• consilierii stabiliseră ca prețul de pornire la licitația de vînzare a societății să fie de 40 de miliarde de lei • cifra a fost mărită ieri la 45 de miliarde de lei • „Practic nu luăm nici un leu”, a opinat vicepreședintele Ioan Chiriac, după ce s-a aflat că datoriile către firmă sînt de 35 de miliarde de lei • președintele Neculai Lupu va rămîne fără limuzina Peugeot 607 pe care o are în folosință • mașina aparține firmei de drumuri, dar este folosită numai la transportul președintelui CJ
De aproape un an, Consiliul Județean (CJ) Bacău a decis să-și privatizeze singura firmă pe care o patronează, SC Drumuri SA Bacău. Aleșii județului au dezbătut și, uneori, aprobat cîteva hotărîri în care ba se decidea vînzarea, ba se aproba angajarea unui evaluator al firmei sau se stabilea prețul de pornire al licitației de vînzare. La toate ședințele de Consiliu, au existat voci ale unor consilieri care s-au împotrivit categoric prețului de vînzare, dar și ideii de privatizare. În cele din urmă, în urma raportului evaluatorului, s-a decis ca prețul de pornire al licitației să fie de circa 40 de miliarde de lei. S-a instituit chiar o comisie specială, formată din consilieri ai puterii și din opoziție, care să se ocupe de detaliile privatizării. Propunerile de privatizare, inclusiv prețul de ofertă au fost votate de CJ în luna august 2003. Menționăm că cifra de afaceri anuală a firmei de drumuri este de aproximativ 400 de miliarde de lei.
Dai pe mere ce iei pe pere
Discuții aprinse s-au purtat în mai multe ședințe privind prețul de pornire la licitație, care a fost în cele din urmă bătut în cuie la aproximativ 40 de miliarde de lei. În ședința de ieri a Consiliului, conducerea instituției a venit în fața aleșilor cu o nouă propunere de preț de pornire, de 45,6 miliarde de lei. „Între timp, datele s-au mai schimbat”, a motivat Traian Milon, secretarul general al județului. O altă explicație, menționată în proiectul unei noi hotărîri, este că „prețul nu poate fi coborît de Comisia de licitație sub valoarea activului net contabil, respectiv 33,05 miliarde de lei”.
În plenul ședinței CL, consilierul Miluță Bortă a propus ca la licitația de vînzare a SC Drumuri SA prețul să nu poată „coborî mai jos” de 45 de miliarde de lei. „Și așa, 45 de miliarde de lei este o sumă infimă. Societatea de Drumuri este performantă, aduce beneficii. Ce mai poți construi azi cu 45 de miliarde de lei. Ne luăm o grea responsabilitate față de populația județului. Vindem acum o activitate pentru care CJ va plăti sume tot mai mari”, a afirmat Bortă. În replică, Neculai Lupu, președintele Consiliului, i-a amintit lui Bortă că „noi am hotărît în ședința anterioară ca 33 de miliarde de lei să fie un polafon minim sub care nu se poate vinde societatea”.
Problema sumei de vînzare a firmei de drumuri a mai fost readusă în discuție imediat, dar din alte puncte de vedere. Răducan Ion, președintele comisiei de Servicii publice, comerț, turism și probleme de privatizare, a cerut să fie menționat în contractul de privatizare că jumătate din dividendele pe anul 2003 rămîn la vînzător, adică la CJ. „Dividendele pe acest an ar putea ajunge la 20 de miliarde de lei”, a estimat Ion, care a cerut ca această chestiune să fie bine formulată în contract, deoarece „din dividende s-ar putea să nu mai rămînă nimic, pentru că, a doua zi după licitație, cumpărătorul poate investi banii în dezvoltarea firmei și CJ nu ar mai încasa nimic”. Consilierul județean Constantin Drăgănuță a mai venit cu o propunere, aceea ca, prin același contract de vînzare a acțiunilor la SC Drumuri SA, să se anuleze datoriile pe care CJ le are către firma de drumuri. Abia atunci aleșii județului au aflat că, de fapt, CJ nu ar fi urmat să încaseze mare lucru pe firma pe care a scos-o la vînzare, deoarece datoriile Consiliului către firma de drumuri sînt în acest moment de circa un milion de dolari, adică exact suma minimă cu care se poate face tranzacția. „Cam cît luăm pe societate avem de dat ca datorii. Practic, nu luăm nici un leu”, a afirmat Ioan Chiriac, vicepreședinte al CJ. Solicitat de consilieri, Ștefan Șerbu, directorul SC Drumuri SA, a confirmat că, într-adevăr, datoriile Consiliului către societatea pe care o conduce sînt de 34 de miliarde de lei. Constantin Drăgănuță a venit cu propunerea ca la prețul de pornire la licitație de 45 de miliarde de lei să se adauge și cele 34 de miliarde de lei datorie, încît după reglarea conturilor CJ să încaseze cu adevărat cele 45 de miliarde de lei sau cît se va stabili la licitație. Propunerea a fost susținută și de alți consilieri, așa încît s-a votat ca prețul de pornire să conțină cele 45 de miliarde stabilite inițial, plus contravaloarea datoriilor, 34 de miliarde de lei, plus partea de dividende ce i se cuvine CJ în calitate de proprietar al societății.
După îndelungi discuții, consilierii județeni au stabilit ca, prin contractul de vînzare-cumpărare a acțiunilor la SC Drumuri SA, noul proprietar să nu aibă dreptul ca, timp de cinci ani, să schimbe obiectul de activitate al firmei, timp de un an să nu poată concedia mai mult de jumătate dintre cei aproximativ 300 de salariați. De asemenea, ziua licitației a fost stabilită pentru 28 noiembrie 2003.
Neculai Lupu rămîne fără limuzină
Ca o curiozitate, chiar președintele Neculai Lupu are ceva de pierdut din vînzarea acțiunilor la firma de drumuri. Asta, pentru că SC Drumuri SA se vinde cu toate bunurile deținute. Adică, noul proprietar preia și contractele pe care le are în derulare societatea la data vînzării. Printre bunurile care nu vor mai fi în ograda CJ se află și limuzina Peugeot 607, ce este acum achitată în regim de leasing de SC Drumuri SA. Noul proprietar va prelua și acest autoturism de lux cu care este plimbat în interes de serviciu președintele Lupu. Prețul de catalog al unei astfel de mașini este, în medie, de aproximativ 30.000 de euro. Întrebat dacă ratele de leasing ale mașinii date președintelui CJ în folosință sînt o problemă, Ștefan Șerbu, directorul SC Drumuri SA, ne-a declarat că „nu sînt povară”. După vînzare, pentru transportul președintelui Lupu va trebui să fie găsite soluții în parcul de mașini propriu al CJ, unde se află și un Nissan 4×4. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns