• trei elevi au picat la Liceul „Dimitrie Cantemir” din Onești, în timp ce o absolventă a Grupului Școlar „Letea” nu a dorit să răspundă, pentru că astăzi pleacă în Italia
Prima zi a examenului de bacalaureat s-a încheiat prost pentru cel puțin patru dintre candidații care, ieri, au susținut proba orală de limba și literatura română. Trei dintre cei care au fost respinși provin, oarecum suprinzător, dată fiind valoarea școlii, de la Liceul „Dimitrie Cantemir” din Onești, în timp ce al patrulea candidat picat este o absolventă a Grupului Școlar „Letea” Bacău. „Din cîte am înțeles, fata nu dorea să vină la examen deloc, dar se pare că cineva a reușit să o aducă la bacalaureat. Oricum, aceasta nu a răspuns nimic pe motiv că mîine (astăzi, n.r.) pleacă în Italia și nu avea rost că citească pentru examen”, ne-a declarat prof. univ. dr. Ioan Alexandru, președintele comisiei de examen de la Grupul Școlar de Chimie, centru la care este arondat și Grupul Școlar „Letea”.
Altfel, emoțiile nu au lipsit, însă, se pare că absolvenții de liceu nu prea i-au lăsat pe părinți să îi însoțească. Cert este că, cel puțin în cazul Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu”, părinții candidaților nu prea s-au „îngrămădit” să vină la liceu, astfel că au putut fi numărați pe degete cei care au dorit să-și încurajeze copiii la fața locului. Unul dintre aceștia a fost profesorul Constantin Bălăneanu, fost director adjunct la Școala „Spiru Haret”. „E normal să ai emoții. Am venit să-mi încurajez fata, dar nu voi intra în sala de examen, pentru a nu-i crea o presiune în plus”, ne-a mărturisit acesta. De altfel, nimeni, în afară de candidați și reprezentanții mass-media, nu s-a încumetat să asiste la examen, deși acest lucru era cît se poate de legal. A existat, însă, și o excepție numită Roxana Șmil, o candidată care ar fi trebuit să susțină proba de română în cursul zilei de astăzi și care nu s-a sfiit să ia pulsul fiecărei din cele trei comisii de examen. Concluziile au fost că prima comisie ascultă îndelung candidații, în timp ce celelate două „merg” mult mai repede. Drept dovadă, Roxana a susținut proba orală de limba română aseară, deși era programată pentru astăzi dimineață. În ceea ce privește subiectele, nu au fost probleme, deși unii candidați au avut de a face cu subiecte care nu au fost pe placul lor. „Nu vroiam deloc să-mi pice poezie și am dat peste modernismul în poezia lui Ion Barbu, dar m-am descurcat. De altfel, e mai simplu de luat examenul în sistemul cu admis și respins, care îi avantajează pe elevii mai puțin pregătiți. Chiar am avut o colegă care nu prea a știut mare lucru, dar a fost admisă”, ne-a declarat Vlad Andrieș, un candidat bucuros că a trecut cu brio de prima probă a bac-ului. Un concurs care, astăzi, își va consuma ultima parte a probei de limba și literatura română. (Eduard CUCU)
Examen de bac găzduit de spital
După cei patru elevi de clasa a VIII-a care s-au văzut nevoiți
săptămîna trecută să susțină capacitatea pe patul de spital, a
venit rîndul liceenilor internați să solicite comisii speciale de
examinare pentru bacalaureat. Primul caz înregistrat ieri la
Inspectoratul Școlar a fost cel al Mihaelei Valentina Petrica, elevă la
Liceul Anghel Saligny. Lovită sîmbătă de o criză de apendicită, fata
a fost internată de urgență și operată, motiv pentru care a fost nevoită să solicite susținerea primelor probe de bac în spital. Astăzi,
Mihaela va susține proba orală la Limba Română în cabinetul
asistentelor, iar miercuri pe cea la limba engleză. Eleva care a
absolvit liceul se înscrisese pentru examenul de bac și la proba de
educație fizică. Proaspăt operată, Mihaela Petrica nu va mai putea
susține probele la sport și a ales să dea examen la educație
antreprenorială. Eleva de la Saligny va părăsi spitalul după proba
de miercuri, așa că toate celelalte examene le va susține la liceu,
alături de colegii săi. (Cezara DUȚĂ)
Noul sistem de evaluare de la probele orale îi dezavantajează șăpe elvii buni
Ministerul Educației a decis ca probele orale ale examenului de
bacalaureat să nu se mai noteze, ci să fie apreciate cu „respins” și „admis”. O schimbare care a fost primită cu destulă nemulțumire, atît de părinți, cît și de candidați. Unii au spus că noul sistem nu permite o evaluare exactă a candidaților, în timp ce alții nu au uitat că media de la bacalaureat contează la admiterea în facultate. Și cum probele orale erau un izvor nesecat de note mari, elevii nu avea cum să fie mulțumiți cu hotărîrea ministerului. Iată cîteva dintre părerile elevilor și părinților la aceste măsuri.
