• localnicii care doresc să se deplaseze din comună la Buhuși nu au altă alternativă decît un taxi • în Blăgești există două stații de taxi amenajate de primărie, pentru care taximetriștii plătesc taxă de staționare • serviciul de taxi este folosit și pentru deplasarea dintr-un sat într-altul • de regulă, în taxi, sătenii stau ca sardelele
În comuna Blăgești nu circulă nici un autobuz, cu toate că aici locuiesc 7.300 de suflete. Localnicii nu au probleme cu transportul însă, și ajung acolo unde le convine cu taxi-ul. „Avem în satul de centru două stații de taxi. Sînt vreo cinci, șase mașini care ne transportă unde avem nevoie. Cel mai des le folosim cînd trebuie să mergem la oraș, la Buhuși. Dar, dacă e nevoie, le luăm și pentru a merge dintr-un sat în altul”, ne-a declarat Maria Năstase din localitate.
Cum de s-a ajuns ca sătenii să circule cu taxi-ul și nu cu autobuzul, ne-a explicat Ion Bâgu, primarul comunei Blăgești. „Noi am organizat licitația pentru traseele din comună anul trecut. Licitația a fost cîștigată de societatea Anges Trans SRL Bacău, care a făcut traseul pînă la Țîrdeni, timp de o lună. Tot în acea perioadă, în zonă aveam niște taximetriști obraznici, care făceau curse Blăgești – Buhuși, conduși de Gheorghe Dinu. Ei au spart geamurile mijlocului de transport al celui care își adjudecase de drept traseul și, ca urmare, societatea băcăuană și-a retrsa mașina din comuna noastră. Asta cu toate că licitația a fost cîștigată pentru patru ani”, ne-a spus primarul Bâgu.
După plecarea autobuzului din comună, taximetriștii au rămas singurii furnizori de transport din sat, iar sătenii nu s-au sfiit să îi utilizeze. În comună sînt șapte taximetriști, cu Dacii. Ei au fost angajați prin contract de colaborare la firma băcăuană Taxi Trans SRL Bacău, iar apoi au fost preluați de primăria din localitate. „După plecarea licitatorului, nu mai aveam nici un mijloc de transport în comună, așa că am vrut să îi preluăm noi, dar firma din Bacău nu a vrut să ni-i cedeze. Am cerut sprijinul Gărzii Financiare și, la intervenția Prefecturii Bacău, și am reușit să îi luăm noi. Taximetriștii nu au aparate de taxat, stații, dar deasupra, pe mașină este scris «TAXI». Pentru a-i ordona, le-am făcut și stație, iar printr-o hotărîre a consiliului local am stabilit ca fiecare să plătească 250.000 de lei lunar, taxă de staționare. Aceeași taxă este plătită și la Buhuși, unde există un alt punct de staționare”, ne-a mai spus Ion Bâgu.
Pentru că nu au aparat de taxat, taximetriștii de la Blăgești au fixat un preț de 6.500 de lei de persoană, dar se poate negocia și la 6.000 de lei. Pentru distanța Blăgești – Buhuși, furnizorii de transport din comună nu pleacă fără să umple mașina. Așa că mașina nu merge niciodată fără minim patru persoane, iar, uneori, dacă sînt mai slăbuți, călătorii se înghesuie și cîte cinci – șase și ajung să stea ca sardelele. Cei șapte taximetriști „particulari” de la Blăgești nu sînt înregistrați la Direcția Regională de Metrologie Legală (DRML) din Bacău, pentru că nu au aprate de taxat. „La noi ajung cei care își montează aparate de taxat. Verificarea persoanellor care fac transport și nu au un asemnea aparat este de competența altor organe de cercetare, cum ar fi poliția”, ne-a declarat Vlad Ionescu, director la DRML Bacău.
Cu toate că sînt ilefali, taximetriștii din Blăgești rămîn singura alternativă a localnicilor care doresc să călătorească repede, fără a apela la arhicunoscutul utilaj cu un singur cal putere. (C.T.)
Lasă un răspuns