• circa 150 de miliarde de lei este suma cu care s-a îndatorat pînă acum primăria Bacăului • proiecte estimate la sume uriașe începute de fostul primar Dumitru Sechelariu trebuie plătite din urmă de Romeo Stavarache • numai pentru Bazinul de înot s-au luat de la cetățeni, prin obligațiuni municipale, 85 de miliarde de lei • mai toate lucrările de asfaltare începute de Sechelariu în prag de alegeri nu au fost achitate • cele 63 de miliarde de lei necesare pentru renovarea Teatrului Bacovia, în care la nici două luni de la reparații plouă și se crapă uși, nu au fost plătite integral
Misiune grea pentru Romeo Stavarache după investirea sa oficială în funcția de primar. Toată lumea se așteaptă acum ca, dacă tot s-a schimbat administrația publică locală, să se vadă acest lucru și în oraș. Numai că, pentru a putea face cît mai mult pentru oraș, primarul Stavarache va trebui să aibă și bani. Ori, chiar înainte de preluarea oficială a mandatului, proaspătul primar al Bacăului a declarat că a fost informat de Dumitru Sechelariu că bugetul orașului a fost cheltuit în avans pe un an și jumătate. „Voi face aceste verificări după ce voi fi investit oficial în funcția de primar”, ne-a declarat ieri Romeo Stavarache. Foștii lideri locali spun că lui Stavarache îi va fi explicat în detaliu fiecare lucru pe care va dori să îl afle. „Sînt probleme care vor trebui puse la punct între Dumitru Sechelariu și Romeo Stavarache miercuri sau joi, cînd noul primar este așteptat la primărie”, ne-a declarat fostul viceprimar Dragoș Benea.
Chiar și fără o verificare atentă, Romeo Stavarache își poate da seama că nu va găsi prea mulți bani în visteria orașului. Că lucrurile pot sta așa o confirmă tocmai realitatea trăită de băcăuani în ultimele luni, cînd municipiul Bacău arăta ca un adevărat șantier. Cu două – trei luni înainte de alegeri, probabil pentru ca fostul primar să-și atragă electoratul de partea lui, o armată întreagă de mașini și utilaje de construcții puteau fi văzute pe principalele străzi ale Bacăului cosmetizînd de zor. În grabă, multe dintre lucrări au fost făcute și fără consultarea consilierilor locali. Au fost cazuri cînd proiecte de hotărîre privind unele lucrări de investiții au fost supuse spre aprobarea consilierilor locali abia după ce lucrările erau aproape de finalizare.
Sechelariu i-a pus pe consilieri în fața faptului împlinit
Un caz de acest gen s-a petrecut chiar în urmă cu cîteva săptămîni, cînd consilierii din vechea legislatură au fost puși în situația să aprobe proiectul de amenajare la noua parcare de pe strada Nicolae Bălcescu abia la finalul lucrărilor. Trebuie spus că, pentru amenajarea acestei parcări, din bugetul local au fost puse la bătaie nici mai mult nici mai puțin decît 3,6 miliarde de lei.
Oarecum asemănător s-a procedat și în cazul reparațiilor capitale în care au intrat trotuarele de pe strada Mioriței, pentru care au fost alocate 2,9 miliarde de lei. Alte 3 miliarde de lei au fost antamate pentru realizarea aleilor pietonale de pe strada Tazlăului din cartierul Nord, iar pentru repararea fațadelor de la blocurile 1 și 2 de pe strada Valea Albă a mai fost pus deoparte încă un miliard de lei. „Noul primar va trebui să vadă dacă mai continuă lucrările care au fost începute, sau dacă se va orienta către alte priorități. Multe dintre lucrări este posibil să se lege de numele fostului primar, chiar dacă ele vor fi continuate de noua administrație și, poate, nu se va dori acest lucru. Rămîne de văzut și dacă noua administrația mai are la dispoziție bani pentru noi investiții”, este de părere secretarul municipiului Bacău, Dumitru Popa.
