• acestea puteau fi cumpărate încă de la 1 octombrie • pentru folosirea vechilor tipizate, pedeapsa este amendă sau închisoare, deoarece fapta se consideră evaziune fiscală • la Finanțe s-a format o coadă de 50-60 de persoane • un administrator și-a trimis femeia de serviciu să cumpere tipizate
Schimbarea formularelor tipizate cu regim special provoacă mari dureri de cap administratorilor de firme, care nu și-au găsit timp anul trecut să cumpere noile hîrtii la Direcția Generală a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău. Deși formularele puteau fi procurate încă de la 1 octombrie 2002, abia acum, după 6 ianuarie, conducătorii de firme s-au prezentat la DGFP, unde s-au format cozi de 50-60 de persoane. „Eu am mai luat un rînd de formulare, anul trecut, dar le-am terminat, că am cerut puține. Dacă știam ce cozi vor fi, luam un sac și terminam treaba”, ne-a spus Bogdan Frățilă, un administrator de firmă. El era ieri unul dintre puținii care se îngrijiseră din timp de achiziția tipizatelor. Valentin Jigău, tot administrator de societate, ne-a spus că a lăsat pentru ceasul al doisprezecelea cumpărarea facturilor, deoarece „am crezut că se amînă”. Iulian Dan, aflat mai la coada-cozii, s-a plîns că a aflat în ultimul moment că și persoanele fizice autorizate trebuie să-și ia alte formulare: „Am citit în ziare că agenții economici trebuie să facă asta, dar n-am știut că și eu mă încadrez aici, că sînt agent economic”. Cea mai ciudată prezență la coada de ieri de la Finanțe a fost a unei femei de serviciu de la birourile unei firme. Ea stătea la coadă cu o listă de cumpărături în mînă, dar fără nici un altfel de act. „M-a trimis șefu’ să stau la coada asta și mi-a dat două milioane de lei să cumpăr de pe hîrtia asta”, ne-a spus femeia. Cel mai probabil, ea a stat degeaba la coadă, tocmai din cauză că nu avea acte. Paradoxal, persoanele de la coadă nu se manifestau nervos, dar cei mai mulți boscorodeau la adresa deselor modificări din sistemul fiscal. Ei mai au vechi tipizate și anularea lor li se pare nelalocul ei.
Față de situația creată, Maricel Radu, purtător de cuvînt al DGFP, ne-a declarat că „noi ne desfășurăm activitatea în condiții normale, dar programul nu se încheie seara decît după ce toți solicitanții de tipizate sînt rezolvați”. Radu afirmă că agenții economici au fost înștiințați din timp și în repetate rînduri despre schimbarea tipizatelor în presă, încă din luna august. Reprezentantul DGFP dă asigurări că, deocamdată, sînt stocuri suficiente pentru toți solicitanții, dar precizează că vechile tipizate nu mai pot fi folosite, în caz contrar conducerea firmei făcîndu-se vinovată de evaziune fiscală, infracțiune pedepsită cu amendă sau închisoare.
Cozile de la DGFP ar fi putut fi evitate, dacă procurarea tipiatelor s-ar fi făcut din timp, înainte de Sărbători, mai ales că, în acea perioadă „au fost zile cu solicitări reduse”, după cum a informat Maricel Radu.
Tipizatele se vînd la Bacău pentru tot județul
Singurul loc din județ din care se pot achiziționa noile tipizate este imobilul DGPC, partea veche, la parter. De la 1 ianuarie, agenții economici trebuie să utilizeze numai documente cu regim special executate pe hîrtie autocopiativă cu elemente de securitate specială. Noile tipuri de imprimate sînt conforme cu prevederile Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 989/2002. Hîrtia autocopiativă permite copierea înscrisului de pe pagina 1 pe exemplarele 2 și 3, dar cu o altă culoare (verde, albastru etc.), fapt posibil datorită unor microcapsule de cerneală aplicate pe spatele hîrtiei. În masa hîrtiei sînt încorporate fibre fluorescente, cu lungime de doi milimetri, vizibile în spectrul ultraviolet.
Pentru a putea cumpăra noile formulare, pentru persoanele juridice trebuie prezentate la ghișeu copia după codul fiscal sau codul unic, comandă ștampilată și buletinul de identitate al reprezentantului. Persoanele fizice autorizate au nevoie de certificatul fiscal de la Administrația finanțelor publice competentă și de buletinul de identitate. (Florin POPESCU)
Prețurile cu amănuntul ale formularelor tipizate cu regim special
Denumire formular, cod Format Preț vînzare (lei)
Aviz de însoțire a mărfii 14-3-6 A4 161.000
Aviz de însoțire a mărfii 14-3-6 A5 95.000
Chitanță 14-4-1 A6 63.000
Factura fiscală 14-4, 10 A4 161.000
Factura fiscală 14-4,10 A5 95.000
Factura fiscală 14-4,10 A6 82.000
Factura 14-4-10 A4 161.000
Bon comandă chitanță cu TVA A5 72.000
Chitanță chirii 14-4-1 A4 52.000
Notă de plată numerar/virament ospătar A6 61.000
Notă de plată numerar/virament hotel A6 62.000/61.000
Bon marcaj X7 62.000
Borderou încasări-vînzări A4 118.000
Monetar A6 63.000
Aviz însoțire a mijloacelor fixe – seturi – 3.500
Chitanță 14-4-1 seturi 1.100
Factura fiscală 14-4-1 seturi – 3.500
Lasă un răspuns