• motorina obișnuită dispare din benzinării • amenzi de zeci de milioane de lei pentru benzinarii care nu retrag de la pompă motorina neecologică • transportatorii sînt nemulțumiți de introducerea obligatorie a motorinei Euro 3 • acest sortiment este mai scump cu aproape 2.000 de lei/litru decît motorina obișnuită
Motorina obișnuită dispare oficial din benzinării și nu se mai comercializează decît motorină care respectă standardele Euro 3. Ca să-și facă plinul la mașină, proprietarii de autoturisme găsesc de azi doar motorină care respectă standardele Euro, carburant care costă în acest moment cu pînă la 2.000 de lei/litru mai mult. Scoaterea de pe piață a motorinei obișnuite îi nemulțumește și pe marii, dar și pe micii transportatori. Ioan Lupu, proprietarul firmei de transport Lup Trans, spune că „măsura introducerii motorinei ne afectează pe toți. E vorba de o scumpire de 2.000 de lei pe litru, ceea ce înseamnă foarte mult la un plin de 800 de litri”. Ca urmare, Lupu este de părere că prețurile practicate de toți transportatorii vor crește cu procentul scumpirii carburanților. O altă nemulțumire este, pentru Ioan Lupu, însăși denumirea motorinei. „Ei vorbesc de euro patru, dar în Occident există doar un tip de motorină, care se cheamă «Diesel». În afară de asta, nu prea cred eu că acest carburant chiar respectă standardele europene”, apreciază Lupu. Și taximetriștii cu motoare Diesel sînt nemulțumiți. Nicolae Bălan are un Opel cu care face taximetrie de doi ani, de cînd a fost disponibilizat. „E ca un coșmar. Visez noaptea că se scumpește motorina. M-am apucat de transport ca să-mi întrețin familia. Două mii de lei la litru este exagerat, mai ales că mașina mea n-are nevoie de motorină euro. Din treaba asta cîștigă numai mafioții. Însă, tot pe mine o să mă înjure clienții, că trebuie să scumpesc și eu prețul pe kilometru”, se plînge Bălan.
Scumpirea motorinei ar putea depăși însă 2.000 de lei, deoarece, conform legii, la începutul fiecărui trimestru, acciza în lei se recalculează. În consecință, de azi, și prețul benzinei ar putea crește, tot ca urmare a recalculării accizei, în lei.
PECO a retras de două zile motorina obișnuită
Conform Hotărîrii de Guvern 897/2003, motorina aflată în stoc (motorina care conține 0,02 la sută sulf) a mai putut fi comercializată doar pînă ieri, cei care nu respectă acest termen-limită fiind pasibili de amenzi cuprinse între 50 și 100 de milioane lei. De altfel, SNP Petrom Sucursala PECO Bacău a retras de două zile motorina obișnuită din stațiile sale. Un raid pe la benzinăriile Petrom ne-a confirmat ieri că nu se mai găsește nici o picătură de motorină obișnuită, iar locul acestui sortiment a fost luat de motorina euro, care se vinde cu 21.800 de lei/litru. Nici la benzinarii particulari nu se mai găsește motorină obișnuită. La Helios se vinde doar motorină euro, la prețul de 20.000 de lei/litru. Singura benzinărie la care se mai găsea ieri după-amiază motorină obișnuită era Tracorom, dar probabil că va fi scoasă azi de la vînzare, în caz contrar urmînd a fi amendată.
Conform statisticilor, în prima parte a anului, 57 la sută din automobilele noi, vîndute în România, au fost echipate cu motoare diesel. Situația este asemănătoare și în cazul automobilelor second-hand, două treimi din mașinile vechi fiind pe motorină. Tot potrivit statisticilor oficiale, în România se consumă anual 3,2 milioane de tone de motorină, aproape dublu față de consumul de benzine. Motorina Euro 3 este un combustibil în conformitate cu standardele europene. Din punct de vedere al compozitiei chimice, această motorină este mult mai pură decît cea normală, deoarece are un conținut mai redus de sulf. Din acest motiv, motoarele mașinilor diesel nu vor fi afectate de schimbarea carburanților.
Motorina normală se va produce în continuare numai pentru a asigura necesarul din agricultură. De altfel, motorina normală se va comercializa sub denumirea de „motorină de tractor” și va fi destinată numai acestui sector. Astfel, producătorii agricoli vor putea cumpăra în continuare motorină la același preț ca în prezent.
Benzină Euro din 2005
Benzina va trece la regimul Euro abia din 2005, deoarece Guvernul a devansat cu doi ani termenele impuse de Uniunea Europeană. Standardul de calitate Euro înseamnă carburanți mai săraci în sulf și hidrocarburi aromatice, compuși care, prin ardere, emană gaze de eșapament poluante. În intervalul 1996-1999, în UE a fost introdus standardul Euro 2 care permitea o concentrație de sulf de peste trei ori mai mare decît următorul standard, Euro 3, introdus în 2000. Din 2005, șoferii din UE vor începe să alimenteze rezervoarele cu carburanți Euro 4, iar din 2008 toate benzinele și motorinele de pe piața europeană vor fi nevoite să respecte acest standard.
Simplă coincidență, dar care merită semnalată, ieri s-au împlinit 90 de ani de la moartea inginerului Rudolf Diesel, inventatorul motorului cu ardere internă cu aprindere prin compresie (motorul Diesel cum i se mai spune acum). Prin publicarea, în 1893, a lucrării „Teoria și construcția unui motor cu ardere internă rațional, menit să înlocuiască mașina cu abur și alte motoare existente în momentul de față“, el a pus bazele teoretice ale funcționării acestui tip de motoare, care furnizează, la un volum redus, putere mare. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns