La produsele de folosință îndelungată, fiecare producător este obligat, prin lege, să acorde termene de garanție, funcție de categoria produsului, dar nu mai mici decît cele stabilite prin legislația actuală. Astfel, lista produselor de folosință îndelungată și termenele de garanție minime, stabilite pe grupe de produse este:
– Autovehicule (autoturisme, motociclete, scutere etc.) – 18 luni;
– Vehicule fără motor (rulote, remorci, biciclete, etc.) – 18 luni;
– Aparate electrice sau mecanice de uz casnic – 12 luni;
– Frigidere, congelatoare și lăzi frigorifice – 24 luni;
– Aparate electronice – 12 luni;
– Tehnică de calcul și aparatură de comunicații – 12 luni; aparate de încălzit și de gătit cu combustibili gazoși, lichizi sau solizi – 12 luni;
– Aparate medicale de uz personal – 12 luni;
– Mobilier, articole sportive și de agrement, din lemn – 12 luni;
– Anvelope auto, moto, velo și acumulatori auto, moto – 6 luni.
Un termen de garanție mai mare decît cel legal denotă în mod logic și o calitate superioară a produsului vîndut, constituind un criteriu important ce stă la baza actului deciziei al fiecărui cumpărător. Astfel, cîteva din condițiile legale și totodată recomandările noastre la cumpărarea unor produse de folosință îndelungată sînt:
• Produsul achiziționat trebuie să fie însoțit de următoarele documente:
– factura fiscală;
– certificat de garanție care trebuie să menționeze în cuprinsul său ca elemente obligatorii: elementele de identificare a produsului, durata medie de utilizare, termenul de garanție, modalități de asigurare a garanției cu specificarea unității de service, rubrici pentru evidența activităților de service; numărul declarației de conformitate dat de producător;
– cartea tehnică (instrucțiunile de utilizare) tradusă în limba română (în cazul produselor din import) care trebuie să cuprindă caracteristicile tehnice ale produsului, prescripții obligatorii despre transport, depozitare, punere în funcțiune, exploatare în deplină siguranță a produsului;
Vînzătorul care comercializează produsele de folosință îndelungată este obligat față de consumator, astfel:
• să facă demonstrația de funcționare și să explice modul de utilizare a produsului și să înmîneze certificatul de garanție și cartea tehnică a produsului, în limba română;
• este obligat față de consumator pentru produsele reclamate în termenul de garanție, să asigure și să suporte toate cheltuielile pentru punerea în funcțiune, dacă produsul reclamat nu s-a defectat din cauze imputabile consumatorului;
• durata termenului de garanție se prelungește cu timpul scurs de la data predării produsului la unitatea de service și pînă la data repunerii acestuia în funcțiune;
• produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție, atunci cînd nu pot fi reparate sau cînd durata de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție depășește 10% din acest termen, la cererea consumatorului și în cazul unor deficiențe repetate (cel puțin trei defecte în prima jumătate a perioadei de garanție);
• produsele de folosință îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanție vor beneficia de un nou termen de garanție, care curge de la data schimbării produsului;
Orice reclamație a consumatorilor, făcută în cadrul termenului de garanție, în legătură cu modul de efectuare a lucrărilor de service, nesoluționată de unitatea prestatoare în termen de 10 zile de la data înregistrării, va fi adresată vînzătorului care a comercializat produsul sau, după caz, Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor. (Inspector Șef OJPC Bacău, Sorin ELISEI)
Lasă un răspuns