Problemele in familie si lipsurile materiale sunt printre cele mai frecvente cauze ale abandonului scolar in mediul rural. Aceasta este principala concluzie a Studiului-diagnostic privind situatia abandonului scolar si parasirea timpurie a scolii in mediul rural, cercetare calitativa realizata in 42 de comunitati rurale in care abandonul scolar are o incidenta ridicata, selectate din judetele: Braila, Buzau, Calarasi, Harghita, Neamt, Prahova si Suceava.
Studiul a fost elaborat in cadrul proiectului Parte de Carte, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 si derulat de Fundatia Soros Romania.
Apartenenta la o familie dezorganizata, lipsa de educatie a parintilor, neglijenta acestora, lipsa unui loc de munca sau consumul excesiv de alcool sunt dificultati din familie cu impact important asupra parcursului scolar al unui copil. Conform studiului, copiii proveniti din astfel de medii tind
sa urmeze modelele oferite de parinti si conceptiile acestora, conform carora educatia nu este o prioritate iar frecventarea scolii nu sporeste sansele unui viitor mai bun.
Saracia este o alta cauza pentru abandonul scolar. Acest factor actioneaza in doua sensuri: fie copiii nu se pot prezenta la scoala din cauza neputintei parintilor de a le cumpara haine, rechizite sau pentru a plati transportul, fie sunt nevoiti sa contribuie la intretinerea familiei, ceea ce nu le mai permite sa aloce timp invataturii.
In cazul familiilor cu multi copii, adeseori fratii mai mari sunt nevoiti sa aiba grija de cei mai mici sau sa se ocupe de gospodarie, in timp ce parintii muncesc. Fetele sunt cele care renunta mai des la scoala din acest motiv.
Conform interviurilor realizate in cadrul cercetarii, o cauza a abandonului scolar intalnita mai ales in randul copiilor romi este faptul ca acestia nu stapanesc foarte bine limba romana. Atunci cand copiii sunt inscrisi in sistemul de invatamant direct in clasa a I-a, ei intampina dificultati majore de adaptare la viata scolara si, adeseori, parasesc timpuriu sistemul de invatamant, odata ce au invatat sa scrie si sa citeasca.
O situatie aparte relevata de catre cercetarea noastra o reprezinta copiii cu cerinte educative speciale, pentru care fie nu exista in scoala resursele materiale sau umane necesare educarii lor, fie parintii nu doresc obtinerea unui certificat medical care sa ateste faptul ca acestia au cerinte educative speciale, considerandu-l stigmatizant si, astfel, nu exista conditiile formale pentru adaptarea curriculum-ului sau pentru crearea serviciilor de care ar avea nevoie acesti copii.
Alte cauze ale abandonului scolar identificate in cadrul studiului sunt lipsa comunicarii dintre parinti si cadrele didactice sau dintre parinti si copii, plecarea parintilor in strainatate si lasarea copiilor in grija unor persoane cu mai putina autoritate (bunici sau vecini) sau influenta negativa
a anturajului tinerilor.
Proiectul Parte de Carte se deruleaza in perioada mai 2011-aprilie 2014 si are ca obiectiv prevenirea abandonului scolar in mediul rural prin dezvoltarea unor servicii socio-educative integrate si prin implicarea membrilor comunitatilor in mentinerea in sistemul de educatie a elevilor aflati in risc de a parasi scoala.
Studiul-diagnostic privind situatia abandonului scolar si parasirea timpurie a scolii in mediul rural este o cercetare calitativa realizata de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie in perioada octombrie-decembrie 2011, in 42 de localitati din mediul rural- cate 6 localitati din fiecare dintre judetele: Braila, Buzau, Calarasi, Harghita, Neamt, Prahova si Suceava.
Lasă un răspuns