Un raport al Inspectoratului Scolar Judetean Bacau releva, pe linga reusite, si punctele nevralgice ale invatamintului bacauan. Datele oferite de institutia bacauana au fost culese pe durata anului 2007 – 2008 in inspectiile tematice realizate la 466 de unitati scolare din judetul Bacau, dintre care 117 din mediul rural.
Bulina neagra pentru directori
Inspectiile generale au scos la iveala, potrivit acestui raport, ca in unele scoli din judetul Bacau unii directori nu isi asuma responsabilitatea pentru rezolvarea problemelor majore ale scolii, dau dovada de lipsa de transparenta in comunicarea unor decizii, nu au cunostinte economic – financiare corespunzatoare si nu sint preocupati sa-si motiveze personalul didactic pentru o activitate educativa de calitate. „Activitatea manageriala este defectuoasa la unele unitati din mediul urban si rural, mai ales in rezolvarea conflictelor. Activitatea de conducere nu se bazeaza decit partial pe legislatia in vigoare”, au enumerat inspectorii in raport.
Optionalul, o optiune a profesorului, nu a elevului
Documentul arata ca in mai multe scoli cursurile optionale din orarul unor clase nu reflecta corespunzator optiunile elevilor, parintilor si profesorilor, ci sint in general elaborate in functie de necesitatea completarii unor catedre, iar la Colegiul „Henri Coanda” si la Grupul Scolar „Al.Vlahuta” Podu Turcului planificarile calendaristice sint intocmite formal. Printre punctele slabe relevate pe durata inspectiei se mai numara dezinteresul unor cadre didactice pentru tratarea diferentiata si utilizarea metodelor si strategiilor didactice centrate pe elev (Scoala „Ghita Mocanu” Onesti), refuzul inlocuirii spiritului autoritar cu cel de parteneriat in relatiile cu elevii, lipsa unei atentii sporite fata de elevii cu nevoi speciale (fizica, biologie, limba româna; Scoala „Ion Luca”). Raportul mai arata ca mijloacele din scoli sint invechite si nu vin in sprijinul elevilor (Gr. Sc. „Gh. Asachi” Onesti) sau ca se pune un mai mare accent pe latura informativa si mai putin pe cea formativa. In anul scolar trecut, in unitatile de invatamint din judet 294 de posturi didactice au fost ocupate cu profesori pensionari, iar 382 au fost distribuite la plata cu ora. Din anul scolar 2007 – 2008 au plecat sa studieze in stranatate 503 elevi si s-au inscris 149 elevi de origine româna din Republica Moldova, dintre care, 141, ca bursieri ai statului român. raportul contine si masuri teoretice pentru rezolvarea punctelor slabe descoperite in sistem.
Mihai Viteazu a zis
Sistemul de educatie ar trebui sa fie axat pe formarea abilitatilor de comunicare, intelegere a realitatilor ..
Invatamantul nu este la ora actuala decat un sistem in care elevii nu sunt invatati sa gandeasca ci sunt obligati sa memoreze un volum foarte mare de informatii care in mare majoritate nu folosesc la nimic si, dupa ce termina studiile, chiar liceale, sunt handicapati sociali.
Cei care au norocul sa aiba acasa parinti care au grija de viitorul copiilor, lucrurile stau altfel.
In ce priveste veniturile profesorilor- lucrurile nu sunt asa cum se spune.