Grija declarată pentru bugetul statului a adunat la un loc Direcția Vămilor, Poliția de Frontieră, JTI (un mare producător de țigarete) și trei agenții de PR, publicitate și comunicare. La Vama Sculeni, ici-colea, unde s-a lansat o campanie de combatere a contrabandei cu țigarete „cu captură autentică și demonstrație de câini”.
Spectaculos? Mda, dacă n-ar fi de fapt o mostră de maxim tupeu din partea comercianților de țigarete. În primul rând, nu știm dacă lulelele cu tutun sunt sau nu contrafăcute. Dacă nu-s, atunci sunt fabricate tot de ei, în Moldova sau Ucraina. Dacă sunt, lacrimile pentru bănuțul public sunt de crocodil, nu asta-i doare pe miliardarii fumigeni. Cu ani în urmă, când guvernul a introdus acciza pe tutun, îngrijorații de azi ce-au făcut? Au micșorat prețul țigaretelor, consecința directă fiind micșorarea veniturilor reale ale statului.
De câțiva ani, se introduc restricții tot mai drastice pentru publicitatea produselor din tutun. Mai întâi, a fost supraimpozitată, apoi interzisă total. Vremurile postrevoluționare, când pauzele de publicitate la tv erau umplute de caii și călăreții Marlboro ori de „Kent. Good taste-good style” au apus. Pe pachetele de țigări au apărut poze cu tumori canceroase și avertismente antifumat. Nici pe print nu mai au ce căuta, ce să facă, să tragă obloanele? Neah!
Producătorii de tutun au inventat o campanie „împotriva contrabandei”, prin care urmăresc de fapt să-și crească profiturile, nu-i roade pe ei grija de încasările la bugetul statului. În România, nu s-au confruntat cu procese din partea celor care s-au îmbolnăvit de cancer de la fumat, dar nu-i timpul pierdut, deși mă îndoiesc că sentințele ar fi de partea victimelor. La urma urmei, nu le-a băgat nimeni pe gât fumul, singuri și-au aprins țigările, deși au fost mai întâi intoxicați cu reclame. Acum, vedem ipocrizia cu „nu cumpărați de contrabandă, luați țigări timbrate”, cum se traduce campania perversă, prin care oamennilor li se inoculează ideea „țigări cinstite = țigări bune”.
Între vânzările de țigarete, legale ori nu, și cazurile de cancer există o corelație directă, chiar dacă se vede în ani. Efectele fumului de azi apar peste timp, o spun studiile de specialitate. Goana după bani a producătorilor e de înțeles, dar e condamnabilă susținerea pe care o primesc de la instituțiile statului care li se asociază. O campanie corectă ar fi „Nu fuma, că ai mari șanse să faci cancer!” sau, cu participarea pompierilor, „Nu fuma, că-ți arde casa!” În ambele situații, nu mai contează că-s de contrabandă sau accizate, efectele sunt mai importante.
La cât îi duce mintea pe reprezentanții statului, mă aștept să apară în conferințe de presă cu sloganul „The best tobacco money can buy”, cu gândul că se accizează ceva.
Mă puteți citi și pe blog.
Lasă un răspuns