Zi de petrecere sau de odihna pentru multi, prima zi a anului reprezinta pentru crestinii ortodocsi un important moment de rugaciune. Urmind firul istoric al vietii Mintuitorului, dupa Nasterea Domnului, la 1 ianuarie este rinduita serbarea Taierii-imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos ca prunc si, serbarea Sfintului Vasile cel Mare. Cu alte cuvinte in aceasta zi, Biserica ii invita pe toti sa treaca in noul an cu gindul si sufletul la valorile spirituale, cele care dainuie.
Nu trebuie uitat faptul ca sarbatoarea din prima zi a anului nou a fost traita de crestini in mod diferit, pentru a se deosebi de pagini care, in aceeasi zi, sarbatoreau mai multe zeitati. Astfel, era Ianus, zeul pacii si al razboiului, si inceputul anului nou (Calendae Ianuarii, sarbatoarea Calendelor), care coincidea si cu sfirsitul sarbatorii Saturnaliilor.In unele parti se serbau si Brumaliile, in cinstea lui Dionisios (Bachus), zeul vinului si al betiei, numit si Vromius, precum si sarbatoarea numita Vota ( in cinstea zeului Pan, zeul padurilor). Toate aceste sarbatori, foarte populare la pagini, erau impreunate cu ospete, petreceri zgomotoase, jocuri si obiceiuri indecente si imorale, impotriva carora Sfintii Parinti ai Bisericii au tinut cuvintari fulminante. Unele din ele supravietuiesc pina astazi, respectiv ospetele din noaptea Anului nou sau „Revelionul” si cele ce urmeaza a doua zi.
In aceeasi zi, s-a adaugat si sarbatoarea Sfintului Vasile, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, a carui liturghie se savirseste in biserici. Este ziua cind se oficiaza si o serie de rugaciuni speciale, moliftele Sfintului Vasile, pentru binecuvintare si izbavire de sub puterea duhurilor necurate.
E totodata si inceputul anului civil, pe care Biserica l-a tolerat, consfintindu-l prin serviciul Tedeum-ului, adica rugaciuni de multumire si binecuvintare, care se savirseste in biserici in aceasta zi, dupa Liturghie.
Lasă un răspuns