Autoturismul este o achiziție importantă pentru o familie și presupune nu doar o sumă importantă, ci și implicare din partea celui care s-a decis să nu mai meargă cu taxiul sau autobuzul. Cînd o persoană s-a hotărît să-și ia mașină, este bine să țină seama de cîteva sfaturi, pe care vi le prezentăm mai jos:
• cumpărătorul trebuie să obțină cît mai multe informații, deoarece evoluția echipamentelor de înaltă tehnologie este deosebit de rapidă;
• prețul și calitatea pot varia mult, motiv pentru care trebuie să alegeți fără grabă și să solicitați sfatul vînzătorului;
• cereți document de vînzare, factură sau chitanță fiscală, însoțite de bon de casă),cu data cumpărării, denumirea agentului economic, denumirea produsului, valoarea, precum și garanția și condițiile de garanție;
• solicitați instrucțiuni de folosire și certificatul de garanție (în limba română chiar dacă este din import) și cereți vînzătorului să efectueze demonstrații de funcționare;
• verificați dacă instrucțiunile sînt clare și dacă certificatul de garanție este completat de vînzator la toate rubricile (numele și adresa cumpărătorului, serii motor și caroserie, tipul și data fabricației acumulatorului, tipul și seriile anvelopelor);
• termenul de garanție pentru autovehicule este de minim 18 luni, conform prevederilor Hotărîrii Guvernului României nr. 394/1995.
ATENTIE!!!
• nu vă lăsați influențați de reclamă, deoarece reclama poate fi uneori înșelătoare, iar ambalajul mai atrăgător nu conține totdeauna un produs bun;
• nu vă lăsați impresionați de anunțul „marfa vîndută nu se schimbă” (în special în cazul pieselor și componentelor auto), întrucît aveți dreptul legal la schimbarea produsului necorespunzator sau restituirea contravalorii acestuia și, după caz, la despăgubire.
• nu cumpărați piese și componente auto decît de la agenții economici autorizați și din magazinele de specialitate.
• nu cumpărați piese și componente auto de securitate și cu rol funcțional în siguranța circulației rutiere (rotule de suspensie, pivoți de direcție, capete de bară, rezervoare combustibil), decît dacă sînt fabricate de producători agreați de producătorul produsului final.
DUPA CUMPARARE dacă s-a constatat ca produsul este necorespunzator calitativ:
• nu-l mai folosiți și acționați imediat pentru rezolvarea nemulțumirii.
• pentru piesele și componentele defecte se vor prezenta documentele de cumpărare (factura sau chitanța fiscală însoțită de bonul de casă), constatarea tehnică de la o unitate service autorizată, produsul reclamat și solicitați magazinului să-l înlocuiască sau să vă restituie contravaloarea acestuia.
Recomandări și sfaturi practice privind efectuarea prestărilor service auto:
În cazul efectuării unor remedieri ale deficiențelor apărute în perioada de garanție a autoturismelor, consumatorii se vor adresa unităților service de specialitate evidențiate în cărțile de garanție.
Prestatorul de service auto este obligat să evidențieze în cartea de garanție intervențiile efectuate, iar în cazul imobilizării autoturismului din motive bine întemeiate (efectuarea reparației a durat o perioadă mai mare, lipsa pieselor de schimb) acesta va prelungi perioada de garanție.
La efectuarea reviziilor tehnice periodice evidențiate în cărțile de garanție este indicat ca proprietarul autoturismului să urmărească efectuarea tuturor operațiilor indicate de producătorul bunului, prestatorul ștampilînd cupoanele de revizii efectuate. Prestatorii vor asigura consumatorilor, servicii de întreținere sau repararea autovehiculelor numai pe bază de contract, care trebuie să cuprindă toate elementele de identificare și caracterizare necesare derulării corecte a acestei activități, cu precizarea duratei de garanție a reparației respective.
Pentru produsele aflate în perioadă de garanție, certificatul de garanție ține loc de contract, în care prestatorii vor face mențiunile cu privire la repararea sau întreținerea acestora. Prestatorii de servicii sînt obligați să acorde și să înscrie pe nota de comandă sau pe orice alte acte, termenul de garanție pentru lucrările de service efectuate.
Cînd se pot adresa cumpărătorii nemulțumiți la protecția consumatorului
Există cîteva situații în care, după ce ați cumpărat un autoturism sau ați efectuat o reclamație, vă puteți adresa Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului. Puteți ajunge aici dacă sînteți nemulțumit de:
• calitatea autoturismului achiziționat;
• modul cum au fost remediate deficiențele apărute în cadrul termenului de garanție al autoturismului de către unitatea prestatoare de service auto;
• modul în care agenții economici asigură service-ul și piesele de schimb pe toată durata de utilizare a autoturismului în cauză;
• comportarea agenților economici și practicile comerciale ale acestora (informare, eliberare de documente de însoțire, acordarea garanției) neadecvate;
• modul în care sînt respectate obligațiile auto care prezintă deficiențe de calitate, constante după vînzarea acestora și care nu pot fi imputate consumatorilor.
Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor vă puteți adresa în două moduri:
RECLAMAȚIA – care poate fi formulată numai în scris, în cazul în care pretindeți înlocuirea produsului (autoturism, piesă auto) sau restituirea contravalorii acestuia;
SESIZAREA – care poate fi verbală (telefonic, direct) sau scrisă, este caracterizată prin absența revendicărilor materiale, fiind doar sesizarea comercializării de produse sau servicii necorespunzatoare.
FOARTE IMPORTANT!!!
Puteți acționa în justiție agenții economici care v-au prejudiciat drepturile și interesele legitime prin intermediul unei asociații pentru protecția consumatorilor, acțiunea fiind în acest caz scutită de taxa de timbru. Asemenea situații se pot întîlni cînd soluționarea reclamației depășește competența Protecție Consumatorilor, exemplificînd în acest sens: pretinderea unor despăgubiri de la agenții economici pentru pierderile suferite ca urmare a deficiențelor constatate în cadrul termenului de garanție, remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite după expirarea termenului de garanție ca urmare a apariției unor vicii ascunse, apărute în cadrul duratei medii de utilizare a acestora. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns