (Eduard CUCU, Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns