• educația copiilor noștri este realizată pe profesori care nu reușesc să ia nici măcar note de trecere la un examen important din viața lor • aproape 60 la sută dintre candidați au luat note mai mici de șapte, dar cu toate acestea vor la catedră în anii care urmează • inclusiv profesorii experimentați sînt considerați de șefii învățămîntului „prăfuiți” și rămași în urmă din punct de vedere științific, dar nimeni nu-i poate da afară de vreme ce au devenit titulari sau chiar suplinitori
Dezastru în învățămîntul băcăuan: aproximativ 300 de cadre didactice din județul Bacău care au participat la concursul de ocupare a posturilor vacante nu ar mai trebui să ajungă niciodată la catedră. Și asta dacă avem în vedere faptul că la concursul pe care l-au susținut au obținut note sub cinci, iar ministrul învățămîntului declara după evaluarea de anul trecut că cei care nu au luat nici măcar note de trecere nu ar mai trebui primiți în învățămînt. Afirmație care nu va putea fi pusă, însă, niciodată în practică, pentru că inclusiv învățămîntul băcăuan trece printr-o perioadă de criză în ce privește personalul specializat. „La ora actuală nu ne putem permite să refuzăm dascăli, pentru că și așa numărul celor care vin spre acest domeniu de activitate este foarte mic. Din cauză că salariile sînt extrem de mici și există o instabilitate în ce privește salarizarea, în învățămînt nu se mai face o selecție foarte riguroasă, cum se întîmpla pe vremuri, cînd pentru un post concurau foarte mulți candidați”, explică Ghiorghi Iorga, inspectorul școlar general al ISJ Bacău.
La concursul de titularizare/suplinire desfășurat joia trecută au participat 1.134 de concurenți, cu aproximativ 300 mai puțini decît se înscriseseră pentru a susține evaluarea. Din cauză că în acest an s-a revenit la testarea clasică, iar subiectele grilă au dispărut cu totul, prestația candidaților a fost foarte slabă comparativ cu anul anterior, cînd s-au luat note destul de mari, pentru că unii pur și simplu au nimerit varianta corectă. Doar 498 de candidați, adică aproape 43 la sută din totalul celor prezenți, au reușit să ia note peste șapte și au șanse să obțină un post de titular în învățămîntul băcăuan, urmînd să concureze pe 646 de posturi.
Cele mai dezastruoase prestații le-au avut maiștrii instructori, care doar într-o proporție foarte mică au trecut examenul, dar și profesorii de fizică, engleză, franceză, educatoarele sau profesorii de matematică. În afara celor aproape 500 de profesori care au luat note de trecere și se pot titulariza, în învățămînt mai sînt alți circa 330 de candidați pentru care examenul din acest an a fost o reușită, dar nu tocmai onorabilă. Și asta pentru că aceștia au luat note între 5 și 6,99, note care le dau dreptul să spere la un post de suplinitor calificat în învățămînt.
Interesant este că din cei peste 1.130 de concurenți care au dat examen, doar unul singur a reușit să ia nota maximă, zece. Este vorba de Moșneagu Maria Carmen, candidată care a concurat la o disciplină la care foarte puțini se așteptau să se ia notă maximă: educație fizică. La polul opus s-au situat circa 15 profesori care au dat tezele goale-goluțe și au fost notați cu 1, în ciuda faptului că unii dintre ei predau sau speră să ajungă în fața elevilor și să formeze caractere.
Rezultalele din acest an dau de gîndit șefilor învățămîntului băcăuan, care sînt de părere cu prestația candidaților lasă foarte mult de dorit. „Debutanții au avut mari probleme, mai ales la partea de metodică, pentru că le lipsește experiența de predare la catedră. Și profesorii experimentați au avut mari probleme la concurs, pentru că deși au experiență metodică, sînt «prăfuiți» pe partea științifică. Nu sînt la curent cu ceea ce înseamnă modalitatea nouă de predare, pentru că subiectele presupun și un limbaj nou de abordare. Sînt unii dascăli care au rămas la nivelul cunoștințelor acumulate în facultate sau la nivelul manualelor. Este foarte puțin, pentru că un profesor ar trebui să știe mult mai mult. Dar, oricum, profesorii, fie ei și de trei sau patru, sînt preferați suplinitorilor nedcalificați”, mai spune „generalul” Ghiorghi Iorga. Candidații care se consideră nedreptățiți de notele acordate pot depune contestații la sediul ISJ, iar cei pentru care notele peste șapte vor rămîne definitive vor începe în zilele următoare să completeze fișele cu opțiuni pentru posturi. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns