Primăria Bacău urmează să primească fonduri europene de 77 de milioane de lei din Programul Operațional Regional Nord-Est 2021-2027 pentru lotul doi de autobuze și microbuze electrice pentru noul serviciu de transport public la nivel local și metropolitan. În cererea de finanțare depusă la ADR Nord-Est, municipalitatea și-a asumat un număr anual de 22 de milioane de călătorii, cu circa 20% mai multe decât în prezent.
Finanțarea regională va fi folosită pentru achiziționarea lotului doi din acordul cadru semnat în primăvara anului 2024, care cuprinde alte 24 de autobuze electrice BYD eBus K9UD și 5 microbuze electrice Karsan e-Jest, pe lângă cele achiziționate anul trecut prin PNRR. Contribuția proprie a municipiului Bacău este de doar 1,5 milioane lei.
Astfel, pe străzile din municipiul Bacău și în zona metropolitană, vor circula 48 de autobuze și 10 microbuze electrice, urmând a fi alimentate de 53 de stații de reîncărcare lentă și 8 stații de reîncărcare rapidă.
După ce vor fi recepționate, mijloacele de transport în comun și stațiile de reîncărcare vor fi transmise, în vederea operării, companiei sau grupului de companii care își adjudeca licitația de peste 100 de milioane de euro care va stabili operatorul serviciului de transport local pentru următorii 10 ani.
Călătoriile trebuie să aibă o creștere de peste 20%
Odată cu depunerea proiectului la ADR Nord-Est, Primăria Bacău și-a asumat ca indicator de rezultat un număr anual de 22.057.800 de utilizatori (raportat la numărul de călătorii) ai transportului public. Asta înseamnă, în medie, peste 60.000 de călătorii în fiecare zi.
În prezent, potrivit studiului de oportunitate întocmit pentru modernizarea și extinderea transportului local, cererea de transport anuală este de 18 milioane de călătorii/an, fără să crească la nivelul anului 2022 față de anul 2016. În 2023 și 2024 cifrele nu au mai fost actualizate, iar Transport Public SA nu furnizează date sau rapoarte de activitate în acest sens.
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, municipalitatea trebuie să asigure întocmai frecvența și accesibilitatea curselor așa cum și-a asumat în studiul de oportunitate votat în Consiliul Local, să ofere tarife atractive și abonamente flexibile, să modernizeze toate stațiile, să digitalizeze serviciile pentru o mai bună accesibilitate, să deruleze campanii de promovare și, cel mai probabil, va fi nevoită să implementeze benzi dedicate transportului public acolo unde este posibil, în special în preajma intersecțiilor, pentru reducerea timpilor petrecuți în trafic.
Lasă un răspuns