Primele două licitații organizate de Primăria Bacău pentru realizarea coridoarelor nemotorizate din municipiul Bacău, proiecte finanțate din bani europeni, au fost un eșec. Nicio firmă nu a participat la procedurile de achiziție, Primăria fiind nevoită acum să refacă documentațiile. La fel și în cazul proiectului privind sistemul integrat al traficului, unde licitația trebuie reluată. Toate aceste proiecte trebuie finalizate până la sfârșitul anului 2023, pentru ca municipalitatea să nu piardă finanțarea europeană, așa cum s-a întâmplat în cazul Insulei de Agrement.
Anul acesta, Primăria Bacău a scos la licitație primele două coridoare nemotorizate care leagă mai multe puncte din Bacău. Este vorba despre „Traseul tineretului” (care leagă Parcul Cancicov, printr-o pasarelă supraterană, de stadion și Universitatea Alecsandri, dar și de coridorul Centru – Gară. Însă nicio societate nu s-a prezentat la procedura de achiziție. Acum, Primăria trebuie să refacă documentațiile și să lanseze o nouă procedură, ceea ce va întârzia proiectele cu câteva luni.
În cazul proiectului privind „sistemul integrat de management al traficului pentru prioritizarea coridoarelor de transport public local și a deplasărilor cu bicicleta în municipiul Bacău”, la licitația organizată s-a prezentat o singură firmă, care a oferit însă cu 14% mai mult decât valoarea estimată de Primărie. Pentru ca această ofertă să fie acceptată, era nevoie de suplimentarea fondurilor de către Consiliul Local. Acesta s-a opus însă, viceprimarul Liviu Miroșeanu susținând că e nevoie să fie parcurși pașii legali și să se organizeze o altă licitație, cu o estimare actualizată a prețurilor. Astfel, și acest proiect, în valoare de nu mai puțin de 100 de milioane de lei, este amânat.
Creșterea prețurilor și legislația, o piedică pentru Primăria Bacău
Ciprian Piștea, managerul public al municipiului Bacău, a explicat că sunt mai multe motive pentru care licitațiile nu au avut succes.
„În contextul celor 3 crize economice, COVID, criză energetică și război, prețurile au luat-o razna. Noi am lansat două licitații, pe prețurile vechi, nu am avut participanți și clar rezultatul era actualizarea indicatorilor tehnico-economici, pe care am și început-o. Le-am aprobat deja în ședința de luna trecută a Consiliului Local, vreo 4 dintre ele (proiectele privind coridoarele nemotorizate, n.r.). Și tot în aceeași perioadă, Guvernul a mai dat o ordonanță prin care stabilește cumva metodele de ajustare, de actualizare a devizelor generale și e bulversată toată țara în momentul de față. Nu e clar cum se fac aceste ajustări. Sunt lungi dezbateri și la ministere. Noi o să lansăm procedurile cu indicatorii aprobați și o să vedem ce corecturi facem din mers, ca să nu mai pierdem timpul inutil”, a explicat Ciprian Piștea.
Lucrări de 40 de milioane de euro trebuie finalizate într-un an și jumătate
Situația pierderii finanțării a fost discutată și în Consiliul Local Bacău, mai mulți consilieri amintind de Insula de Agrement și punctând faptul că deja proiectele s-au lungit nepermis de mult. Chiar la ultima ședință, directorul ADL Bacău, Adrian Anghel, a admis că pierderea banilor este una dintre posibilități. „Da, există și această variantă”, a recunoscut acesta, la o întrebare a consilierului Eusebiu Diaconu.
Temerile consilierilor locali sunt justificate, având în vedere că nici până acum nu există licitații finalizate, iar lucrările trebuie duse la capăt într-un an și jumătate. Mai mult, este vorba despre multe lucrări, unele de anvergură, cum este Traseul Tineretului, unde se va construi o pasarelă supraterană între Parcul Cancicov și zona Universității George Bacovia.
În total sunt 6 coridoare nemotorizate ce trebuie făcute în această perioadă, plus proiectul privind sistemul integrat de trafic. Fondurile europene pentru aceste proiecte de mobilitate urbană însumează peste 40 de milioane de euro.
Bla a zis
În frunte cu primarul , restul de functionari ar trebui sa facă o oprire în primul sat din Germania , Austria ,s.a.m.d sa între la primăriile de acolo și sa ii întrebe ei cum au reușit ?!!!!
Stan a zis
Eu stiu ca tu mergi pe principiul ca a nimerit orbul Braila dar crezi ca acesta nimereste singur macar usa primariei?
De cand a venit toate au esuat mai putin lefurile lor.
Seby a zis
Chiar nu exista interes al firmelor pentru lucrari cu fonduri UE, fonduri verificate destul de riguros? Ia sa fi vazut la PNDL-uri cum se inghesuiau toti afaceristii corupti!!
Elena a zis
Habar nu ai ce vorbesti. Comentezi fara sa ai habar despre ce e vorba in propoziție. Probabil ca esti hastag votant se usere :))))))
E vina hastag incompetenților pe care i-ai votat. Oamenii nu sunt capabili de nimic, a teecut vremea prostelii pe Facebook si e greu cu munca si cu proiectele si cu atras fonduri si cu multe. V-a prostit hastagul userist Acu suferim toti
cetatean a zis
apanajul edililor falimentari,piste de biciclete si pavele….cand altceva nu poti screme si trebuie sa prezinti ceva electoratului.
personalizarea si primenirea cartierelor,interconectarea acestora cu transport functional,readucerea pe strazi si intre cetateni a institutiilor de paza si siguranta nu din birouri si de dupa geamurile fumurii ale masinilor,organizarea unui sistem de informare prin care asociatiile de locatari/proprietari sa comunice rapid si eficient cu organele locale despre diferitele probleme cotidiene…..lista e lunga.
radu a zis
Bateti campii cu gratie cu controlul de fonduri europene…
Sunt proiecte facute acum 4-5 ani de Necula pe preturi de atunci
Intre timp au crescut preturile in draci, pana la anul se dubleaza, cred…
Cine sa se bage la munca degeaba? Si de ce??!!
Pentru traseele care nu implica faimoasa traversarea Caii Marasesti( care traversare, din punctul meu de vedere, ar fi trebuit sa fie subterana pentru a se folosi diferenta de nivel naturala intre SIF si parc) sa faca Primaria cu ssmp-ul ei cu tot…
Pana la urma e de „schimbat borduri” si desenat de dungi pe asfalt…