Dumitru Sechelariu a avut pe mînă 1.500 de miliarde de lei
Aproape 1.500 de miliarde de lei. Cam atît a avut la îndemînă la începutul acestui an municipalitatea băcăuană pentru acoperirea cheltuielilor necesare bunului mers al urbei. Învățămînt, sănătate, cultură, asistență socială, servicii de dezvoltare publică, transporturi și telecomunicații sînt doar cîteva dintre sectoarele care primesc
susținere financiară din partea bugetului local. Pușculița
municipalității s-a dovedit a fi deseori mult prea mică pentru
acoperirea nevoilor pe care le au băcăuanii în aceste vremuri. Nu o
dată, au fost inițiate proiecte importante, dar reziliate rapid, în principal din lipsa fondurilor. „Nu avem bani”, a fost răspunsul pe care autoritățile locale l-au dat în ultima vreme. Nici pe băcăuani nu îi prea dădeau banii afară din casă, însă un asemenea răspuns nu aveau cum să îl dea cînd se apropia scadența de plată a taxelor și impozitelor. Anual, fiecare familie de băcăuani ce deține în proprietate, în medie, un apartament și o mașină varsă în contul bugetului local cam un salariu mediu pe economie. Bani mulți pentru nivelul de viață al românului obișnuit. Iar dacă taxele și impozitele locale nu sînt achitate la timp, suma devine și mai mare odată cu aplicarea penalităților și dobînzilor de întîrziere.
De unde vin banii de la bugetul local
Aproape jumătate din cei 1.500 de miliarde de lei care se vor aduna în acest an în visteria Bacău, respectiv 735.958.529.000 lei, reprezintă venituri proprii ale municipalității. Banii vin, în principal, din impozite și taxe locale, impozite pe clădiri și terenuri de la persoane fizice și juridice, impozite indirecte, venituri nefiscale, venituri din capital, venituri cu destinație specială. O altă parte însemnată a bugetului este dată de subvenții și de prelevările de la bugetul de stat. Aproape o treime din bugetul local este cheltuit pentru administrarea unităților de învățămînt preșcolar și școlar aflate pe raza municipiului. Suma este semnificativ egală cu cea alocată serviciilor de dezvoltate publică, locuințe, mediu și apă (întreținerea și repararea străzilor, iluminatul public, salubritate, alimentare cu apă, rețele, centrale șI puncte termice, etc).
Un munte de datorii
Dacă am vorbit de banii care s-au adunat și mai trebuie să vină la buget, trebuie să pomenim și despre datorii, bani pe care i-a cheltuit administrația Sechelariu și va trebui să-i achite asministrația Stavarache. Un calcul rapid scoate la iveală un munte de datorii.
Este vorba despre cele două rate care mai sînt de rambursat, exceptînd-o pe cea care ar fi trebuit achitată în data de 24 mai, din împrumutul antamat în urmă cu doi ani prin lansarea primei emisii de obligațiuni municipale. Din această primă serie de obligațiuni, actuala administrație va mai avea de achitat încă două rate, pe 22 noiembrie 2004 și 22 mai 2005, iar suma variază undeva în jurul a zece miliarde de lei. Totodată, vor mai trebui achitate și cele 85 de miliarde de lei pe care vechea administrație le-a luat cu împrumut prin lansarea celei de a doua serii de obligațiuni, ca să renoveze clădirea Bazinului de Înot.
Un alt împrumut pentru care a garantat administrația Sechelariu este de 13 milioane de euro, și reprezintă cota parte a municipalității cu care a trebuit să contribuie pentru asigurarea cofinanțării realizării proiectului privind îmbunătățire a sistemului de tratare a apei potabile și a apei reziduale din municipiului Bacău. Valoarea totală a investiției se ridică la 52 de milioane de euro, iar contribuția Uniunii Europene este de 75 % din valoarea proiectului. Acest credit, în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro, este nerambursabil, urmînd ca restul cheltuielilor să fie asigurate de către RAGC din credite externe garantate de Consiliul Local Bacău.
Tot actualei administrații îi va reveni sarcina să achite și nota de plată pentru acoperirea unei însemnate părți din cheltuielile legate de renovarea clădirii Teatrului Municipal Bacovia, lucrare care s-a ridicat, în final, la aproape două milioane de dolari. Sau, mai exact, 63 de miliarde de lei investite într-o clădire în care acum, la nici dpouă luni de la terminarea lucrărilor, se crapă uși și plouă înăuntru. O bună parte din aceste cheltuieli urmau să fie achitate după efectuarea recepției finale a lucrării, recepție care nu a fost efectuată nici la această dată. (Elena SOLOMON)
Lasă un răspuns