Febra petrecerilor de la sfîrșit de an impune o atenție deosebită nu numai pentru toaletă, ci și pentru produsele cosmetice, menite să ne înfrumusețeze. Indiferent că sînt cumpărate chiar de doamne sau că sînt primite cadou, acestea pot produce reale neplăceri persoanelor care le folosesc. Chiar și numai pentru că sîntem alergici la un anumit ingredient din compoziția respectivului produs, pentru că nu este respectată rețeta pentru care au primit aprobare producătorii sau pentru că sînt contrafăcute. La ora actuală, în România sînt puține instituții care pot certifica din punct de vedere al autenticității produsele cosmetice. „Motivul este destul de simplu: nu avem termeni de comparație, adică produsul original după care să facem verificările de rigoare. Degeaba vine cineva la mine cu un parfum Chanel 5, să spunem, pentru că eu îi fac toate verificările de rigoare în privința respectării compoziției. Însă atîta timp cît nu am la îndemînă un produs original, eu nu pot certifica autenticitatea acestuia. Pot doar să certific sau să infirm dacă este respectată compoziția declarată pe etichete și pe documentația aprobată de Minisiterul Sănătății”, ne-a explicat Sorin Elisei, inspectorul șef al OJPC Bacău. Reglementările în vigoare prevăd că în scopul exercitării controlului de către autoritățile competente, producătorul, reprezentantul său autorizat, beneficiarul fabricării produsului cosmetic sau persoana responsabilă pentru punerea pe piață a unui produs cosmetic importat trebuie să dețină la adresa specificată pe etichetă următoarele date:
a) compoziția calitativă și cantitativă a produsului, informațiile privind compoziția parfumantă; parfumurile sînt limitate la numele și la numărul de cod ale compoziției, precum și la identitatea furnizorului;
b) detaliile fizico-chimice și microbiologice pentru materiile prime și produsul finit;
c) metoda de fabricare;
d) numele persoanei responsabile cu fabricarea sau importul unui produs cosmetic; aceasta trebuie să aibă o pregătire adecvată sau experiență în domeniu;
e) evaluarea riscului pentru sănătatea umană al produsului cosmetic, care se face pe baza profilului toxicologic general al ingredientelor folosite și/sau prin evaluarea într-un laborator;
f) denumirea și adresa laboratorului și/sau a persoanelor responsabile de evaluarea produsului cosmetic din punct de vedere al securității pentru sănătatea umană; persoanele responsabile de evaluare trebuie sa aibă studii superioare de specialitate în farmacie, toxicologie, medicină, chimie, biologie sau o disciplină similară;
g) datele existente cu privire la efectele nedorite pentru sănătatea umană, provocate de produsele cosmetice ca urmare a utilizării;
h) dovada privind efectul declarat al produsului cosmetic, în cazul în care natura acestuia o justifică. Toate aceste date care trebuie înscrise pe eticheta produsului pe care doriți să-l achiziționați sînt utile nu numai organelor de control, ci și cumpărătorilor, care înainte de a merge să facă reclamații privind un produs au obligația să se asigure că ceea ce au achiziționat corespunde cerințelor lor. Inspectorii OJPC au efectuat cîteva controale pe această temă și principalele nereguli pe care le-au găsit se referă la etichetarea greșită. „Lipsea numele producătorului sau importatorului sau țara de provenineță. Nu exista traducerea în limba română. Este foarte important să existe o traducere românească, deoarece se poate preveni în acest fel riscul unei crize alergice la un anumit ingredient”, a adăugat Sorin Elisei. Nerespectarea acestor prevederi se pedepsește cu amenzi cuprinse între 20 și 30 de milioane de lei. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns