Pisălogii nu mai pot trimite mesaje publicitare după bunul plac
• navigatorii pasionați vor pierde mai puțin timp pentru cititul mesajelor • „internauții” se bucură de măsură deoarece liniile telefonice se scumpesc drastic de mîine • noctambulii nu vor mai plăti 64 de lei/minut, ci 120 de lei/minut pentru conexiunile „dial-up”
Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor (MCTI) a elaborat, la peste cinci luni de la apariția Legii 365/20021 privind comerțul electronic, un proiect de norme pentru aplicarea acestui act normativ. Cei mai fericiți vor fi utilizatorii Internetului care pierd timp prețios și bani cu vizualizarea mesajelor publicitare expediate de tot soiul de firme. După ce normele de aplicare a Legii privind comerțul electronic vor fi aprobate de Guvern, utilizatorii poștei electronice vor scăpa mesajele nedorite care le invadează căsuța de e-mail. Multitudinea de mesaje publicitare care ocupă spațiul de depozitare al căsuței poștale și introduce uneori viruși, creează multe neplăceri celor care accesează Internetul și, în cele mai multe cazuri, și e-mailul. Trimiterea mesajelor comerciale prin intermediul poștei electronice va fi interzisă, cu excepția cazului în care destinatarul și-a exprimat în prealabil consimțămîntul expres pentru a primi aceste comunicări. Robert Macovei, reprezentantul unei firme provider Internet și utilizator pasionat al acestui mijloc de informare așteaptă cu nerăbdare intrarea în vigoare a normelor. „Cele mai multe mesaje pe care le primesc prin e-mail sînt nedorite, de la diverși pisălogi. Sînt într-adevăr înscris la niște news-letters, dar pe lîngă ele mai primesc o grămadă de mesaje și pierd foarte mult timp nu doar cu cititul, dar și cu ștersul lor, ca să nu mai vorbesc de stresul unor posibili viruși”, spune Macovei. Mecanismul prin care unele firme, destul de numeroase trimit mesaje publicitare fără a fi solicitați este destul de simplu. Au un produs pe care doresc să îl promoveze și caută imediat adrese de e-mail ale „țintelor”. Un operator cu minime cunoștințe de operare pe Internet poate intra ușor pe unele servere, de unde își selectează adresele dorite, după care expediază anunțurile publicitare. Metoda este oarecum similară cu pliantele publicitare plantate în cutiile poștale, cu diferența că, pentru citirea acestora nu se pierde timp, pe cînd mesajele pe e-mail receptorul este aproape obligat să le citească. Prin noua reglementare, utilizatorii Internetului vor primi numai mesajele pentru care și-au exprimat consimțămîntul. Respectivul consimțămînt trebuie comunicat printr-un mesaj cu subiectul „ACCEPT COMUNICĂRI DIN PARTEA”, scris cu majuscule, și numele persoanei în numele căreia se face comunicarea. Conform aceluiași proiect, subiectul mesajelor comerciale transmise prin e-mail trebuie să înceapă cu „PUBLICITATE”, scris tot cu majuscule. De asemenea, comunicările de acest gen trebuie să cuprindă cel puțin numele sau denumirea completă a persoanei în numele căreia sînt făcute, precum și domiciliul sau sediul și numerele de telefon și fax. O altă prevedere importantă dă dreptul destinatarului să renunțe la mesajele pe care nu și le mai dorește. Expeditorul are obligația de a implementa o procedură gratuită, accesibilă inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul să-și poată revoca consimțămîntul. Aceasta procedura de revocare a consimțămîntului trebuie să aibă efect în cel mult 48 de ore de la inițierea ei. Furnizorul trebuie să facă publică procedura pe pagina proprie de Internet și în cadrul mesajelor care conțin comunicări comerciale.
Internetul se scumpește
Eliminarea mesajelor nedorite primite prin e-mail este cu atît mai binevenită, cu cît, de mîine, împătimiții Internetului trebuie să-și limiteze drastic orele de navigare. Internetul devine costisitor pentru că de la 1 noiembrie tarifele pentru aproape toate tipurile de servicii de telefonie furnizate de Romtelecom cresc. Pentru cei care navighează pe Internet, această majorare este foarte mare, într-un caz fiind vorba chiar de o creștere de preț de peste patru ori. Pînă azi, în zilele de sîmbătă, duminică și în cazul sărbătorilor legale, tariful de acces la Internet era de 80 de lei pe minut. De la 1 noiembrie aceasta facilitate nu va mai exista, tariful fiind de 0,9 cenți pe minut, adică circa 360 de lei. Prin urmare, rezultă o majorare de 450%. Și în cazul conectărilor de noapte, care reprezenta perioada cea mai intens frecventata de „internauți”, majorarea este semnificativă: de 87,5%, de la 64 de lei pe minut la 120 de lei pe minut. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns