• în timp ce la unele discipline au fost și cîte nouă concurenți pentru un post titularizabil, la altele profesorii au avut de ales între două sau trei catedre vacante • față de anul trecut, cînd testele grilă au atras peste 2.000 de candidați, în acest an băncile de examene au fost ocupate doar de aproape 1.200 de profesori
Educația fizică, învățători, matematică, fizică, educatoare au fost disciplinele la care în acest an s-a înregistrat cea mai puternică bătaie pentru un loc titularizabil în învățămînt. De departe cea mai aprigă dispută s-a dat între cei 77 de concurenți înscriși pentru proba la sport, ei avînd la dispoziție doar opt locuri titularizabile în învățămînt. Pentru catedrele de educație fizică s-a înregistat o concurență de 9,62 candidați/ loc, urmată de concurența de învățători, care, în acest an, au bătut și recordul de candidați înscriși la o singură disciplină: 484. Cei care formează elevii în clasele primare au putut opta pentru 151 de locuri, dintre care 59 tutularizabile, concurența fiind de 8,2 candidați pe loc. În topul celor mai solicitate discipline urmează, la o distanță destul de mare față de primele două, profesorii de matematică și cei de fizică, unde pentru o catedră titularizabilă au concurat mai bine de 5,5 dascăli. Urmează istoria, cu 3,25 concurenți pentru un post titularizabil, educatoarele – 3.06 candidați/ loc și geografia, unde s-au înregistrat mai mult de doi concurenți pentru un post sigur în învățămînt. Tinerii profesori încă mai vin spre învățămînt, chiar dacă salariile din acest domeniu de activitate sînt extrem de mici, dar numărul lor este în scădere. „Am venit la concurs pentru că deocamdată nu am altă alternativă de angajare. Dar nu am de gînd să stau prea mult la catedră, că banii sînt extrem de puțini. Poate plec în străinătate, altceva nu văd ce aș putea face”, ne-a declarat, după concurs, un tînăr absolvent al Liceului Pedagogic, care concurase pentru un post de învățător.
Există și discipline la care concurenții nu s-au îngrămădit deloc să ocupe o catedră. Disciplinele care duc lipsă de dascăli sînt cele filologice: română, limba engleză și limba franceză. Cei 88 de candidați de la limba și literatura română au avut de optat pentru 177 de locuri, dintre care 118 tutilarizabile. Acest lucru înseamnă că fiecare concurent a putut să-și aleagă locul de muncă dintre două catedre vacante. Același lucru s-a întîmplat la Engleză, unde au fost 103 posturi (72 titularizabile) și doar 80 de candidați, iar la Franceză au fost 34 de concurenți pe 109 catedre vacante, dintre care 62 titularizabile.
În acest an, cei 1.493 de candidați înscriși, dintre care au ajuns în sălile de evaluare doar 1.186, au putut opta între 1.447 de posturi, dintre care 646 titularizabile. Comparativ cu anul trecut, cînd au fost peste 2.000 de concurenți și circa 1.200 de posturi, în acest an vor rămîne libere după prima repartizare computerizată a dascălilor peste 260 de locuri. Potrivit reprezentanților ISJ Bacău, participarea destul de slabă a concurenților față de anul anterior s-ar datora faptului să s-a revenit la testarea clasică, la care doar concurenții care s-au pregătit au șanse reale de reușită. Anul trecut, loteria testelor grilă a astras foarte mulți candidați, mulți dintre ei veniți mai mult la noroc. Un alt factor care a controbuit la scăderea procentajului de participare la concurs ar fi că anul acest dascălii suplinitori au putut opta pentru continuitate, variantă pe care au agreat-o foarte mulți dintre ei. Rezultatele finale vor fi afișate pe data de 22 iulie, iar depunerea opțiunilor pentru candidații care au obținut cel puțin nota 7,00 e programată între 23 și 25 iulie. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns