Conducerea PSD Bacău a reacționat, sâmbătă, după anunțul că firma Search Corporation a notificat CNAIR pentru rezilierea contractului de proiectare a autostrăzii A13 Brașov-Bacău, ca urmare a imposibilității acoperirii costurilor cu studiile geotehnice.
Într-o conferință de presă susținută de eurodeputatul Dragoș Benea, Gabriel Bunduc, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău, și Lucian Bogdănel, prefectul județului, social-democrații au comentat reacțiile activiștilor din Iași, reprezentați de Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Sorin Grindeanu, și ale fostului ministru băcăuan, Lucian Șova. „Am văzut două rânjete!”, a spus Benea.
Benea: „Nu e un capăt de țară. A13 rămâne obiectivul PSD Bacău”
Eurodeputatul Dragoș Benea, președintele PSD Bacău, a explicat situația contractului pentru autostrada A13 și a reacționat la afirmațiile lui Urtoi și Șova, fără să-i numească explicit. Redăm câteva dintre afirmațiile liderului social-democrat, din conferința de presă:
-Nu e un capăt de țară rezilierea unui contract, cu atât mai puțin a contractului de proiectare de la autostrada A13 Bacău – Brașov, solicitată de Search Corporation: și centura Bacăului a pornit la drum tot cu o reziliere – a contractului adjudecat de o firmă turcă, în urma deciziei date de instanța de judecată. Ulterior, licitația a fost reluată, iar constructorul serios care a câștigat-o a finalizat șoseaua de centură înainte de termen.
-Încă din ianuarie 2022, odată cu preluarea funcției de secretar de stat la Ministerul Transporturilor de către dl. Gabriel Bunduc, am sesizat că proiectarea A13 înaintează într-un ritm complet nesatisfăcător și neconcludent. Cauzele sunt multiple: licitația a pornit în 2019 și s-a încheiat în primăvara lui 2020, cu anumite estimări și valori care, astăzi, nu mai sunt sustenabile. Au trecut doi ani, cu pandemie, cu criza prețurilor din energie, inflație și război – doi ani, 2020 & 2021, în care PSD nu s-a aflat la guvernare și nu a avut pârghiile necesare să influențeze, decizional, mersul proiectării pe autostrada A13.
-Îmi doresc o reziliere amiabilă a contractului cu Search, care să permită reluarea rapidă a procedurii de licitație și, ulterior, desemnarea unui proiectant capabil să ducă la bun sfârșit elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. Dacă este să invocăm o parte pozitivă a experienței ultimilor doi ani, aceasta este că Jaspers – consultantul agreat de Comisia Europeană – a aprobat traseul autostrăzii.
-Am consemnat în această săptămână, odată cu solicitarea de reziliere depusă la CNAIR de proiectant, două rânjete: unul la Iași, al unui consilier de la Ministerul Transporturilor; altul la Bacău, al unui fost ministru. Consilierului îi doresc să rămână până în 2030 la minister și să ne informeze, lună de lună, despre mersul proiectelor de autostradă din Moldova plus o recomandare: să fie mai atent la obiectivele și aspirațiile de mediu ale Uniunii Europene, care vor îngreuna suplimentar construcția de autostrăzi în Europa, inclusiv acordarea de finanțări pentru asta.
-Grijuliului de la Bacău care, periodic, „moare” pe Facebook de grija A13 îi transmit că în ultima jumătate de an toți factorii decidenți pe acest proiect au avut întâlniri la fiecare două săptămâni, în format fizic sau on-line, inclusiv în Bacău unde cei de la Search au poposit, numitorul comun fiind efortul de a căuta o soluție de compromis care să împingă proiectul spre înainte. Dacă în 2018 sau 2019 Ministerul Transporturilor ar fi amendat legislația, așa cum Sorin Grindeanu a făcut-o în mai 2022, restul rămas de executat pe proiectarea A13 ar fi putut fi încredințat prin negociere directă – așa, suntem nevoiți să parcurgem iarăși o procedură de achiziție publică, cu tot cu avatarurile ei anevoioase.
-A13 rămâne obiectivul PSD Bacău, pe care-l vom urmări ca și până acum, oricâte jigniri, piedici sau rânjete vom mai avea de înfruntat: acestea nu ne impresionează ba, dimpotrivă, ne determină să acționăm și mai viguros. De altfel, luni – la 9 dimineața – voi fi prezent la sediul Ministerului Transporturilor pentru a reactualiza, împreună cu ministrul Grindeanu, foaia de parcurs pe principalele proiecte de infrastructură majoră ce se intersectează cu județul Bacău.
-Mersul lucrurilor pe proiectele A7 şi A13 confirmă că nominalizarea lui Gabriel Bunduc în funcția de secretar de stat a fost una inspirată, prin asta județul Bacău fiind din nou conectat la cele mai importante evoluții şi informații referitoare la investițiile în infrastructura rutieră (şi nu numai) derulate de minister. Sunt convins că eficiența muncii dlui. Bunduc nu trece neobservată, lucru pe care îl apreciem atât eu, cât şi colegii mei.
Ce au spus Urtoi și Șova?
„Din acest moment, singurul proiect aflat într-un stadiu avansat de maturizare și care poate deveni realizabil în următoarele patru luni de zile (se vor obține în premieră acordurile de Mediu pe sectoarele de munte) astfel încât în următorii ani să putem străpunge munții din Moldova spre Ardeal, este autostrada Unirii-A8 – finalizare până în 2030, conform legii! Iată de ce toată clasa politică din Moldova, indiferent de județ, sau partid politic trebuie să demonstreze maturitate și să lupte pentru aceste două proiecte: A7 și A8!”, a declarat Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, cunoscut pentru lobby-ul pro-A8 și în defavoarea A13.
„Ați susținut A13 până nu se mai face. Sau o să se facă niciodată. Așa cum și A8 o să se facă până în 2030! Că are susținerea tuturor forțelor. Atât de multă atenție a primit A13 din partea plecaților pe la București și pe la Bruxelles încât au «sucombat-o»!”, a acuzat, pe Facebook, Lucian Șova, fost parlamentar și ministru al Transporturilor, care în 2020 nu a mai prins loc pe lista PSD Bacău și a demisionat.
Vom reveni cu alte informații din conferința de presă a PSD Bacău.
#Adio a zis
Sa-mi dai scrisorile inapoi
De nu mai tii la mine.
Am fost de vina amandoi,
Dar ne-am iubit stii bine.
Georgeta a zis
S-a rupt lanțul de iubire
Și a-nceput a rugini
Nu te mai gândi la mine
Ce a fost nu va mai fi
Dorina a zis
Cand am plecat eu din Bacau acum vreo 20 de ani pentru un loc de munca in CANADA,nu erau autostrazi insa curgea apa la rubinet in fiecare zii.
La ce trebuie autostrada (culmea, catre Brasov) cand altele sunt de rezolvat.
Cine merge la Brasov ? Peste munti ! Macar daca se face, o autostrada sa fie la ses cum sunt la noii in CANADA, sa vezi inainte, nu prin munti ca tot nu se dezapezeste in nicio iarna.
#medicamente a zis
Ia-ti bai baiatule medicamentele la timp si lasa fanteziile cu Canada.
Veteranul a zis
Dorino, A13 este o chestie realizabila, totul cu cheltuiele rezonabile. Mai greu e cu A8 care sigur distruge multe musuroaie de furnici, barloguri de bursuci si habitatul fluturului de molie. Asa ca Dorino emigreaza in Africa de Sud, acolo e mai cald si sunt si locuri de munca.
Mimi a zis
Esti f proasta Dorina. Nu pot sa cred ca totuși ai ajuns in Canada
Dorel a zis
Parca am mai vazut manevre de astea domnule Benea !
Aceeasi oameni “buni”,doar la dat din gura …
Sova W a zis
S-a trezit si Sova sa vorbească acum , toti sunt viteji dar cand au împărțit ciolanul a fost bine! Sova un arogant , tupeist si tot ce doresti! Lăsați.
alkxz a zis
de ministru (de transporturi) ce era ăsta te călca pe trecerea de pietoni cu ditamai SUV-ul, am mai văzut gherțoi dar ca ăsta care se crede pe autostradă în centrul orașului…
Nicu a zis
Pragmatic, A13 este singura posibilă de realizat, A8 este imposibil. Așa că merită tot efortul pt. a susține acest proiect A13, indiferent de orgoliile celor de la Iași sau altor frustrați. Este în joc șansa Moldovei pt dezvoltare.
cezar a zis
Bai baiatule nu vezi ca va bate Dumnezeu ?Chiar si acum in al doisprezecelea ceas tot grija de A8 va roade mai tare…..ce treaba ai tu cu a8????Nu au nici o vina Iasul sau Suceava,Botosani,Vaslui,Neamt judetele care au declarat in mod public ca sprijina A8 cu faptul ca proiectantul cere rezilierea contratului pe a13!
alkxz a zis
singurii care vor A8 sunt ăia de la Iași și poate și o parte de la Neamț că li se pare că mai căștigă o juma sau o oră, dar costurile sunt cel puțin duble
SV și Botoșani probabil că nu căștigă mare lucru tot nu au vreo autostradă în zona lor iar la Vaslui ar fi mai aproape prin Bacău
cezar a zis
vezi tu alkxz ca tocmai asta e viziunea de la Bacau total gresita ca Iasi e izolat si asta e viata…Suceava …Botosani nu castiga nimic ..Vaslui tot sarac o sa ramana Neamtul il prostim cu drum expres ……si asa tre sa treaca toate autostradele din Moldova musai prin Bacau ca fara Bacau nu se poate……ori autostada in viziunea noastra a majoritatii moldovenilor tocmai asta tre sa faca! SA AJUTE EXACT ACELE REGIUNI IZOLATE SI INDEPARTATE!NU SA FACA DIN BACAU MARE CENTRU REGIONAL! NU ASTA E IDEEA…!
Nastratin a zis
Atunci sa nu treaca prin Bacau,desteptaciunea desteptaciunilor!Sa treaca prin orice alt oras,dar nu prin al nostru. Marea problema cu orasul asta e ca e plin de-alde Pacala si Tandala!
Cetatean a zis
O autostrada spre Brasov ar fi foarte buna. Ideea nu este deloc rea. De ani de zile tirurile se sugruma pe niste sosele mult prea inguste,de unde si atatea accidente pe acest traseu. Era de asteptat sa fie dificila proiectarea acestei autostrazi avand in vedere terenul complicat in special in zona de munte. Nu vad de ce sa nu se faca si A13 ,dar si A8. Care ar fi problema? Moldova duce lipsa acuta de autostrazi. Nu sunt bani pentru amandoua?Dar pentru cei cu pensii speciale, de ce sunt?
Valentin a zis
Oare dece am ajuns sa ne bucuram si cand pierdem si dramul de speranta !!!! Degeaba se da cu pietre in Benea ,ca vinovata este firma care si -a depus oferta !!! Daca stiau ca oferta nu acopera costurile dece au depus-o ???? Cred ca trebuieste inasprita legislatia privind seriozitatea ofertantilor iar realizarea de autostrazi sa fie obiectiv de interes national tratat cu maxima seriozitate !!!
profesorasul extenuat a zis
sa inteleg ca se intarzie cu ani buni realizarea unui proiect extrem de improtant pentru Moldova si nentu benea ce zice ? ” nu e un capat de tara” . bine boss !!! se pare ca pe musiu nu il deranjeaza ca centura trebuia facuta de acum 20 de ani. nu. el e multumit ca a venit umb si a facut si dres. dupa 20 de ani. ce sa zic…votati peeeseeedeee in continuare …
Tandala a zis
Ioti,au aparut lenesii de serviciu care vor sa puna piedica la orice idee buna pentru orasul asta.
Dorina a zis
Din partea mea, sa faca aurostrada si pana in CANADA la mine, numai sa treaca prin Bacau iar celelalte judete (Iasi, Suceava,Neamt) sa nu aiba acces decat cu plata. Ca noi suntem cu adevarat capitala Moldovei la Bacau, avem stadion, parcari plutitoare, curge apa la bloc. Gata cu vorbaria despre A8. Cui nu ii convine sa mearga cu trenul.
VALENTINA CATANA a zis
Nu mai scrie prostii ,ca rade lumea de tampeniile tale. Stai in bancuta ta,ca sa nu devii ” bufon „. Se vede ca esti de o „inteligenta rara”.
Gabi a zis
@Cezar, da nu sunteti voi iesenii vinovati de reziliere dar e suparator sa vezi ca va bucurati.Dar sunt convins ca va veni momentul sa radem si noi.
Un om a zis
Dorina ma uimesti cu intelepciunea ta canadiana !!!! Zilnic ne pisezi cu experienta ta din Canada !!! Daca nu iti vad comentariile parca nu am aer !!! Pentru azi mi-am luat portia !!!
DORINA a zis
Vad ca te-ai amorezat de mine. Esti un deliciu.
#medicamente a zis
Dorina e doar un pacient care nu isi ia medicamentele la timp, nu are nicio treaba cu Canada si cel mai probabil e de fapt un Dorel frustrat care se simte inteligent jucand un rol stupid.
balast sau piatra concasata a zis
CNAIR este intre institutiile cele mai corupte ale statului. Incompetenta se amesteca cu ifosele si cu setea de spagi mari la majoritatea oamenilor de acolo. Studiile geotehnice se fac de multe ori incomplet -se raporteaza 20 m si de fapt forajul s-a oprit la 8 m- de aici si probleme de instabilitate a terenului in timpul executiei sau imediat dupa terminarea executiei. Proiectantii alesi nu sunt prea mari specialisti nici ei. In executie se fura mult din grosimea straturilor, din utilizarea bitumului ieftin si in dozaj insuficient, din inlocuirea pietrei sparte de cariera de munte cu pietris de rau. Inspectoratul in constructii nu are dreptul sa verifice aceste lucrari ale Ministerului Transporturilor care emite autorizatii de construire la autostrazi si drumuri nationale si are proprii oameni la control. Cine poate sparge aceasta increngatura de hoti.