Privatizarea Petrom ar putea avea drept efect liberalizarea pieței carburtanților, care va însemna, implicit, o majorare de prețuri, urmată de scumpiri în lanț. Statul român a vîndut SNP Petrom către firma austriacă OMV, la prețul de 800 de milioane de euro, pentru pachetul de 31% dintre acțiuni. OMV ar urma să mai acopere prin investiiții diferența de 200 de milioane de dolari, care să îi permită să dețină 51% din pachetul Petrom. Corneliu Iacobov, fostul patron al rafinăriilor din Dărmănești și Onești, consideră că prețul pe care OMV îl plătește la privatizarea Petrom este bun pentru statul român. „Prețul este corect pe piață, avînd în vedere problemele de la Petrom. SNP Petrom este o bijuterie doar pe dinafară, realitatea din interior este cu totul alta și sînt convins că OMV știe ce a preluat. Consider că le va trebui cel puțin zece ani să pună lucrurile la punct”, ne-a declarat Corneliu iacobov. El spune că Petrom, chiar dacă a funcționat ca un sistem integrat, cu extracție de țiței, prelucrare prin rafinării și distribuție prin propria rețea, tot a avut pierderi și datorii la bugetul de stat, care total;izează aproximativ 200 de milioane de dolari.
„Probleme există la Petrom pe toate lanțurile: la extracție, costurile sînt mari, pentru că echipamentele sînt învechite. În plus, Petrom are probleme mari, zeci de procese legate de terenuri. Și rafinarea merge pe pierdere, pentru că Arpechim nu este retehnologizată, iar la Brazi s-au făcut investiții, dar nu suficiente. Oricum, chiar dacă se vor șterge datoriile, noul proprietar tot va rămîne cu plata TVA, care este în jur de 400 de milioane de euro”, spune Iacobov. Controversatul om de afaceri a justificat mereu falimentul rafinăriei Dărmănești și situația financiară dezastruoasă de la Rafo prin faptul că SNP Petrom a practicat un preț social al benzinei și motorinei la pompă, iar concurența a fost nevoită mereu să țină prețurile la fel de scăzute. Corneliu Iacobov a spus că, în timp ce prețul țițeiului extras de Petrom nu a depășit 65 de dolari pe tonă, restul rafinorilor din România s-au aprovizionat de pe piața liberă, de unde au achiziționat petrol cu 240-270 de dolari tona, dar au fost mereu nevoiți să își comercializeze produsele, la prețul mic practicat de Petrom, înregistrînmd pierderi. „Odată cu privatizarea Petrom, se va produce, cel mai probabil, o liberalizare a pieței românești a produselor petroliere. Și atunci vor rezista cei care au tehnologie modernă și care au înțeles că o rafinărie devină rentabilă dacă lucrează împreună cu o platformă petrochimică, unde se prelucreaă derivații, așa cum este cazul Rafo și Carom”, consideră Iacobov. Liberalizarea prețului la pompă ar putea avea efecte în plan social: scumpirea carburanților va atrage după sine majorări, în lanț, la toate mărfurile și serviciile. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns