Între probele care au stîrnit indignarea profesorilor de specialitate se numără și proba de limbi moderne. Toți absolvenții învățămîntului liceal vor alege pentru examenul de bacalaureat una dintre limbile moderne studiate, la examenul oral, ca probă obligatorie (proba b). De asemenea, pot alege o limbă modernă dintre cele studiate, pentru examenul scris, ca probă opțională (proba e sau f). Baremurile de corectare sînt considerate a fi în favoarea candidatului, după cum se subliniază în Programa de Bac, prin măsurarea elementelor pozitive din răspunsul candidatului. Cu alte cuvinte, nu aveți nici o grijă că toate sînt bune și frumoase și în folosul vostru, mai puțin poate programa, care se dorește una comună tuturor profilurilor și filierelor, dar care nu conține nimic concret.
Pentru proba orală, de exemplu, candidatul trebuie să dovedească capacitatea de a citi și a înțelege un text necunoscut, să exprime idei și judecăți de valoare personale pornind de la un text dat, să demonstreze că știe și poate să folosească adecvat și corect competențele lingvistice și să realizeze un discurs oral. După cum se poate observa și după cum chiar și mai marii din minister susțin, „programa este în linii generale”, așa că învățați fraților, dacă știți ce să învățați! Și dacă pentru proba orală schimbările nu au marcat foarte puternic profesorii, la proba scrisă se pare că majoritatea dascălilor par să fie împotriva noului sistem de evaluare. Potrivit ultimelor indicații primite, probele de limbi moderne sînt tot de tip grilă, ca la majoritatea celorlalte obiecte. În mod normal, la momentul actual ar fi trebuit să se cunoască modelul de grilă după care se va da examen. Așa cum era de așteptat însă, „nici măcar cei din minister nu știu să facă aceste grile”, susțin profesorii. Mi se pare firesc în condițiile date să ne întrebăm unde au avut loc totuși discuțiile care au dus la adoptarea noilor măsuri. Dacă au fost la colțul străzii, nu e de mirare că nimeni nu știe nimic precis. Probabil așa se explică și faptul că cei în măsură nu au catadicsit nici măcar să trimită indicații scrise cu privire la acest examen, care, de altfel, este un examen național și privește o întreagă generație de elevi. Să nu ne facem însă prea mari iluzii că se va ajunge curînd la normalitate; din cîte se pare, vor mai mutila două, trei generații pînă se vor trezi la realitate. (Roxana POPA)
Lasă un răspuns