• Județeana Bacău a PSD a cheltuit aproape 2,5 miliarde de lei pentru a face publicitate candidaților săi în campania electorală • raportările mandatarilor financiari nu prea bat cu estimările făcute de Pro Democrația
Camera de Conturi Bacău de pe lîngă Curtea de Conturi a României a întocmit un raport privind sumele cheltuite de partidele politice pentru promovarea imaginii candidaților lor la alegerile locale din luna iunie. Raportul a avut la bază datele înaintate de mandatarii financiari ai grupărilor politice la finalul campaniei electorale. Conform legii, mandatarii financiari care au fost desemnați de partidele politice trebuiau să înainteze Curții de Conturi un raport detaliat privind veniturile și cheltuielile făcute în perioada campanie electorale. Gheorghe Neicuțescu, directorul Camerei de Conturi Bacău de pe lîngă Curtea de Conturi, spune că, din analiza rapoartelor înaintate de mandatarii financiari reiese că Partidul Social Democrat este gruparea politică ce a cheltuit cei mai mulți bani în campania electorală, comparativ cu alte formațiuni politice care au prezentat candidați la alegerile din luna iunie. Astfel, veniturile însumate primite în această perioadă de filialele locale ale PSD din județ au fost de aproximativ 2,5 miliarde de lei. Suma reprezintă cam jumătate din totalul sumelor raportate de cele 20 de formațiuni politice care au avut candidați la alegerile locale. Din raportul înaintat de mandatarii financiari ai acestei grupări politice reiese că, după ce s-au achitat toate serviciile legate de promovarea electorală a propriilor candidați la Consiliul Județean, primării și consilii locale, în pușculița județenei Bacău a PSD au mai rămas numai patru milioane de lei.
Ceva mai bine de jumătate de miliard de lei au fost obținute de Partidul Umanist în această campanie electorală din cotizații sau alte donații ale membrilor și simpatizanților acestei formațiuni. Din cei 557 de milioane de lei declarați drept venituri, 485 de milioane de lei au fost cheltuiți pentru promovarea candidaților umaniști la aceste alegeri locale. O sumă relativ apropiată ca valoare a fost obținută drept venituri în perioada electorală și de județeana Bacău a Partidului Național Liberal. Din veniturile care s-au ridicat la 403 milioane de lei, liberalii băcăuani au cheltuit în campanie fix 403 miliarde de lei. Ceva mai bine de o sută de miliarde de lei, mai exact 132 de miliarde de lei, au fost obținute drept venituri și de județeana Bacău a Partidului România Mare. După ce s-au achitat cheltuielile de campanie, în pușculița partidului au rămas opt milioane de lei.
Cei mai economi s-au dovedit a fi reprezentanții Partidul Muncitoresc, care au declarat că nu au cheltuit nici un leu în campanie electorală.
Raportările mandatarilor nu prea bat cu estimările făcute de Pro Democrația
Interesant este că raportările făcute de mandatarii financiari nu prea bat cu estimările făcute aproape de încheierea campaniei electorale de Asociația Pro Democrația (APD). La începutul lunii iunie, APD a realizat un studiu legat de cheltuielile partidelor politice și candidaților în campania electorală, care a fost efectuat în șapte din cele mai mari orașe ale țării, printre care s-a aflat și Bacăul. APD a ajuns atunci la concluzia că, numai în municipiul Bacău, partidul de guvernămînt a cheltuit, pînă la începutul lunii iunie, un miliard de lei pentru promovarea electorală a propriilor candidați la primărie și Consiliul Local. În municipiul Bacău au avut loc, însă, două tururi de scrutin. Asta înseamnă că, pe lîngă miliardul de lei estimat de APD, se mai adaugă și cheltuielile, destul de semnificative, făcute în cele două săptămîni cuprinse între cele două tururi de scrutin. Or, PSD a avut candidați în toate cele peste 80 de localități ale județului, iar fiecare dintre ei a cheltuit cîte ceva în această campanie electorală.
Și în ceea ce privește celelalte partide, estimările făcute de APD sînt ceva mai mari decît raportările făcute de mandatarii formațiunilor politice. Potivit estimărilor APD, PNL a cheltuit, pînă la începutul lunii iunie, pentru promovarea propriilor candidați 22.461 de dolari, adică aproape 750 de milioane de lei, iar PD a cheltuit ceva mai bine de 17.000 de dolari, adică aproximativ 560 de milioane de lei.
Gheorghe Neicuțescu, directorul Camerei de Conturi Bacău de pe
lîngă Curtea de Conturi, spune că în primele două luni ale anului viitor se vor face verificări de fond la partidele politice pentru a constata, pe baza documentelor justificative, corectitudinea declarațiilor făcute în aceste zile de mandatarii financiari. (Elena SOLOMON)
Lasă un răspuns