Primarul Lucian Stanciu Viziteu a convocat astăzi, de pe o zi pe alta, o ședință de urgență a Consiliului Local Bacău pentru achiziționarea a încă 12 luni de servicii de transport public local temporare, până la finalizarea licitației pe 10 ani pentru selecția viitorului operator care va furniza serviciul la nivel metropolitan, pe noi trasee și în condiții moderne.
An nou, costuri mai mari pentru prestarea transportului public local
Cu excepția sumei totale a contractului, caietul de sarcini și toate celelalte documente care se află pe masa Consiliului Local sunt identice cu cele puse în dezbatere la începutul anului trecut, când achiziția serviciilor pe perioada de tranziție din 2024 a fost adjudecată de SC Transport Public SA. Dacă anul trecut serviciile de transport public au costat 20.944.000 lei (fără TVA), de această dată valoarea totală estimată a contractului de delegare pe cele 12 luni se ridică la 22.484.000 (fără TVA).
Conform referatului întocmit de Isabela-Margareta Pintilie și semnat de Daniela Mihăilă, șefa Serviciului Monitorizare și Coordonare din cadrul Primăriei Bacău, valorea contractului a fost aproximată pornind de la un număr estimat de călătorii de 7,7 milioane și de la tariful mediu de 2,92 lei/călătorie (fără TVA).
În documentația proiectului de hotărâre nu este inclusă nicio analiză cu privire la numărul de călătorii și costurile defalcate ale prestării serviciului public de transport local în anul 2024, chiar dacă Serviciul de Monitorizare și Coordonare are atribuții trasate și persoane desemnate în acest sens.
Autosabotaj al licitației pentru desemnarea noului operator?
Ceea ce nu explică nici primarul în expunerea de motive, nici funcționarii în referatele atașate proiectului sunt motivele care stau la baza întârzierilor întâmpinate în licitația de 530 de milioane de lei, lansată la începutul anului trecut pentru desemnarea viitorului operator metropolitan care va presta transportul public în următorii 10 ani pe noi trasee, cu noi autobuze și în condiții moderne față de cele actuale.
După ce licitația a fost blocată mai multe luni de zile din cauza alegerii unei proceduri offline, cu modificări ținute la secret, aceasta a fost reluată la începutul anului 2025, astfel încât termenul limită pentru depunerea ofertelor este fixat pentru data de 17 martie. Evaluarea ofertelor ar putea să dureze chiar și jumătate de an, având în vedere că acestea trebuie să fie valabile până la jumătatea lunii septembrie. Calculând suplimentar și perioada de mobilizare aferentă, fără a pune la socoteală eventualele perioade care s-ar scurge în cazul unor contestații, este posibil ca băcăuanii să nu se bucure de noul serviciu de transport local mai devreme de primăvara anului 2026.
Licitația pe 10 ani este gestionată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană (ADIZM), unde chiar primarul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu este președinte al asociației, conducerea executivă a structurii fiind asigurată în momentul de față de directorul Anda Petria (sora Danielei Mihăilă, șefa Serviciului de Monitorizare și Coordonare din primărie) și directorul adjunct Ilie Bîrzu (consilier local din partea PNL).
În paralel însă, Primăria a reluat negocierile pentru cumpărarea SC Transport Public SA de la familia Sechelariu, după o primă încercare eșuată din cauza prețurilor supraevaluate cerute de acționarii TP. De această dată edilii sunt însă optimiști, iar acest lucru ar putea însemna preluarea societății de către Primărie și operarea transportului în comun de o societate a municipalității. Prin urmare, s-ar renunța la licitația de 530 de milioane de lei.
Autobuzul modernizării are o întârziere de cel puțin 4 ani
Ziarul de Bacău a relatat, la finalul anului 2023, cum Primăria Bacău nu a fost în stare să organizeze licitația pentru noul serviciu de transport public local, după ce în toamna anului 2021 a procedat la încetarea contractului anterior cu Transport Public SA.
Astfel, anul acesta se împlinesc patru ani de când administrația Viziteu tot promite modernizarea transportului public și totodată patru ani de provizorat cu societatea deținută de familia Sechelariu, care înseamnă zeci de milioane de lei plătite către SC Transport Public SA. În plus, de la bugetul local sunt decontate alte sute de mii de lei pentru curse neefectuate sub formă de compensații de serviciu public.
Ședința va avea loc la Centrul de Afaceri și Expoziții, de la ora 10:00, fiind transmisă pe canalele de Facebook și Youtube ale municipalității.
veteranul a zis
Mi se pare normal ca primaria sa aiba o firma proprie de transport in comun, asa cum au toate orasele serioase din Romania. E timpul sa se corecteze magaria facuta de primarul bisnitar numit sechelariu. La fel si cu serviciul de salubrizare, la fel si cu Compania de Apa care avea la un moment dat capital privat. Capitalul privat e cu gandul doar la profit, ori interesul comunitatii este cu totul altul si anume servicii onorabile pe tarife suportabile pentru populatie.