Raluca Niță, elevă: „Admis sau respins? Nu mi se pare corect. Nu
se poate face diferența dintre elevi și mă refer doar la proba orală.
Cei care au știut de 5.00 nu pot fi băgați în aceeași oală cu cei care
au știut de 7.00, sau cu cei care au fost de nota 9.00. Totuși, unii
elevi se pot pierde din cauza emoțiilor și acest sistem de apreciere
poate fi o șansă de trecere pentru ei. Oricum, sîntem foarte
dezorientați. Nu am știut de la începutul anului cum se va desfășura
exact acest examen de bacalaureat. Sperăm să facem față”.
Claudia Moise, elevă: „Părerea mea este că acest sistem de
evaluare nu este corect. Oricum, de-acum nu mai contează.
Diferența dintre elevi se va vedea la proba scrisă”.
Alexandru Tofan, elev: „Sincer, nu știu dacă e mai mai bun sau nu
acest sistem de evaluare, comparativ cu cel din anii trecuți. Totuși,
înclin să cred că cel dinainte era mai bun, pentru că notele de la
oral ne ridicau media generală de la bac. Poate ar fi fost mai bine
dacă acest sistem de evaluare ar fi fost valabil și la proba scrisă.
Adică și la scris să fi primit «admis» sau «respins»”.
Matei Ureche, 49 de ani, părinte: „Emoțiile sînt mari și am venit
să-l susțin moral pe băiatul meu. Dacă au fost mult prea solicitați
pentru acest examen? Nu cred. Băiatul meu a început să se
pregătească încă din clasele anterioare. Nu cred că i-a venit foarte
greu. Sistemul de evaluare la oral este coresct și diferențele dintre
elevi se vor vedea la proba scrisă”.
Ioan Ciucur, 47 de ani, părinte: „După părerea mea, acest sistem
de validare vine în ajutorul copiilor. Spun asta pentru că, în acest
mod, startul lor e mai liniștit. O notă mică luată la început i-ar bloca
pe parcursul probelor. La scris ei trebuie să se mobilizeze, ca să
obțină note bune, pentru că notele sînt foarte importante”.
Elena Frunză, 42 de ani, părinte: „Nu cred că e mai bine așa. O
notă i-ar stimula mai mult. Copiii care sînt bine pregătiți sînt în
dezavantaj. Acest mod de evaluare vine în ajutorul copiilor care nu
sînt pregătiți. La proba scrisă se va face diferențierea. Cea mai
grea, însă, mi se pare proba la sport. Baremurile sînt exagerate.
Abia dacă reușesc să facă ce li se cere elevii de la Liceul Sportiv. În
ultimul an, ei nu prea au făcut sport și le este imposibil să atingă
aceste baremuri. Cel de dinainte de ’90 a fost un sistem bine pus la
punct, în schimb cel de după ’90 e bătaie de joc. Pe vremea mea,
bacalaureatul se dădea în funcție de profilul pe care l-ai făcut. Și mi
se pare cît se poate de normal și de corect. Să vă dau un exemplu:
copilul meu a învățat la Liceul de Artă, unde a făcut Arhitectura. La
el nu se punea bază pe Limba Română, ci pe desen. De ce nu dă
bacalaureatul la profilul pe care l-a învățat? Cel mai bine ar fi să se
revină la vechiul sistem de învățămînt”.
Lasă un răspuns