Prima linie electrica aeriana de inalta tensiune din Moldova, de 110 kV, pentru evacuarea energiei electrice produsa in termocentrala Borzesti implineste astazi, 27 mai, 55 de ani (unele surse documentare fixeaza aceasta zi pe 31 decembrie 1955). Surplusul de putere din centrala de la Borzesti era, astfel, evacuat spre alti consumatori, Sistemul Energetic National (SEN) fiind abia in formare, la acea vreme. CET Borzesti era una dintre cele mai mari termocentrale din Romania, construita pentru a alimenta, in principal, viitoarea platforma industriala din vecinatate, pe care urmau sa fie cosntruite nu mai putin de trei mari uzine petrochimice.
„Localitatile mari – spune directorul Sucursalei Bacau a Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice Transelectrica, Stefan Tibuleac – aveau propriile grupuri energetice. La Borzesti, termocentrala a fost construita in anul 1955 si trebuia sa debiteze energia electrica produsa in alte retele. Statia de transformare Gutinas (initial doar statie de interconexiuni) a aparut abia in 1967, un nod prin care trecea o linie de 220 kV. Cind a avut si unitate de transformare pe 110 kV, putea sa faca si distributie de energie electrica”. Pe 29 iulie 1963 s-a conectat LEA (linia electrica aeriana) de 220 KV, de la Centrala Hidroelectrica „Stejarul” (Bicaz), peste Carpati, la Singeorgiul de Padure (actuala Statie Fintinele – Mures). Iar pe 25 – 26 septembrie 1967 a fost pusa sub tensiune statia de 220/110 kV Gutinas, cu amplasarea unui autotransformator (AT) de 200 megavoltamperi (MVA), care insa nu era pus in functiune (s-a intimplat abia in anul 1975, pe 30 iunie). Atunci a aparut nivelul de tensiune de 110 KV in Gutinas si aceasta s-a putut numi statie de transformare.
Situata în afara zonei periclitate de poluare (la 2,7 km de platforma industriala de la Borzesti), statia Gutinas – spun specialistii de aici – a fost construita atit pentru evacuarea puterii din CET Borzesti, cit si pentru realizarea unei „injectii” sigure în reteaua de 110 kV existenta. S-au creat, la tensiunea de 220 kV, legaturile cu SEN prin LEA Gutinas – Barbosi si, apoi, în 1974, Gutinas – Brasov si Gutinas – Iasi. Anul 1975 este important pentru întreprindere prin intrarea în exploatare a statiei 110 kV Gutinas realizata cu patru sisteme de bare, atit pentru racordarea lui CET 2 Borzesti, cit si pentru alimentarea noilor capacitati de productie ale grupului industrial de la Borzesti. La fel de important este si anul 1976, cind a aparut tensiunea de 400 kV.
În perioada 2005 – 2008, au fost retehnologizate statiile 400 si 220 kV, iar in ultimii doi ani a fost modernizata statia de 110 KV. „La modernizare – spune Stefan Tibuleac -, ca o particularitate, am facut toate iesirile in cablu de 110 KV, pentru a pastra primii stilpi din afara statiei, datorita pretentiilor funciare ale proprietarilor de teren. Altfel, trebuia sa facem modernizrea statiei pe acelati amplsasam,ent, ceea ce presupunea multe provizorate, pentru ca modernizarea trebuia facuta din mers, fara oprirea alimentarii ei”.
Astazi, Statia Gutinas este legata la doua linii de 400 KV (de la Smirdan – Galati si Brasov), care aduc, in special, energie electrica in Moldova. De acolo, o linie pleaca spre Bacau si ajunge la Suceava, spre Piatra Neamt si Vaslui – Iasi.
Lasă un răspuns