• prefectul devine de anul viitor înalt funcționar public și nu poate fi schimbat pe criterii politice • tot prefectul va decide șefii de la direcțiile descentralizate din județ, dar și bugetul fiecărei instituții în parte • teoretic, Bacăul ar putea fi scutit de abuzurile generate de implicarea în politică a conducerii Prefecturii
Prefectul va deveni cel mai puternic om din județ, dar nu va avea drepul să facă politică. Nimic nu se va mai putea face sau desface în județ fără ca acesta să-și pună semnătura în josul paginii. Prefectul va împărți bugetele instituțiilor descentralizate ale statului, avînd pe mînă mii de miliarde de lei. Ca înalt funcționar public, fără a mai fi afectat de rezultatele alegerilor generale, prefectul va putea conduce județul atît timp cît va dori sau cît va fi capabil să o facă. Ca și prim-ministrul, prefectul va avea în subordine o cancelarie care să-l ajute în guvernarea județului. La dispoziția sa se va afla chiar și un curier personal care să-i livreze corespondența urgentă. Legea care îl transformă pe prefect în vioara întîi a județului va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2005.
Prin noua lege (340/2004), prefectul va deveni un veritabil prim-ministru la nivel județean. El va avea în mîini pîinea și cuțitul banilor din bugetele instituțiilor deconcentrate, putînd să decidă singur cît și cui îi dă. Astfel, va decide bugetele Direcției Agricole, DSV, OPC, DSP etc. Pînă acum, subordonarea față de prefect era doar formală, șefii direcțiilor descentralizate răspunzînd efectiv doar în fața ministrului de resort. De la 1 ianuarie însă, perfectul va putea să demită sau să numească directori și să pretindă să fie ascultat.
Independent de puterea centrală?
Conform legii, prefectul va fi înalt funcționar public, el putînd rămîne în funcție indiferent de partidul care ar veni la putere. Teoretic, el va putea acționa independent de puterea centrală. Guvernul nu va putea impune numirea nici unui șef de direcție locală dacă prefectul nu este de acord. Toate ordinele emise de ministere vor poposi pe biroul prefectului. Dacă acesta apreciază că ordinul încalcă legea, îl va putea pune pur și simplu într-un sertar și să refuze punerea sa în aplicare.
Toate acestea sînt, în acest moment, teorie. Practica va demonstra dacă prefecții vor putea renunța la statutul de demnitar și își vor pune mînecuțele protectoare specifice funcționarilor. Pînă acum, nu puteau aspira la postul de prefect sau subprefect decît oameni ai partidelor de guvernămînt. Din această cauză, cele mai multe decizii pot fi ușor bănuite de influențe și interese politice. De aici și pînă la abuz s-a demonstrat să nu mai este decît un pas. În Bacău, un exemplu clar este o razie mamut, organizată în tot Bacăul pentru găsirea unei persoane ce a deranjat un potentat al zilei. Fără nici un rezultat – doar trei prostituate au căzut în plasa politică a poliției – decizia organizării represaliilor a aparținut conducerii de atunci a Primăriei, dar a fost asumată de conducerea Prefecturii. Tot un abuz a fost și participarea la campania electorală din vara aceasta a subprefectului, deși legea îi interzice acest lucru. (Oana MĂGUREAN, Florin POPESCU)
Lasă un răspuns