Istoria modernă a celui mai important constructor român de automobile, Dacia, a început în 1999, odată cu achiziționarea de către Renault, contra sumei de 50 de milioane de dolari, a 51% din acțiuni. În 2000 procentul urcă la 81,4% și se lansează SupeRNova, cu motor Renault. Din anul 2003, Renault deține 99% din acțiuni. Între timp, au fost lansate Dacia Pick-up Diesel, a fost îmbunătățit aspectul Daciei SupeRNova, a urmat Solenza și, în toamnă, la SIAB, noua gamă Solenza. Renault vrea însă ca Dacia să cucerească lumea, prin viitorul său model ieftin și robust, cunoscut încă sub numele de cod „X90”. Strategia Dacia este să să își reînnoiască complet gama pînă în 2006-2008 și de a atinge garanția nivelului „francez” de calitate. Arma uzinei piteștene va fi X90, cunoscut și ca „automobilul de 5.000 de euro”. X90 va avea un aspect modern, convențional, care țintește clientela din țările în care deținerea unui automobil este încă o excepție, mai degrabă decît o regulă.
Designul cel mai reușit de pînă acum
Designul lui X90 este unul reușit, ceea ce face din mașină cel mai frumos autotusim produs pînă acum de Dacia. Caroseria clasică, în trei volume, are o linie destul de simplă, neavangardistă, cu o aparență solidă, flancuri înalte și geamuri laterale relativ simetrice. Parbrizul este înclinat, fața plonjată, portbagajul scurt și înalt, geamul ușii spate fiind dintr-o bucată. Aspectul este, de fapt, rezultatul sondajelor făcute de producător pentru identificarea nevoilor și cerințelor publicului românesc. Există, cel puțin vizual, suficiente asemănări cu Solenza, care vizează în special partea frontală. Masca este totuși mult mai bine personalizată, cu „V”-ul mult accentuat și noua siglă Dacia mărită. Desenul ușor agresiv al farurilor și cel al parașocurilor sînt idei dezvoltate tot pe baza Solenzei, dar au o cu totul altă formă. Designul general este la nivelul anilor ‘90, existînd și părți negative. Roțile (cu pneuri 165 R14) par subdimensionate, datorită masivității caroseriei, farurile par a avea geam striat și nu clar, iar semnalizatoarele sînt în blocuri separate, ceea ce este o soluție învechită.
Ce ascunde caroseria
X90 are la bază platforma „B” a grupului Renault Nissan, folosită de Nissan Micra și de viitorul Renault Clio, dar într-o versiune modificată. Configurația suspensiei este McPherson pe față și punte semirigidă în spate. Deși platforma „B” este destinată automobilelor de clasă mică, X90 va măsura, în versiunea cu trei volume, 4,25 metri, ceea ce îl plasează peste Solenza, Clio Symbol sau Megane hatch-back, dar sub Megane Sedan. Respectînd necesitățile, înălțimea depășește sensibil media clasei (circa 1,5 m), ceea ce presupune un spațiu interior remarcabil (mult peste Solenza sau Clio). Un alt amănunt important este capacitatea portbagajului, de 480 de litri, volum în mod normal caracteristic claselor superioare. La lansare va fi disponibilă o singură variantă de motorizare, de 1,4 l (1.390 cmc) și 85 CP. Astfel echipat, X90 va putea atinge 175 km/h și va consuma 8,7 l/100 km în regim urban și 6,5 l/100 km interurban. La vîrful gamei se va plasa, ulterior, o motorizare de 1,6 litri, care, cel mai probabil, va depăși bariera celor 100 CP. Un diesel de 1,5 litri va completa oferta, dar nu mai devreme de un an de la data lansării. Garda la sol este, de asemenea, mult peste medie, favorizînd comportamentul in condiții grele. Deocamdată există două versiuni mai bine echipate, cu prețul în jurul a 5.700 și 7.000 euro. Automobilul promis de francezi, „de 5.000 de euro” va apărea doar în 2005. Lista opțiunilor va include, pentru prima dată la Dacia, airbag pentru pasager și ABS. Multe dintre dotări, inclusiv servodirecția, nu vor exista în cazul modelului de 5.000 de euro. Ca versiuni ulterioare de caroserie, Renault a anunțat inițial un break și un pick-up. Va urma un model familial, gen Renault Scenic, și o utilitară, break-ul nefiind decis încă.
Lasă un răspuns