Filiala Bacau a Uniunii Generale a Industriasilor din Romania – UGIR 1903 a organizat, la inceputul acestei saptamini, prima dezbatere publica asupra concluziilor cercetarilor din cadrul proiectului „Strategie integrata pentru dezvoltarea initiativei private in sectoarele nonagricole in zonele rurale ale judetului Bacau”, aplicat in Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. Dezbaterea a imbracat forma wokshop-ului „Profil de nevoi ale managerilor, angajatilor si persoanelor neocupate din mediul rural bacauan”, la care au participat reprezentanti ai administratiilor locale, partenere in proiect, ai mediului de afaceri si patronatelor bacauane, ai unor institutii implicate in dezvoltarea rurala si ziaristi.
Proiectul a fost lansat anul trecut si a parcurs mai multe etape, in care aplicantii s-au intilnit cu autoritati locale din mai multe comune bacauane, cu reprezentanti ai intreprinzatorilor din aceste zone, cu angajatii acestora si cu locuitori ai satelor doritori sa afle mai mult despre oportunitatile de dezvoltare personala, a familiilor lor si a localitatilor in care traiesc. „Proiectul – a spus managerul acestuia, Marin Mironeasa -, urmareste dezvoltarea sustenabila a mediului de afaceri din spatiul rural bacauan. Cind am inceput proiectul, ne interesa cel mai mult sa aflam care este realitatea din acest mediu, care sint nevoile anagajatorilor de aici, dar si ale salariatilor acestora. Pe de alta, parte, stiam ca aici exista si cei mai afectati oameni de lipsa locurilor de munca, dar care reprezinta un mare potential de forta de munca. Astfel, am intreprins doua studii, prin care am urmarit nevoile angajatilor din diverse societati comerciale, dar si pe cele ale angajatorilor”. Cele doua studii vor sta la baza formularii unei strategii de dezvoltare a spatiului rural, care se va adresa autoritatilor locale.
7.500 de chestionare
Prezentarea sudiilor realizate in proiect a fost facuta de expertul psiholog Simona Boghiu, care s-a referit la profilul de nevoi al managerilor, al angajatilor si al persoanelor neocupate din mediul rural. „Am realizat cele doua studii – a spus Simona Boghiu – din decembrie 2009 pina in aprilie 2010. Ne-am dorit ca la finalul lor sa obtinem un portret cit mai realist al nevoilor de calificare si de dezvoltare a angajatilor si angajatorilor”. Au fost aplicate 9.500 de chestionare, 7.500 pentru manageri si 2.000 pentru angajati, in cele 85 de comune bacauane.
Ce spun angajatorii, ce vor angajatii
In categoria managerilor s-a discutat cu oameni cu virste de peste 30 – 35 de ani, oameni cu studii liceale, dar si superioare, cu oameni dintr-o categorie sociala in care predomina barbatii. Sint manageri ai propriilor afaceri (in proportie de 84%), dar si asociati sau mici producatori, oameni cu o experienta profesionala de trei si 15 ani, care coincide cu perioada de gestionare a afacerii. Principalele lor domenii de activitate sint comertul si agricultura, in care au infiintat srl-uri, cu pina la zece angajati. Cei mai multi nu sint interesati sa creeze noi locuri de munca. Angajatii, insa, sint oameni cu o experienta de productie intre trei si 15 ani, iar o treime dintre ei fac activitati care nu corespund calificarii pe care au dobindit-o. Majoritatea sint angajati cu contracte de munca pe o perioada nedeterminata, mai ales in comert sau servicii. Dintre ei, cei mai interesati sa se perfectioneze sint cei mai tineri.
Portal web pentru fiecare comuna
Pina la intocmirea unei strategii de dezvoltare durabila a mediului rural, ceri implicati in proiect au identificat nevoia de a se crea o structura integrata pentru organizarea si directionarea de informatii pentru ca forta de munca, oamenii de afaceri si administratia locala sa colaboreze mai bine. In acest scop, a fost propusa crearea unui portal web pentru fiecare comuna, in care sa apara astfel de informatii. Pe de o parte, oferta de locuri de munca, pe de alta parte oferta de forta de munca. Portalul va avea patru componente: una dedicata celor in cautarea unui loc de munca, alta oamenilor de afaceri care cauta forta de munca, a treia dedicata administratiei locale si ultima dedicata implicarii cetatenilor in viata comunitatii.
Proiectul continua sa fie aplicat, in final rezultind si un lot de 300 de persoane care vor primi o calificare adecvata si angajamente de munca.
Lasă un răspuns