Temelia educatiei permanente promovate de Biserica este trezvia, ca o luare aminte la noi însine, la cele ce se petrec în interiorul nostru, la gindurile care ne asalteaza, la sugestiile care ne vin prin consecintele lecturilor pe care le facem. Aceasta educatie permanenta este posibila prin virtutile crestine si sinergiile educationale. Stilpii de baza ai spiritualitatii crestine ca educatie permanenta, sunt cei patru sfinti evanghelisti, adevaratii stilpi de sprijin ai Învatatorului Iisus Hristos si Învataturii Sale. (Gal. 2, 9): Matei, Marcu, Luca si Ioan. Iubirea crestina, principiu fundamental al educatiei, este firul rosu al întregului sistem educational. Aici se are în vedere iubirea fata de Dumnezeu ca prima porunca si iubirea fata de aproapele ca cea de a doua porunca, ele fiind quintesenta Noului Testament.Educatia religioasa, ca o componenta a procesului de învatamint are în vedere: învatamintul si conceptele de coeziune, solidaritate si comunitate sociala: învatamintul – sansa, putere de decizie si însanatosire a comunitatii; învatamintul si comunitatea globala; iar în mod special învatamintul multicultural si cultura Duhului. Un învatamint multicultural fara o cultura spirituala, plina de duh, este doar de suprafata si nu poate fi ziditor, trainic, eficient si implicat în eternitate. Cultura Duhului este cultura Cuvintului lui Dumnezeu si se ocupa cu studiul, dar mai ales cu trairea, împartasirea si pastrarea Cuvintului lui Dumnezeu, ajutind procesul de învatamint sa sintetizeze, analizeze si promoveze valorile universale necesare unui învatamint multicultural cu discipline bine închegate. Împreuna cu valorile culturale, profesionale, morale, religioase, fizice si estetice trebuie sa avem în vedere si valorile duhovnicesti ale educatiei, prin care educatia înduhovniceste si-i da viata spirituala sistemului educational, ajutind personalitatea umana sa intre în legatura cu transcendentul, cu vesnicia. De fapt, spiritualitatea autentica sta la temelia educatiei pentru formarea si dezvoltarea personalitatii umane prin înduhovnicirea valorilor universale ale educatiei. Aceste valori universale, de toate nuantele, se întretin prin axiologia educatiei si se sadesc în inima omului, primind duh de viata din Duhul lui Hristos, Calea, Adevarul si Viata (Ioan 14, 6).
Pr. dr. Constantin Leonte
Lasă un răspuns